Hej alla,
Är just I startgroparna med att bygga en gäststuga på en fastighet i Luleå skärgård. Ligger fint i söderläge ner mot vatten, är på en ö så alternativet att skeppa ut grus, makadam finns inte riktigt. Detta är tredje byggnaden jag bygger och de andra två har legat så till att dränering, avrinning etc. har getts av markförhållandena och det har gått bra. Nu inför detta bygge funderar jag lite mer på hur jag ska göra. Finns lite olika alternativ,
1 - sänka marken ovanför 30-40cm och fördjupa diket ovanför,
2 - schakta så att jag får avrinning mot diket ovanför,
3 - lägga dräneringsrör,
4 - göra ingenting
5 - nåt annat?
Jag har tillgång till en minigrävare så det är inget problem att gräva men jag kan alltså inte frakta ut en massa fyllnadsmaterial utan måste jobba smart med vad jag har. Kan väl också tillägga att det legat en gammal stuga på platsen som jag ska bygga på (riven nu) som rört sig lite på marken under de 70 år den stått. Videon jag bifogat ger en ganska bra översikt över platsen, grävarn står där jag ska bygga, skickar också med en markprofil.
Marken är relativt oorganisk (ni ser lite gräsmatta rester på bilden/videon men det tas bort), egentligen pinnmo, gammal sjöbotten med rätt ok uppblandning av både sand och mindre sten. Tumregeln här ute i skärgården är ju att röra marken så lite som möjligt, men jag vill gärna höra tankar om detta.
Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?
Mvh
Daniel