7 205 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
avlopp under köksskåp?
tjena
Pga omständigheter kan jag inte gå upp med avlopp precis under mitt 80cm diskbänkskåp, utan 30cm brevid, men eftersom mitt blivande IKEAkök står på ben så kan man väl dra röret emellan golv och skåpstomme eller? det handlar ju bara om 30cm så fallet blir inga problem , eller finns det andra lösningar???
kommer att ha sockel, så det syns ju icke!
Pga omständigheter kan jag inte gå upp med avlopp precis under mitt 80cm diskbänkskåp, utan 30cm brevid, men eftersom mitt blivande IKEAkök står på ben så kan man väl dra röret emellan golv och skåpstomme eller? det handlar ju bara om 30cm så fallet blir inga problem , eller finns det andra lösningar???
kommer att ha sockel, så det syns ju icke!
Det beror på Vaska kraven mot vattenskador.jv12 skrev:
23% av alla vattenskador är i kök och beror till största delen på läckande rör och trasiga diskmaskiner där vattnet rinner ner i bjälklaget vid rörgenomföringarna.
Vaskas krav kommer även att komma in i BBR och enligt vaska kravet skall det finnas vattentätt golv under diskbänk,diskmaskin, kyl och frys med uppvik mot väggen.
alternativa utföranden godkänns:
Man skall alltså undvika genomföringar i golvet och ha vattentät golvbeläggning.1. Plastmatta i hela köket. mattan viks upp 50 mm på vägg
2. Golvklinker med underliggandetätskikt under diskbänkinredning och minst 1 m utanför inredning samt inder kyl/frys.
3 Vattentät inklädnad under diskbänksskåp och diskmaskin, kompletterad medöversvämningsskydd eller golvbrunn. Detta alternativ gäller exempelvis trägolv och kompletteras alltid med vattentäta underlägg under kyl/frys.
Om man bygger om köket godkänns vattentät skåpinsats och vattentäta stosar vid skåpgenomföring.
Detta är VASKA kraven som tagits fram av försäkringsbolagen, VVS-I tillämpar dom i teknikhandboken och enligt uppgift så är dom på väg in i BBR
/Patrik
Klicka här för att svara