Hej! Vi ska installera ett avloppsreningsverk i sommarstugan, det finns ju väldigt många att välja mellan:
ecobox, 4evergreen, conclean, biovac etc är det någon som har rekomendationer på vad vi ska välja?

Ta in offerter så du har något att gå på, försök även känna lite hur entreprenören verkar vara. Billigast är inte alltid bäst.
Har själv Biovac sedan ett år tillbaka. Det har larmat en gång, och berodde då på att grannen fick översvämning i tvättstugan, och verket inte kunde hantera allt vatten som kom. Det bräddade och återgick sedan till normal drift så inga konstigheter.

Tack! JAg har fått in offerter som är väldigt lika så det verkar inte vara en prisfråga, utan vad jag inte kan förstå är skillnaden mellan de olika verken?

Claes Sörmland
Din fråga är lite svår för detta forum för de flesta konsumenter som har köpt en avloppsreningsanläggning har köpt en enda i livet så de har inget att jämföra med. Om man är nöjd eller inte beror nog mycket på förväntnigarna eller personlighet.

Men fem cent:

- Allt rörligt (pumpar och motorer) kommer snart att gå sönder. Undvik dessa saker och kolla upp vad byte/reparation kommer att kosta. Luftpumptar brukar vara robusta och billiga så de är undantaget.
- Hur renas fosfor, är det fällning eller polonit? Vad kostar detta underhåll? Polonit kan blir eländigt dyrt att byta med kranbil och fällningen ger fler slambyten som kostar. Hur ofta och vad kostar det i din kommun?
- Vilka är kraven på att köpa servicetjänster och vad kostar det. Du vill ite vara beroende av ett företag som i tid och otid ska springa hos dig och skicka fakturor på tusentals kronor. Dessutom det du inte om företaget finns kvar om säg fem år.
- Välj så passiva lösningar som möjligt. Helst slamavskiljare (med fällning) och en markbädd eller liknande.
- Kolla upp vilka kraven är på efterbehandling av utgående vatten, Reningsverk är inte alls robusta och det kommer ofta ut dåligt renat vatten ur dem när de fallerar. Hur ska det hanteras?

• Gilla
erikeklov
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Din fråga är lite svår för detta forum för de flesta konsumenter som har köpt en avloppsreningsanläggning har köpt en enda i livet så de har inget att jämföra med. Om man är nöjd eller inte beror nog mycket på förväntnigarna eller personlighet.

Men fem cent:

- Allt rörligt (pumpar och motorer) kommer snart att gå sönder. Undvik dessa saker och kolla upp vad byte/reparation kommer att kosta. Luftpumptar brukar vara robusta och billiga så de är undantaget.
- Hur renas fosfor, är det fällning eller polonit? Vad kostar detta underhåll? Polonit kan blir eländigt dyrt att byta med kranbil och fällningen ger fler slambyten som kostar. Hur ofta och vad kostar det i din kommun?
- Vilka är kraven på att köpa servicetjänster och vad kostar det. Du vill ite vara beroende av ett företag som i tid och otid ska springa hos dig och skicka fakturor på tusentals kronor. Dessutom det du inte om företaget finns kvar om säg fem år.
- Välj så passiva lösningar som möjligt. Helst slamavskiljare (med fällning) och en markbädd eller liknande.
- Kolla upp vilka kraven är på efterbehandling av utgående vatten, Reningsverk är inte alls robusta och det kommer ofta ut dåligt renat vatten ur dem när de fallerar. Hur ska det hanteras?
Tack! men det borde ju finnas någon websida som lista alla och visar på för och nackdelar? jag kan inte hitta någon sådan och de jag varit i kontakt med säger alla att de har det "bästa" verket, eller är detta ett såpass nytt område så ingen vet riktigt?

Claes Sörmland
E erikeklov skrev:
Tack! men det borde ju finnas någon websida som lista alla och visar på för och nackdelar? jag kan inte hitta någon sådan och de jag varit i kontakt med säger alla att de har det "bästa" verket, eller är detta ett såpass nytt område så ingen vet riktigt?

Det finns ju Avloppsguiden och de har en sammanställning av alla verk på marknaden. Men jämförelser finns inte, folk köper nog på magkänsla tyvärr. Drömmen hade ju varit en pilotstation där alla verk på marknaden matades med samma avloppsvatten från villahushåll och sen följdes verken över tid. Men ingen har velat lägga dessa resurser.

wildeside
Kolla att reningsverket fungerar för sommarstuga! Jag installerar reningsverk och har ett själv (biodisc 2) men den fungerar inget bra till sommarstugor eftersom den behöver tillrinning av avloppsvatten året om för att fungera bra.

Kolla även med din kommun, både vad de kräver och även om de har förslag till lösning. En del kommuner har bra rådgivning.

Claes Sörmland
En variant på det förslaget är att begära ut de senaste 20 avloppstillståndet som beviljats i kommunen med ansökningshandlingar. Då ser du vad andra har valt och vilka företag som är aktiva i området.

Det är bara att skicka ett email och begära ut dessa handlingar, svar brukar komma inom två arbetsdagar.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.