25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Vad är det för verkligt du menar att alla skall anpassa sig efter? Ett korkat beslut?N nissenhj skrev:
Och nej, jag kan inte flexa som regel.
Haha du är rolig du. Men om alla skall få upp tidigare - varför skiter vi inte istället ingen förbannade normaltiden? Och så kan normaltidskodyrkarna gå upp när fan de vill? De har väl fler de med? Varför skall vi övriga anpassa våra liv efter en minoritets outgrundliga och ologiska vanor.D Daniel 109 skrev:
Vilka vanor vi har och när vi gpr upp på morgonen är inte dikterat av vad klockan visar.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.
Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.
Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Om man inte bryr sig om kopplingen tillbaka till verkligheten, varför inte ställa tillbaka klockan åtta timmar istället?D Daniel 109 skrev:Vilka vanor vi har och när vi gpr upp på morgonen är inte dikterat av vad klockan visar.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.
Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
Ja visst, om vi ska korrigera beteende genom att ställa om klockan få vi nog justera med några års mellanrum. Då är vi snart där.
Jag föredrar att koppla tiden till solen.
Jag föredrar att koppla tiden till solen.
Det är ett skenbart logisk argument, men som i själva verket är svagt. Ljusa perioden på vintern är som bekant kort. Någon gång under den vakna tiden kommer den inträffa. Oavsett om man har sommartid eller vintertid är det mörkt på morgonen, men skulle man ha sommartid jämnt, skulle fler ljusa timmar inträffa när de flesta inte sitter inomhus på em. Det är alltså av ren pragmatism. Vem bryr sig om solen står högst på sin bana kl12? Det märks inte ens i borden då banan är så flack ..D Daniel 109 skrev:Vilka vanor vi har och när vi gpr upp på morgonen är inte dikterat av vad klockan visar.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.
Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
Det är alltså i själva verket ologiskt för den moderna människan att centrera dagen kring solståndet.
Problemet är ju att vi inte centrerar det runt klockan heller. Dygnsrytmen styrs inte av vilken tid klockan visar heller. Vi kan ju inte fortsätta ställa om klockan en timme så fort vi tycker att dygnsrytmen i samhället glidit för långt.
Arbetsdag kl08-17 kan du nog anse vedertaget och förmodligen manifest för hyfsad tid framöver ...D Daniel 109 skrev:
Aftonbladets stora nyhet.
”JUST NU: Så mycket är klockan. ”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRwj2p/stall-fram-klockan-nu-ar-det-sommartid
”JUST NU: Så mycket är klockan. ”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRwj2p/stall-fram-klockan-nu-ar-det-sommartid
Det är väl beslutat att den ska avskaffas eller? Kaos det kommer bli... varje EU land får välja själva om dom vill stanna i vinter eller sommartid. Så rent teoretiskt skulle Finland och Sverige kunna få samma tid, trots att dom ligger i GMT +2 och vi i GMT +1 bara för att dom väljer att stanna i vintertid och vi i sommartid?
Och andra GMT +1 och GMT +2 länder kan ha tvärtom, att det skiljer 2 timmar mellan dom.
Sjukt förvirrande om det är så det är tänkt att bli?
Och andra GMT +1 och GMT +2 länder kan ha tvärtom, att det skiljer 2 timmar mellan dom.
Sjukt förvirrande om det är så det är tänkt att bli?
