Hej,
Jag har fått nya hål borrade och skall nu "fästa" avloppsrören, hur gör byggaren, skummar de med typ fogskum och lodar in? hålen är 120mm för toa, röret är 110mm, 60mm borrhål för 50mm avloppsrör till handfat.
Jag har fått nya hål borrade och skall nu "fästa" avloppsrören, hur gör byggaren, skummar de med typ fogskum och lodar in? hålen är 120mm för toa, röret är 110mm, 60mm borrhål för 50mm avloppsrör till handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kanon, kommer fogskummet stanna emellan betongvägg och rör? eller rinner allt ner i tvättstugan under?Janus82 skrev:
Isåfall hur tätar jag undersidan bäst?
Yes när detta är klart så är det primer, värmeslinga, och flyt som ska på
Du måste vara den förste som fått fogskum att rinna iväg och inte bara fastna på fingrarna! Hur gjorde du egentligen? Du måste hålla flaskan uppochner för att det ska fungera och då är det iprincip omöjligt att få det att rinna om man skakat ordentligt, iaf på fogbredder under 5cm.JonasWe skrev:
Hålet är 28cm djupt och öppet i nederkant, så när jag satte ner avloppsröret och sprutade runt röret så kröp det neråt längs röret och ner i tvättstugan underMathiasS skrev:
Klammra är verbet på att sätta fast rör eller kablar med klammer.JonasWe skrev:
Skummet duger för att hålla röret horisontellt tills flytspacklet kommer men du behöver något för att hindra röret från att tryckas upp eller mer troligt ner.
Och vad är det för något? Ska jag klamra fast en sådan här som gjuts in i flytspacklet? eller ska jag sätta den på undersidan bultad i väggen?Rickard. skrev:
Det gamla avloppet har inte varit fäst i något annat än betongen.
Logga in
Skapa konto
Betong och gjutjärn blir 100% Skumm och plaströr inte riktigt men det behöver inte vara så komplicerat. Det kan räcka att du bara bygger färdigt röret och kanske sätter ett par klammer (typ sån i bild) i källaren.JonasWe skrev:
Jag kan inte alla riktlinjer och krav som finns men i bbv så har jag för mig att det bara står att rören ska vara fixerade och sitta fast.
Redigerat:
Ja precis, det står inte detaljerat som jag trodde.Rickard. skrev:
Så här ser det ut nu. Innan finputs av skummet, tanken är att flyten ska få falla ner lite i hålet runt röret.
Jag ber VVS firman som skall slutföra avloppet att besluta hur och om det behöver fästas mer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går radongas igenom betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur borrar man genom hård betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dra nytt avlopp genom gammalt betongavloppsrör?
Vatten & Avlopp -
Hur göra genomföring för avloppsrör i betonggrund ?
Vatten & Avlopp -
75mm avloppsrör genom 30 cm betonggolv
Vatten & Avlopp