Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Hej!
Jag har en fråga gällande en rörgenomföring för ett avlopp från ett handfat.
Vad säger branchregler etc, är utförandet godkänt ?
Nedan ett foto samt en skiss på rörgenomföringen i genomskärning.
Jag har en fråga gällande en rörgenomföring för ett avlopp från ett handfat.
Vad säger branchregler etc, är utförandet godkänt ?
Nedan ett foto samt en skiss på rörgenomföringen i genomskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vad jag kan se så är det inte godkänt. Det svarta som du ser i golvet är en gumminippel och det är ok att ha i golvet men då ska den gjutas in och sen ska det sitta en manschett på röret som går upp ur golvet och tätskiktas in. Ser ut som det vita röret tryckts i efter kaklingen och då är det inte ok, ska vara ett rör där som sticker upp minst 40 mm enligt säker vatten när det tätskiktas
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
smiler:
" Murbruk/fogmassa? = fix? "
- jo det är nog fix man kanske kallar detta. Jag är inte så kunnig så kan inte de rätta termerna.
jerwes:
Trycker jag på det svarta så verkar materialet onekligen vara av gummi. Om det då är en gummi nippel, den ser ju faktiskt ut att vara fast gjuten ?
Min teori som amatör:
Den röda pilen pekar på gumminippeln
Den gröna pilen pekar på ett svagt ljusgrått område, detta är rörmanschetten ?
Då man petar på detta område lite lätt med nageln så känns det något mer styvt än gumminippeln.
Om man utgår från denna teori kan det då vara ok ?
" Murbruk/fogmassa? = fix? "
- jo det är nog fix man kanske kallar detta. Jag är inte så kunnig så kan inte de rätta termerna.
jerwes:
Trycker jag på det svarta så verkar materialet onekligen vara av gummi. Om det då är en gummi nippel, den ser ju faktiskt ut att vara fast gjuten ?
Min teori som amatör:
Den röda pilen pekar på gumminippeln
Den gröna pilen pekar på ett svagt ljusgrått område, detta är rörmanschetten ?
Då man petar på detta område lite lätt med nageln så känns det något mer styvt än gumminippeln.
Om man utgår från denna teori kan det då vara ok ?
Logga in
Skapa konto
Ja men den ska gjutas in och sen ska det tätskiktas över den och manschett ska dit och har det gjorts så ska man inte kunna se gumminippeln. Vad jag kan se av bilden så ser det inte rätt ut, tyvärr. Gumminippeln ska ju vara under tätskiktet, iaf i detta fall.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
du kan inte dra ur det vita röret och kolla lite närmare?
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det ser ut som lagret med "fix" är fler cm tjockt. I så fall så är det inte fix. Ev. kan det vara spackel (flytspackel?). I så fall är detta fel, tätskiktet skall ligga på ovansidan av spacklet. Och det skall finnas en rörmanschett som drar upp tätskiktet på röret. Här ligger kopplingen under den nivå där tätskiktet skall ligga. Frågan är om det överhuvudtgate finns något tätskikt i golvet. Det borde synas i det där hålet runt röret.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Jo jag såg när han applicerade tätskiktet. Det var något han rollade på väggar och golv. Dock tittade jag aldrig närmare runt själva avloppet :S. Det stämmer att detta spackel bygger upp en del. ca 3-4cm skulle jag tro.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jo men rollade han före eller efter spacklingen?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Hur ser det ut vid golvbrunnen? Lägg upp en bild där man helst ser kanten från klinkers ned till klämringen, och även någon cm förbi klämringen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad för packning behöver jag? Och var hittar jag? Bräddavlopp till handfat
Badrum -
Vilken avloppsanslutning till handfatet, hål i golvet.
Badrum -
Hjälp!! Kan man ha 40 mm som avloppsrör till handfat?
Vatten & Avlopp -
Hur bör man koppla på, förminska och dra ut avlopp till handfat?
Badrum -
Avlopp till tvättmaskin - golv eller handfat?
Badrum