25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Nattlig, försenad ankomst, slut på surf och brist på wifi är inte bra för migFairlane skrev:
Lyckades bara ladda spaniens wikisida och den nämnde bara en tidzon. Fast spanien ligger ju ”fel” också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Bättre och bättre, jag ser det helt enkelt som en sak som lämpar sig väl att besluta om på nationell nivå. Sen att jag personligen tycker att folk är dumma i huvudet om de tror att de på riktigt påverkas av om klockan står på 3, 4, 5, 6, 7, 8 eller 9 när de kliver upp kan vi ju lämna därhän.T Tanax skrev:
Eftersom många inte själva bestämmer sin arbetsdag i klockslag så handlar hela frågan om det ska vara ljust på sommarkvällen efter jobbet.
Det är såklart en smaksak, men jag föredrar att inte grilla kotletterna eller fixa i trädgården i mörker.
Det är såklart en smaksak, men jag föredrar att inte grilla kotletterna eller fixa i trädgården i mörker.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Det förstår jag iofs, men förhandling av arbetstider tycker jag rimligen bör ske efter att man fastställer tiden, inte tvärt om.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
Trots att stora delar av Spanien ligger mer västerut än London följer landet centraleuropeisk tid. Orsaken är att diktatorn Franco 1942 ändrade tidzonen för att följa dåvarande Nazityskland.
Dag 1.
Det började redan igår söndag.
Var lite småstressad hela dagen över att jag skulle försöka tvinga kroppen å somna en timme tidigare, gick ju naturligtvis åt helvete och kunde inte somna före 23:30 - 00:00 ungefär.
Ungarna var ett kapitel för sig, dom var inte direkt trött och ville sova.
Måndag.
Tvingar mig ur sängen när klockan ringer.
Mitt tillstånd går närmast å beskriva som zombie..
Försöker få ögonen å fungera vettigt medans jag borstar tänderna.
I bilen till jobbet känns jag avtrubbad och inte alert precis.
Lyckligtvis var det inget vilt som visade sig idag...
Känns som jag är full och magen är i uppror också, inte dålig men som om jag inte ätit på ett dygn.
Forts imorgon.
Det började redan igår söndag.
Var lite småstressad hela dagen över att jag skulle försöka tvinga kroppen å somna en timme tidigare, gick ju naturligtvis åt helvete och kunde inte somna före 23:30 - 00:00 ungefär.
Ungarna var ett kapitel för sig, dom var inte direkt trött och ville sova.
Måndag.
Tvingar mig ur sängen när klockan ringer.
Mitt tillstånd går närmast å beskriva som zombie..
Försöker få ögonen å fungera vettigt medans jag borstar tänderna.
I bilen till jobbet känns jag avtrubbad och inte alert precis.
Lyckligtvis var det inget vilt som visade sig idag...
Känns som jag är full och magen är i uppror också, inte dålig men som om jag inte ätit på ett dygn.
Forts imorgon.
Så idiotiskt med sommartid... Förlorar en timme dagsljus när man är som mest produktiv.... En timmes arbete i trädgården på morgonen motsvarar ju fyra timmars arbete på kvällen.
Igår kl 7 hade jag hunnit vara i verkstan två timmar.... Tre timmar om det inte vart för tidsomställningen.
Igår kl 7 hade jag hunnit vara i verkstan två timmar.... Tre timmar om det inte vart för tidsomställningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Duey är nog inte speciellt vanligt att börja i trädgården klockan fem på morgonen. I garaget hoppas jag du har annan belysning 
För egen del var det rätt kämpigt att gå upp nyss.
(Igår kvittade det, hela familjen följde gamla tidsrytmen +1h)
För egen del var det rätt kämpigt att gå upp nyss.
(Igår kvittade det, hela familjen följde gamla tidsrytmen +1h)
Jag, som hela tiden går och lägger mig olika tider, och faktiskt rätt ofta även går upp i lite olika tider, kan inte direkt påstå att sommartid/normaltid-växlingen påverkar mig speciellt mycket, mer än böket att ställa om klockan i bilen.
(Och det gäller nog ungefär samma för hela familjen, men det är jag som är absolut mest flexibel med sovtider, jag kan sova allt mellan 4 och 8 timmar en natt, dock är två nätter i rad med under 6 timmar inge vidare).
Men jag kan nog ha förståelse för att personer med väldigt regelbundna sovtider blir störda av tidsomställningen.
Jag kan ju inte använda endast mig själv som mall, för att bestämma vad som är bäst totalt sett.
(Och det gäller nog ungefär samma för hela familjen, men det är jag som är absolut mest flexibel med sovtider, jag kan sova allt mellan 4 och 8 timmar en natt, dock är två nätter i rad med under 6 timmar inge vidare).
Men jag kan nog ha förståelse för att personer med väldigt regelbundna sovtider blir störda av tidsomställningen.
Jag kan ju inte använda endast mig själv som mall, för att bestämma vad som är bäst totalt sett.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Tja, det är ju ingen särskilt viktig fråga i min mening. Det jobbigaste är att komma ihåg att ta en vända och ställa om alla klockor som finns. Tre i huset, en bilen och så två i snickeriet. En stor på väggen och en liten väckarklocka för när man behöver ha lite hjälp med att göra andra saker i tid, som mat till familjen. Tiden går lite i vågor där ute...
Nu har jag inte ställt om dem i snickeriet för det var 3,5 km tipspromenad samt byte till sommardäcken på cyklarna och en liten 6 km testrunda med dem efteråt och så vidare som gjorde att jag var upptagen med annat än snickeriet.
Nu har jag inte ställt om dem i snickeriet för det var 3,5 km tipspromenad samt byte till sommardäcken på cyklarna och en liten 6 km testrunda med dem efteråt och så vidare som gjorde att jag var upptagen med annat än snickeriet.
Hörde att man inte skulle ändra tiden på klockan utan man skulle ändra öppettiderna i butiker, tider på arbetsplatser, etc, så på våren börjar man på vissa arbetsplatser t.ex. 6.00 istället för 7.00, butiker som öppnar 9.00 ändrar öppettiden från 8.00.
Sedan är det ju bara att ändra tillbaka på senhösten, då behöver vi inte ställa om tiden på klockan.
Sedan är det ju bara att ändra tillbaka på senhösten, då behöver vi inte ställa om tiden på klockan.
Jag smygstartade för två veckor sen och började gå upp lite tidigare än vanligt. Såg även till att vecka barnen lite tidigare, inte mycket men ca 15-30 minuter.
Även nu under helgen passade jag på att få dom ur säng och vi var ute mycket.
Idag kom alla barn ur säng på avsatt tid, kanske lite tröttare än vanligt men ändå. Även de själv märkte att det gick mycket smidigare än föregående år.
Alla barn kom i tid på skola, men jag hamnade i trafikkö så jag kom lite för sent
Även nu under helgen passade jag på att få dom ur säng och vi var ute mycket.
Idag kom alla barn ur säng på avsatt tid, kanske lite tröttare än vanligt men ändå. Även de själv märkte att det gick mycket smidigare än föregående år.
Alla barn kom i tid på skola, men jag hamnade i trafikkö så jag kom lite för sent
