2 169 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avluftning och frånluft i ett.
Hej
Har en fråga om frånluftventilation i badrummet.
Håller på att bygga ett enklare fritidshus och ska ha en frånluftsfläkt i badrummet som ska gå ut ovan tak. Denna ska vara på hela tiden och på så sätt ge mekanisk frånluft i hela huset.
Från toan ska jag även ha avluftning ut ovan taket. Skulle man inte kunna koppla ihop dessa precis innan taket och i så fall bara ha en takgenomföring?
Har en fråga om frånluftventilation i badrummet.
Håller på att bygga ett enklare fritidshus och ska ha en frånluftsfläkt i badrummet som ska gå ut ovan tak. Denna ska vara på hela tiden och på så sätt ge mekanisk frånluft i hela huset.
Från toan ska jag även ha avluftning ut ovan taket. Skulle man inte kunna koppla ihop dessa precis innan taket och i så fall bara ha en takgenomföring?
Inte att rekommendera. Frånluften går åt fel håll. Anledningen till att ha luftning av spillvattnet är inte för att ventilera illaluktande luft, utan för att trycksäkra installationen. När du spolar på toaletten uppstår en tryckförändring i röret, om du har en luftning på taket kommer då luft att sugas in. Om du då har en frånluftsfläkt monterad på luftningen försvinner hela funktionen, även om jag misstänker att trycket från spolningen är större än vad en konventionell frånluftsfläkt till en villa klarar.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
har du enskilt eller kommunalt avlopp
Klicka här för att svara