1 939 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Avloppslukt när dörren till badrummet är öppet!!
Min erfarenhet säger att du får ett stinkande drag om inte vattenlåsen sitter 100% tätt. Samma gäller montering av toalett om gummiringen i röret sitter dåligt. Att det kommer mer om du öppnar dörren kanske innebär att du har ett frånluftsdrag på annat håll. Skorstensspjäll öppet?J Jolien skrev:
Brist på frånluftsventilation i badrummet är givetvis något som också orsakar lukt, men inte specifikt starkt avloppsluktande utan snarare att fukten inte försvinner, med mögel i organiska material på sikt.
Detta säger jag som husägande lekman
Själv hade jag ett bristfälligt fungerande vattenlås på handfatets avloppsrör. Köpte nytt och lukten var väck.J Jitee skrev:
Att ha ett fönster öppet om dagarna sabbar möjligen undertrycket som ventilationen behöver. Ett undertryck skapas av att tilluftens volym är en aning mindre än frånluftens volym. Med ett fönster öppet blir tilluftens volym alldeles för hög vilket orsakar en kollaps av undertrycket. Tillfälliga kollapser gör inget, men i ett väl fungerande ventilationssystem bör undertryckets roll respekteras. Behöver man mer frisk luft måste man öka både tilluften OCH frånluften i relation till varandra så att ett konstant undertryck bibehålls.
Med det sagt så avslöjar möjligtvis en bristfälligt fungerande ventilation en dålig tilluftskälla, nämnligen ett icke tillräckligt tätt avlopp. Undertrycket kan bli lokalt bättre när dörren är stängd (tilluften blockeras) och den orkar dra ut avloppslukten. Sen när dörren är öppen kollapsar det lokala undertrycket och avloppslukten faller ut från toaletten. Ibland kan det även uppstå spännande tävlingstillstånd mellan frånluftskanaler där den ena (säg toalett) har ett högre drag än den andra (t.ex. kök) och förflyttar därmed ibland större luftvolymer än som egentligen var ämnade att flyttas av den frånluftskanalen. Med resultatet att köksdofterna hittar till sovrum och liknande, beroende på planlösningen naturligtvis..
Vilket pedagogisk svar! Tack! Jag har inte kunnat lokalisera själva lukten men vet som sagt att om jag trycker till vattenlåset så går den längre in och känns extremt tätt men då rinner inte vattnet undan lika bra! Jag känner ingen doft alls från något avlopp så svårt att säga var det faktiskt kommer ifrån. Hur kan man kolla det?M ManuelAvto skrev:Själv hade jag ett bristfälligt fungerande vattenlås på handfatets avloppsrör. Köpte nytt och lukten var väck.
Att ha ett fönster öppet om dagarna sabbar möjligen undertrycket som ventilationen behöver. Ett undertryck skapas av att tilluftens volym är en aning mindre än frånluftens volym. Med ett fönster öppet blir tilluftens volym alldeles för hög vilket orsakar en kollaps av undertrycket. Tillfälliga kollapser gör inget, men i ett väl fungerande ventilationssystem bör undertryckets roll respekteras. Behöver man mer frisk luft måste man öka både tilluften OCH frånluften i relation till varandra så att ett konstant undertryck bibehålls.
Med det sagt så avslöjar möjligtvis en bristfälligt fungerande ventilation en dålig tilluftskälla, nämnligen ett icke tillräckligt tätt avlopp. Undertrycket kan bli lokalt bättre när dörren är stängd (tilluften blockeras) och den orkar dra ut avloppslukten. Sen när dörren är öppen kollapsar det lokala undertrycket och avloppslukten faller ut från toaletten. Ibland kan det även uppstå spännande tävlingstillstånd mellan frånluftskanaler där den ena (säg toalett) har ett högre drag än den andra (t.ex. kök) och förflyttar därmed ibland större luftvolymer än som egentligen var ämnade att flyttas av den frånluftskanalen. Med resultatet att köksdofterna hittar till sovrum och liknande, beroende på planlösningen naturligtvis..
Det här med ventilationen låter vettigt. Om fönstret är stängt tycker jag det blir ett tryck när jag t.ex öppnar ytterdörren. Precis som att dörren aggressivt öppnas några cm av sig självt. Då tyder det alltså på för dålig ventilation helt enkelt.
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
kan ju även vara avsaknad av avluftning på avloppsstammen, lägenhet eller hus? kommunalt avlopp eller enskilt?
Känner du skillnad på mögel- och avloppslukt? Alla gör inte det. Har ingen erfarenhet av Unidrain mer än att den verkar vara tekniskt sett en flaskhals i en uppgift där den ska fungera som allt annat än hinder för vattenflöde..J Jolien skrev:Vilket pedagogisk svar! Tack! Jag har inte kunnat lokalisera själva lukten men vet som sagt att om jag trycker till vattenlåset så går den längre in och känns extremt tätt men då rinner inte vattnet undan lika bra! Jag känner ingen doft alls från något avlopp så svårt att säga var det faktiskt kommer ifrån. Hur kan man kolla det?
Det här med ventilationen låter vettigt. Om fönstret är stängt tycker jag det blir ett tryck när jag t.ex öppnar ytterdörren. Precis som att dörren aggressivt öppnas några cm av sig självt. Då tyder det alltså på för dålig ventilation helt enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Att vattnet inte rinner undan lika bra med ett tätt vattenlås som med ett öppet beror oftast på ett nästan-stopp längre ner i avloppsrören.J Jolien skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Karm bågnar när ytterdörren stängs
Fönster & Dörrar -
Tegelstenar på trappen upp till ytterdörren har lossnat
Fasad -
Hur lagar jag ytterdörren i trä när jag tar bort kattluckan
Stenhus -
Hur kopplar man dörröppnare till dörrens lås
Fönster & Dörrar -