Att detta avloppsrör till vägghängd wc sitter för nära väggen Har jag förstått efter att läst på, likaså att det är omöjligt att få till ett ok tätskikt bakom.

Men, är det ok om man skulle använda en fixtur som är ok för inbyggnad och sedan ha tätskiktet utanpå lådan sen?

Och hur stor risk är det i praktiken om det finns skvallerrör mm som indikerar läckage?

Osäker på vad byggarna tänkt sig, men vill förstå vad som gäller innan jag frågar dom.
Vill poängtera att dom vart väldigt noggranna med uppbyggnad mm i övrigt och inte tagit konstiga genvägar, samt har alla behörigheter på plats.

/J

• Blått avloppsrör för vägghängd wc monterat nära väggen med synlig tätning och golvrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Nej, om det börjar läcka i inbyggnadsdelen av toaletten ska vattnet rinna ut på framkant mot golvet, så tätskiktet måste vara bakom inbyggnassdelen.

Gör om gör rätt?

A
självklart fungerar det inte med tätskiktet utan på lådan, fyller ju ingen funktion.
ska vara tätskikt bakom samt fall inuti lådan.

För att förtydliga, menade en fixtur likt nedan, som man som jag förstår det får sätta bakom tätskikt. Tänkte det kan vara en smidigare fix än att göra om.

• Vägghängt installationssystem för WC med tätskikt och rördelar, ej färdigmonterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pfv och 1 till
  • Laddar…
B
Men du kan ju inte stänga in framtida vattenläckor in i väggen! Det är ju en horribel lösning som skulle orsaka enorma fuktskador på stommen (I alla fall om det är trä).

Ska du hålla kvar vid avloppsrörets position, så får du försöka få dit tätskiktet så bra som möjligt (på väggen bakom fixturen), kladda på rejält med ett målat tätskicksystem så gott du kan, och hålla tummarna att det blev ok.

Men det är ju ett avsteg från reglerna, skulle gissa att det blir ett s.k. dolt fel, som kan stå dig ganska dyrt i framtiden.

Varför inte bara bila upp golvet och flytta ut avloppsröret?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.