Goddagens! Jag har ett sånt där superhärligt skit problem med vad jag misstänker är avluftningen på avloppet.
Vi har nyligen köpt hus (byggt 1956) och märkte att en dag när vi kom hem så stank det utav bara fan i huset. Det satt mest i hallen men konstigt nog så var det även på övervåningen från lilltoan.

Efter lite grubblande och rådfrågande så tror vi det är att det är stopp i avluftningen (avluftningen går ut på taket) och den hypotesen stärktes när vi trodde vi fått stopp i köksavloppet men efter rensning av det och att det ändå inte ville rinna undan så märkte jag att ifall jag bara drar isär golvgenomföringsröret litelitelitegrann så att det tar sig in luft så rinner det helt plötsligt undan som bara fan. Sen kluckar det även väldigt mkt från många av avloppen.

Iallafall. vi trodde att problemet med lukten åtminstone var borta efter att vi bott in oss ett par veckor och börjat använda avloppen och fått snurr på vatten osv. Men nu idag när jag kom hem från jobbet så var den lukten tillbaka. och det luktar så kopiöst mycket. Så jag undrar egentligen hur fasen får jag bort ett stopp i avluftningsstammen? Det är inte så vänligt tak för att vara där uppe och bängla, går det att spola ut det på något sätt nerifrån källaren eller hur bär jag mig åt?

Ni har ingen golvbrunn tex i pannrummet som har torkat så vatten låset är tomt? Gå också och känn runt där rören går ned i golvet toalett och handfat, inte ovanligt att de blir otätt mellan rör och muff.

Annars tror jag mer på ett halv stopp i avloppet än stopp i avluftningen.

T topmount skrev:
Ni har ingen golvbrunn tex i pannrummet som har torkat så vatten låset är tomt? Gå också och känn runt där rören går ned i golvet toalett och handfat, inte ovanligt att de blir otätt mellan rör och muff.

Men om det är nu skulle vara nån golvbrunn/vattenlås i källaren som står utan vatten ska det väl inte lukta i hallen en våning upp och på lilltoan på övervåningen och vara helt luktfritt i källaren?

Edit: Kollat alla golfbrunnar och vattenlås och he är vatten i alla och luktfritt kring alla skarvar och stoser osvosv.

Redigerat:
Hej
Det låter på din beskrivning som om du har stopp längre ut i avloppet . Då uppstår detta kluckande och kan suga ur vattenlåsen.
Om inte helt stopp så kanske på gång?
Filma avloppet inklusive luftningen så vet du vilken åtgärd du behöver.
/ Björkskär

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T topmount skrev:

B Björkskär skrev:
Hej
Det låter på din beskrivning som om du har stopp längre ut i avloppet . Då uppstår detta kluckande och kan suga ur vattenlåsen.
Om inte helt stopp så kanske på gång?
Filma avloppet inklusive luftningen så vet du vilken åtgärd du behöver.
/ Björkskär
Alright, tack. Får ta hit någon för att filma imorgon. Lukten är outhärdlig. 😱

Har öppnat plåtlådan med rensbrunn nere i källaren och haft öppet medan jag spolat i alla toaletter och kranar osv och sett där i så allt rinner undan bra, och det verkar det göra!

Även installerat en vakuumventil på handfatet på toan uppe så ovanför sista wc och lyckats konstatera att det inte är undertryck i systemet eftersom att lukt fortsatt komma ur alla möjliga ställen. Så är 90% säker på att det är övertryck pga igensatt avluftning på taket. Ska såga isär gjutjärnsröret uppe i kattvinden idag och köra rensband, går inte att jobba ifrån taket pga taklutningen och dåligt placerad takstege.

Är det inte igensatt nu när jag sågar upp i kattvinden så har jag ingen aning om vad jag bör göra sen.

Hej,har du fått iordning på det o hittat felet,vi har oxå ett hus vi bott i drygt 1 år,vi har oxå avloppslukt utanför huset och i hallen,i mitt fall hittade jag ingen avluftning nånstans,så jag köpte rökpatroner på markgrossisten som jag tände o sänkte ner I våran trekammarbrunn,efter några minuter fick jag se att det rök ifrån kattvinden så fick krypa in där,jo där satt en avluftning med en backventil på,backventilen är trasig därav att avloppslukt kom in i hallen och utanför huset,jag har nu köpt en avluftning (hole in one panna) jag ska dra upp på taket så jag får ut avluftningen istället,funderat länge varifrån lukten kommer ifrån,men en rökpatron kan jag rekommendera så du ser var det läcker ifall.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trådens symptom är skolboksexempel på nästan stopp längre ned i stammen. Som @topmount beskriver i första svaret. Det har inte med avluftningen att göra. Detta är detta forums vanligaste fråga, just med dessa symptom. Grafisk förklaring:

Illustration av två rörsystem; ett fungerar normalt, det andra visar steg för vattenflödeshinder orsakade av luft och stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Roligt att du taggar mig med din skrivning kan man tolka det som om jag föreslår att det är ett problem med avluftningen fast jag skriver just det du säger nu i första svaret.

Claes Sörmland
T topmount skrev:
Roligt att du taggar mig med din skrivning kan man tolka det som om jag föreslår att det är ett problem med avluftningen fast jag skriver just det du säger nu i första svaret.
Flyttade en mening så blir det tydligare att du med all sannolikhet var inne på rätt spår redan i svar #2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.