Cheesen
G Gårdsboende skrev:
Tycker du ska kolla in Midsummers solpaneler,.dessa skulle vara ett väldigt bra allternativ för dig då dom är tunna, mer eller mindre gjorda för att monteras på tunna tak som inte klarar vikten av "vanliga" paneler.

Det är också svenska paneler vilket är helt rätt i tiden :)

www.midsummer.se
Intressant lösning... men som jag förstår det så passar dom inte på mitt kupiga plåttak.

• Gilla
hakrun och 1 till
  • Laddar…
4 48:an skrev:
Men stämmer det? Här i forumet verkar flera ha det. Det skulle handla om att det med plåttak blev för varmt och att solcellerna är känsliga för värme. Det skulle resultera i dålig eller nästan ingen effekt.

Vänligt råd från granne som är fd solcellsförsäljare. Men hur ser det ut i praktiken för er?
Tyvärr så verkar inte din granne veta vad han pratar om… Det är väldigt många lantbrukare som har installerat solceller på plåttak. Funkar alldeles utmärkt! Är dessutom den enklaste och billigaste installationen man kan göra med solceller. Kör på du bara, inga problem med detta! //Mattias

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag blir mest nyfiken på om grannen fick sälja några paneler alls. 😅

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Men stämmer det? Här i forumet verkar flera ha det. Det skulle handla om att det med plåttak blev för varmt och att solcellerna är känsliga för värme. Det skulle resultera i dålig eller nästan ingen effekt.

Vänligt råd från granne som är fd solcellsförsäljare. Men hur ser det ut i praktiken för er?
Finns ju en anledning att Din granne är fd solcellsförsäljare😂

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Han kanske säljer tegelpannor nu istället?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…

Vi har 56 paneler på svart plåttak och producerar för fullt men visst stämmer det att solceller levererar bäst när de är svala tex i vårsol men ser inga problem med att montera på svart plåttak om man inte har något val. Det som spelar roll är om du kan placera i olika väderstreck eftersom du annars får maxtoppar mitt på dagen som du inte kan ta hand om eller förbruka, kan även innebära att du måste säkra upp huvudsäkringen, vilket kostar extra över året.

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…

Jag har solcellerna på taket av en äldre lada. 100-årigt spåntak, ovanpå det drygt 60-årigt eternittak. För att lägga solcellerna så valde jag ett plåttak ovanpå allt det andra. Märker inget som tyder på effektförlust

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hans O L skrev:
Jag har solcellerna på taket av en äldre lada. 100-årigt spåntak, ovanpå det drygt 60-årigt eternittak. För att lägga solcellerna så valde jag ett plåttak ovanpå allt det andra. Märker inget som tyder på effektförlust
Om jag förstått det rätt tappar solpanelerna något i verkningsgrad om det är varmt under. Det lär inte funka så bra med solceller ute i Sahara - rätta mig om jag har fel.
Hade jag lagt solceller på en gammal lada (som fanns i min barndom) - hade jag försökte att arrangera en enkel luftsluss på insidan av laduväggen från grunden med utsläppet under nederkant på solpanelerna.
Då skulle skorsteneffekten driva en svalare luft under solpanelerna - vilket sannolikt skulle förbättre verkningsgraden något. En annan vinst skulle sannolikt bli ökad livslängd på solpanelerna. För i tiden brukade vi räkna med en fördubbling av livslängden var tionde grad man kan sänka servicetemperaturen för den här typen av produkter.

Den vanligaste typen av solceller som används i Sverige tappar ca 0,25% per grad C. Blir de ca 60gr så tappar de ca 10% i uteffekt. Värre än så är det inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G
Det mesta är avhandlat i tråden redan, kan bara tillägga att plåttaket kan agera som en kondensator p.g.a. induktion från solcellerna och kablarna om man har en större anläggning.
D.v.s. plåttaket blir uppladdat som ett eget batteri om det inte är jordat.

Fått mig några kyssar när jag stått på en aluminium stege och tagit i plåttaket på ladan.
Har en anläggning om 70kW.

G Ghist skrev:
Det mesta är avhandlat i tråden redan, kan bara tillägga att plåttaket kan agera som en kondensator p.g.a. induktion från solcellerna och kablarna om man har en större anläggning.

Fått mig några kyssar när jag stått på en aluminium stege och tagit i plåttaket på ladan.
Är din anläggning funktionsjordad?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Ghist skrev:

Det där låter i mina öron som statisk elektricitet. I linje med Ghist tanke bör taket jordas på lämpligt sätt. Att stå uppe på en stege och få en rejäl kyss - kan leda till att man kan landar på marken. Jag skulle nog i varje fall arrangera en arbetsplatsjordning innan jag klättrar upp på det där taket. Kom just på att fråga AI och svaret blev:
  • Solcellsanläggningar: Vid montering av solpaneler på metalltak görs ofta en funktionsjordning eller potentialutjämning av monteringssystemet och taket för att skydda mot statisk elektricitet och överspänningar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Intressant att så många anti solcell härjar i denna tråd, troligtvis pga av avundsjuka då ni har dålig läge för solceller eller varför ens spendera så mycket tid i era liv på att försöka förklara att andra har fel. Har ni inget annat att göra eller är avundsjukan så stark att ni måste gå all in för att motbevisa vad andra tycker är ok.

Kolla denna video tex,

Själv ser jag min investering som att jag tex betalt min hyra för 6-8 år direkt och får bo gratis resten av livet.

Jag har breda investeringar och satsar inte allt på ett kort, visst kanske börsen ger bättre avkastning på sikt men dom kan gå upp o ner mycket medans mina solceller ger en garanterad avkastning i ca 40 år framåt

När jag blir pensionär så kommer jag ha minimala fasta utgifter och kunna leva gott 🤪

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Crank skrev:
Intressant att så många anti solcell härjar i denna tråd
Var hittar du någon sådan??

Vad jag ser är det helt tomt på sådana.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Det där låter i mina öron som statisk elektricitet. I linje med Ghist tanke bör taket jordas på lämpligt sätt. Att stå uppe på en stege och få en rejäl kyss - kan leda till att man kan landar på marken. Jag skulle nog i varje fall arrangera en arbetsplatsjordning innan jag klättrar upp på det där taket. Kom just på att fråga AI och svaret blev:
  • Solcellsanläggningar: Vid montering av solpaneler på metalltak görs ofta en funktionsjordning eller potentialutjämning av monteringssystemet och taket för att skydda mot statisk elektricitet och överspänningar.
Jag har solceller på plåttak, vet inte om någon extra
D daVinci skrev:
Var hittar du någon sådan??

Vad jag ser är det helt tomt på sådana.
i bland när man trycker pil ner för att komma till botten av tråden så kommer man till en annan tråd 🤪 Då svarar man i fel tråd ju. Knasig funktion på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.