4 160 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Avloppslukt från vattnet?
Jag har borrat en brunn och allt har sett bra ut med den förutom lite höga järnhalter.
Tidigare hade jag problem med avloppslukt i huset. Detta berodde på att man inte hade lett ut gråvattenröret utan kapat det i höjd med golvet på ovanvåningen. Jag har två ledningar. Dels ett som går från wc till sluten tank och dels ett som leder gråvatten till en markbädd. Wc röret leddes ut så det har inte varit ett problem, utan det var endast gråvattenröret. Nu har man varit och åtgärdat detta genom att koppla på gråvattenröret till wcröret som går ut i taket. Det fungerade bra och all lukt i huset försvann.
Men efter man har gjort detta har det börjat att lukta avlopp från vattnet, vilket jag tycker är konstigt. För vattenledningarna har ju inget med avloppen att göra. Lukten verkar komma från själva vattnet, då man kan känna lukten från glaset om man fyller ett glas med vatten.
Vad kan detta bero på och hur åtgärdar man det?
Tidigare hade jag problem med avloppslukt i huset. Detta berodde på att man inte hade lett ut gråvattenröret utan kapat det i höjd med golvet på ovanvåningen. Jag har två ledningar. Dels ett som går från wc till sluten tank och dels ett som leder gråvatten till en markbädd. Wc röret leddes ut så det har inte varit ett problem, utan det var endast gråvattenröret. Nu har man varit och åtgärdat detta genom att koppla på gråvattenröret till wcröret som går ut i taket. Det fungerade bra och all lukt i huset försvann.
Men efter man har gjort detta har det börjat att lukta avlopp från vattnet, vilket jag tycker är konstigt. För vattenledningarna har ju inget med avloppen att göra. Lukten verkar komma från själva vattnet, då man kan känna lukten från glaset om man fyller ett glas med vatten.
Vad kan detta bero på och hur åtgärdar man det?
Min mamma hade vatten från borrad brunn som luktade avlopp, det visade sig att hennes trekammarbrunn läckte, så vid en viss nivå rann allt avloppsvatten ut i marken. Det påverkade säkert vattnet för alla i närheten
Ledsen för sent svar. Själva avloppslukten försvann när jag installerade filtret. Nu är det fortfarande en lukt, men det kanske kan vara svavelväte? Det den avtar efter jag spolat ett tag, men försvinner inte helt.
Svavelväte och det enklaste är att i brunnshålet på slangen sätta en backventil och under den borra två små hål.
När pumpen går så kommer lite vatten att tryckas ut i hålen och se till att vattnet i brunnshålet blir luftat när ytan träffas av vattnet uppifrån. Backventilen ser till att pumpen bara går när du tar vatten.
Enklast och billigast när man bara har lite svag lukt av svavelväten.
När pumpen går så kommer lite vatten att tryckas ut i hålen och se till att vattnet i brunnshålet blir luftat när ytan träffas av vattnet uppifrån. Backventilen ser till att pumpen bara går när du tar vatten.
Enklast och billigast när man bara har lite svag lukt av svavelväten.
Jo, men det visar vattenprovets analys och har man järn som kräver filter så brukar det även lösa lukten av svavelväte.mogge_73 skrev:
Jag tog för givit att alla gör en riktig vattenanalys.
Klicka här för att svara