Finns det ngn här som kan ngt om avlopp?
Jag hade stopp i avloppet. Någonstans mellan kommunens brunn i gatan och min rens brunn vid huset (pvc rör sträcka ca 50m). Så jag ringde o beställde en spolning.
Firman kom o spolade i 15min o löste proppen. Mot extra betalning filmade de typ 10m in där de menade den suttit.
Sedan framkom följande:
1. Spolning av rör innebär enligt firman bara att man "släpper stoppet" att spola röret ska de komma ut igen för på löpande räkning.
2. Mitt rör (pvc 70-tal) har 2-3cm slam o sand i botten. Därför kan det inte spola utan det måste fräsas?
3. Det finns en svacka på ett par cm i röret och ngn meter vid en skarv. Vilket verkar vara ett stort problem...oklart varför...
Så mina tankar/frågor är då:
1. Vad betyder "spola mitt rör 50m där det är stopp" för forumet? Finns det ett avloppsspolning "light" numera? Jag beställde en "spolning av mitt avlopp" vad ska jag då få för tjänst? Bara "propp spolning" eller "avloppsspolning" innebär att man spolar röret tills det är rent?
2. Fräser man verkligen pvc rör med lite slam o sand på botten (finns ingen inväxt, rötter eller sådant el heller ngn beläggning på väggarna med än lite smuts som nog uppkom vid stoppet)?
3. En svacka på ett par cm på en sträcka av ett par meter i ett pvc rör som legat där sedan 70-talet. Är inte det helt normalt? Visst det samlas isf lite extra material i botten där men i övrigt är det väl inget att klaga på?
Vad säger forumet?
Mvh P