24 969 läst ·
68 svar
25k läst
68 svar
Avloppsproblem Ikea Metod
Men hur tänkte du men vattenrören? Ska de sitta bakom skåpen? Skåpen går ju enda in till väggen om du inte tänkt sätta en distans på 3 cm från väggen.
gällande avloppsröret så borde ett 75 rör klara sig en bit sen gå över till 50. Du får tänka 80mm sockel + golvets höjd, ex parkett som är 14 mm sen kan man lägga till 5 mm då har du 100 mm spelrum.
sen finns det en annan typ av avloppsrör som är tunnare så du bygger inte lika mycket ex poloplast.
gällande avloppsröret så borde ett 75 rör klara sig en bit sen gå över till 50. Du får tänka 80mm sockel + golvets höjd, ex parkett som är 14 mm sen kan man lägga till 5 mm då har du 100 mm spelrum.
sen finns det en annan typ av avloppsrör som är tunnare så du bygger inte lika mycket ex poloplast.
Från början tänkte jag inte på de speciellt för jag tänkte inte på att skåpen låg dikt an mot vägg.Travisffs skrev:
Men hur tänkte du men vattenrören? Ska de sitta bakom skåpen? Skåpen går ju enda in till väggen om du inte tänkt sätta en distans på 3 cm från väggen.
Men sen tänkte jag att det går att kapa ur i bakkant på stommarna, men de kanske också bara är massa onödigt jobb, kanske är lika bra att be rörmokaren dra om vattenrören längs golvet på samma gång.
Angående avloppet så kommer jag göra som du säger, på lämpligt ställe gå ner till 50 från 75.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Jag har kortare lådor längst ner i de skåp mitt avloppsrör passerar, Ikea är nog inte omöjlig om du vill byta ut någon/några lådor.
Lådorna går inte hela djupet i stommarna så kapning av underkant bör fungera.
Är du osäker så åk till ikea och öppna något av deras skåp och ta mått. Stommen stitter inte heller helt tätt mot vägg utan går ut så där är en luftspalt på 1-2cm bakom också.
Glöm inte vattensäkra där vattnet kommer upp i skåpet. Krav från vissa försäkringsbolag
Är du osäker så åk till ikea och öppna något av deras skåp och ta mått. Stommen stitter inte heller helt tätt mot vägg utan går ut så där är en luftspalt på 1-2cm bakom också.
Glöm inte vattensäkra där vattnet kommer upp i skåpet. Krav från vissa försäkringsbolag
Snarare 0,5-1 cm från väggen.J Jesperpm skrev:Lådorna går inte hela djupet i stommarna så kapning av underkant bör fungera.
Glöm inte vattensäkra där vattnet kommer upp i skåpet. Krav från vissa försäkringsbolag![]()
Lika bra att göra det ordentligt istället för att såga sönder 3-4 skåp, ska ändå sitta är ett gäng år
Ts kommer ändå behöva kapa upp för vattenrörenTravisffs skrev:
Men jag håller med! Ska man göra det ordentligt så kanske man kan hitta bättre lösningar till vattenrören också
byta stommen till 40 cm då blir 20 cm fri från backsida . behålla allt som täcksida och dörrar och så ..M MaHo.1 skrev:Hej!
Nu är det kris i köksrenoveringen. En bekant (rörmokare) var här och drog om och förlängde inkommande vatten och avlopp dit vi kommer skåpet med diskho. På grund utav dålig research så har jag först nu upptäck att det går ej att ha avloppet så som det är draget pga Ikeas 80mm sockelhöjd.
Hela köket är beställt inkl bänkskiva och ligger och väntar på montering. Så att flytta ut stommen från vägg går tyvärr ej.
Vad har jag för alternativ? Bila upp och sänka avloppet? Vattenrören ska funka med lite kapning i stomme, ska gå fritt mot lådor enligt mätning.
Avloppet är vid högsta punkt ca 130mm borträknat vinkeln upp i skåpet.
Mvh