Hej,
Jag fick inte igång släktklenoden efter vintern, efter en del felsökande konstaterades att den ena av de två magneterna på rotorn inte längre är magnetisk. Jag har försökt att återmagnetiserade genom att följa vissa tips på nätet, men inte lyckats. Nu återstår att byta ut rotorn. Därav min fråga till er, är det någon som vet var man kan få tag på reservdelar till dessa gamla maskiner?
Jag fick inte igång släktklenoden efter vintern, efter en del felsökande konstaterades att den ena av de två magneterna på rotorn inte längre är magnetisk. Jag har försökt att återmagnetiserade genom att följa vissa tips på nätet, men inte lyckats. Nu återstår att byta ut rotorn. Därav min fråga till er, är det någon som vet var man kan få tag på reservdelar till dessa gamla maskiner?
Kolla med de i denna grupp: https://www.facebook.com/groups/486687721421761
Det är en typ av motor som var väldigt vanlig under många år. Så det är säkert inga problem att få tag på ett nytt svänghjul. Eller begagnat med lite mer ansträngning.
Med detta sagt. Mig veterligen är det bara en magnet till tändningen. Har du någon gnista på stiftet? Har du i annat fall kollat tråden som går från tändspolen till dödaren?
Med detta sagt. Mig veterligen är det bara en magnet till tändningen. Har du någon gnista på stiftet? Har du i annat fall kollat tråden som går från tändspolen till dödaren?
Hej,A Avemo skrev:Det är en typ av motor som var väldigt vanlig under många år. Så det är säkert inga problem att få tag på ett nytt svänghjul. Eller begagnat med lite mer ansträngning.
Tack för svaret, vet du då var jag kan få tag på ett?
Det kanske är som du säger. Bifogar två bilder på de två sidorna av svänghjulet som fick oss att tro att det var Två magneter, varav den ena ”död”.
Såg gnista en gång på kanske 20 ryck.
Jag har en skrotmotor av liknande årgång. De ingjutna järnbitarna på bilden är inte magnetiska. Men på andra sidan svänghjulet är de det. Skall jag komma med en gissning är det fråga om balansvikter. Och det verkar underligt med magneter på båda sidor. Man vill ju inte ha en gnista vid undre dödpunkt också.
Då är det nog så som du säger, det är balansvikter vi misstagit för en död magnet. Detta inger lite hopp och felsökandet får fortsätta. Tack!A Avemo skrev:Jag har en skrotmotor av liknande årgång. De ingjutna järnbitarna på bilden är inte magnetiska. Men på andra sidan svänghjulet är de det. Skall jag komma med en gissning är det fråga om balansvikter. Och det verkar underligt med magneter på båda sidor. Man vill ju inte ha en gnista vid undre dödpunkt också.
[bild]
Jag vet inte om det gör någon skillnad, men jag skulle ha borstat rent svänghjulet med en stålborste, plockat bort och borstat av spolen, och sedan testat igen.
Avståndet mellan magnet och spole ska vara typ tjockleken av ett par-tre papper om jag minns rätt.
Edit: kom på att det finns en kille på tuben som heter Anders Förråd, det skulle inte förvåna mig om det var där jag såg det där med papper.
Avståndet mellan magnet och spole ska vara typ tjockleken av ett par-tre papper om jag minns rätt.
Edit: kom på att det finns en kille på tuben som heter Anders Förråd, det skulle inte förvåna mig om det var där jag såg det där med papper.
Förstår jag det rätt att det är lite dåligt med gnista ? Magneten på svänghjulet ser jag är avhandlat redan (finns bara en).
Det första jag skulle göra rent är tändspolen o då ytorna på den uppe o mot motor där de två skruvarna sitter. Resten är inte så viktigt.
Då du tar av tändspolen ser du om den har ngn ledning ned under svänghjulet, då har den brytare som kan behöva slipas upp. Enklast är att köpa ny tändspole, brytarlös. Leta upp modell/serienr som är instansat på kåpan, leta upp sprängskiss på tex reservdelaronline för att få fram prodnr. Eller maila nr till deras support.
Här är en ok film på Anders Förråd om felsökning av tändsystem. Brytarlöst förvisso men ger nog en del, motorn ser skitig ut så kan vara ”guck” kring jorden.
Han har en film där han byter från tändspole med brytare till en brytarlös, lätt som en plätt. Minns inte om han har någon där han jobbar med brytare men finns massor på YT annars
Det första jag skulle göra rent är tändspolen o då ytorna på den uppe o mot motor där de två skruvarna sitter. Resten är inte så viktigt.
Då du tar av tändspolen ser du om den har ngn ledning ned under svänghjulet, då har den brytare som kan behöva slipas upp. Enklast är att köpa ny tändspole, brytarlös. Leta upp modell/serienr som är instansat på kåpan, leta upp sprängskiss på tex reservdelaronline för att få fram prodnr. Eller maila nr till deras support.
Här är en ok film på Anders Förråd om felsökning av tändsystem. Brytarlöst förvisso men ger nog en del, motorn ser skitig ut så kan vara ”guck” kring jorden.
Han har en film där han byter från tändspole med brytare till en brytarlös, lätt som en plätt. Minns inte om han har någon där han jobbar med brytare men finns massor på YT annars
Hej, tack alla för era tankar och idéer, jag fick tag på en reservdelsmotor och har nu bytt tändspolen. Nu får den gnista men startar ändå inte, nästa steg tänker jag nog är att försöka göra rent förgasaren. Har även gjort en generell rengöring av de ytor jag kommer åt med hjälp av tryckluft stålborste och mejslar.
Uppdatering: Fick igång gräsklipparen tillslut. Rengjorde tanken och förgasaren, sedan gick han fint igen.
Klicka här för att svara