N nissenhj skrev:
Verkligen mer mån om kor än kontorsarbetare som inte kan anpassa sig till verkligheten.
Hur tror du att normaltiden är uträknad? någon som har på måfå sagt att nu skall klockan vara 12:00? Eller har det med var solen står?
Troligen har du flextid så att du själv kan avgöra när du vill arbeta!
Vad är det för verkligt du menar att alla skall anpassa sig efter? Ett korkat beslut?

Och nej, jag kan inte flexa som regel.
 
D Daniel 109 skrev:
Men om det nu är så att folk vill gå upp en timme tidigare som många påstår så borde det väl gälla elever och patienter också.
I skolan skulle man även kunna lägga mer av arbetstiden som inte är undervisning tidigt på dagen.
Haha du är rolig du. Men om alla skall få upp tidigare - varför skiter vi inte istället ingen förbannade normaltiden? Och så kan normaltidskodyrkarna gå upp när fan de vill? De har väl fler de med? Varför skall vi övriga anpassa våra liv efter en minoritets outgrundliga och ologiska vanor.
 
Vilka vanor vi har och när vi gpr upp på morgonen är inte dikterat av vad klockan visar.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.

Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka vanor vi har och när vi gpr upp på morgonen är inte dikterat av vad klockan visar.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.

Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
Om man inte bryr sig om kopplingen tillbaka till verkligheten, varför inte ställa tillbaka klockan åtta timmar istället?
 
Ja visst, om vi ska korrigera beteende genom att ställa om klockan få vi nog justera med några års mellanrum. Då är vi snart där.
Jag föredrar att koppla tiden till solen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka vanor vi har och när vi gpr upp på morgonen är inte dikterat av vad klockan visar.
Det är rimmligt att klockan är centrerad runt solend position, sedan snpassar vi när det är lämpligt att gå upp på morgonen.

Till skillnad från sovvanor är solen konsekvent.
Sovvanorna kommer att flrändras över tid oavsett vad du ställer klockan på. Då är det rimmligt att klockan går efter normaltid.
Det är ett skenbart logisk argument, men som i själva verket är svagt. Ljusa perioden på vintern är som bekant kort. Någon gång under den vakna tiden kommer den inträffa. Oavsett om man har sommartid eller vintertid är det mörkt på morgonen, men skulle man ha sommartid jämnt, skulle fler ljusa timmar inträffa när de flesta inte sitter inomhus på em. Det är alltså av ren pragmatism. Vem bryr sig om solen står högst på sin bana kl12? Det märks inte ens i borden då banan är så flack ..

Det är alltså i själva verket ologiskt för den moderna människan att centrera dagen kring solståndet.
 
Problemet är ju att vi inte centrerar det runt klockan heller. Dygnsrytmen styrs inte av vilken tid klockan visar heller. Vi kan ju inte fortsätta ställa om klockan en timme så fort vi tycker att dygnsrytmen i samhället glidit för långt.
 
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att vi inte centrerar det runt klockan heller. Dygnsrytmen styrs inte av vilken tid klockan visar heller. Vi kan ju inte fortsätta ställa om klockan en timme så fort vi tycker att dygnsrytmen i samhället glidit för långt.
Arbetsdag kl08-17 kan du nog anse vedertaget och förmodligen manifest för hyfsad tid framöver ...
 
harry73
Överlevade alla tidsomställningen?
Gick utan problem för mig, även om jag vaknade en timme senare än igår ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Samma här, men trots att jag sov en timme längre är jag inte mer utvilad. Hur kan det komma sig? :thinking:
 
Perfekt med sommartiden, jobbade inatt och slapp en timmes jobb.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Överlevade alla tidsomställningen?
Gick utan problem för mig, även om jag vaknade en timme senare än igår ;)
Jag åkte till Spanien igår kväll, så jag lyckades stanna i samma tidzon :cool:
 
harry73
Men även i Spanien blev det sommartid, så samma tidszon men med timme tidsskillnad
 
Det är väl beslutat att den ska avskaffas eller? Kaos det kommer bli... varje EU land får välja själva om dom vill stanna i vinter eller sommartid. Så rent teoretiskt skulle Finland och Sverige kunna få samma tid, trots att dom ligger i GMT +2 och vi i GMT +1 bara för att dom väljer att stanna i vintertid och vi i sommartid?

Och andra GMT +1 och GMT +2 länder kan ha tvärtom, att det skiljer 2 timmar mellan dom.

Sjukt förvirrande om det är så det är tänkt att bli?
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.