7 311 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Avloppsbrunn, hur nära hus?
Igår när jag rensa ogräss i singelgången runt huset så stötte jag på en brunn!
Blev självklart förvånad då jag ej visste det låg en brunn där.
Hur nära ett hus är det brukligt att man lägger en avloppsbrunn?
Det som gjorde det hela lite mindre roligt var att när jag tagit bort locket för att kolla vad det var för brunn så kickade ett litet rått huvud fram från röret som går in under huset.
Brunnen ligger drygt en meter från hus/källarväggen.
Och det var inte en dagvattenbrunn då det kom vatten forsandes när jag satte igång kökskranen.
Har kommunalt VA om det hjälper.
Blev självklart förvånad då jag ej visste det låg en brunn där.
Hur nära ett hus är det brukligt att man lägger en avloppsbrunn?
Det som gjorde det hela lite mindre roligt var att när jag tagit bort locket för att kolla vad det var för brunn så kickade ett litet rått huvud fram från röret som går in under huset.
Brunnen ligger drygt en meter från hus/källarväggen.
Och det var inte en dagvattenbrunn då det kom vatten forsandes när jag satte igång kökskranen.
Har kommunalt VA om det hjälper.
Är det inte bara en servicebrunn,som en ev.spolbil kan använda om du får stopp i avloppet?
Då kan man spola både mot kommuns och in mot huset,utan att de behöver in i huset med slangen.
Har du provat att spola med en toalett och kollat om det också kommer fram där?
Då kan man spola både mot kommuns och in mot huset,utan att de behöver in i huset med slangen.
Har du provat att spola med en toalett och kollat om det också kommer fram där?
Tackar för de snabba svaren.
Det jag regerade på var placeringen, dryga meter från huset samt att brunnslocket bara är 1 cm tjock vilket innebär att det inte sitter som berget, utan vippar lite när man trampar på det.
Och ja, råttan verkade trivas bra. Den blev inte ens skrämd när den såg mig, Stora rackare de där, större än jag trodde. Jag såg endast huvudet men det var säkert 8-10 cm.
Det jag regerade på var placeringen, dryga meter från huset samt att brunnslocket bara är 1 cm tjock vilket innebär att det inte sitter som berget, utan vippar lite när man trampar på det.
Och ja, råttan verkade trivas bra. Den blev inte ens skrämd när den såg mig, Stora rackare de där, större än jag trodde. Jag såg endast huvudet men det var säkert 8-10 cm.
Man brukar ha en spolbrunn precis utanför huset. Jag tror det beror på att avloppsrören normalt sett ligger ganska grunt under plattan, för att sedan göra en kraftigare dykning under ytterväggen och sedan (väl på frostfritt djup) plana ut till mer normalt fall ner till anslutningspunkten vid tomtgräns. Man vill då gärna ha en spolpunkt där rören går från kraftigt till flackare fall, för där kan det potentiellt bli stopp.
Min sitter 1,5 m från väggen, så ditt avstånd låter rätt normalt.
Min sitter 1,5 m från väggen, så ditt avstånd låter rätt normalt.
Har en sådan. Vill bygga altan/uterum där. Kan man bygga en altan på plintgrund eller ringmur och ha en dörr in där? Man vill väl komma in i krypgrunden oavsett?phl skrev:
Klicka här för att svara