Hej!

Jag har en fråga gällande en rörgenomföring för ett avlopp från ett handfat.

Vad säger branchregler etc, är utförandet godkänt ?

Nedan ett foto samt en skiss på rörgenomföringen i genomskärning.

WP_000863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_000860.jpg
Skapa konto

Murbruk/fogmassa? = fix?
Manschetten ser konstig ut dock... Lite kort rör uppdraget ur golvet?
Sen ska man inte ha silicon i golv/väggvinkel.

Vad jag kan se så är det inte godkänt. Det svarta som du ser i golvet är en gumminippel och det är ok att ha i golvet men då ska den gjutas in och sen ska det sitta en manschett på röret som går upp ur golvet och tätskiktas in. Ser ut som det vita röret tryckts i efter kaklingen och då är det inte ok, ska vara ett rör där som sticker upp minst 40 mm enligt säker vatten när det tätskiktas

smiler:
" Murbruk/fogmassa? = fix? "
- jo det är nog fix man kanske kallar detta. Jag är inte så kunnig så kan inte de rätta termerna.

jerwes:
Trycker jag på det svarta så verkar materialet onekligen vara av gummi. Om det då är en gummi nippel, den ser ju faktiskt ut att vara fast gjuten ?

Min teori som amatör:
Den röda pilen pekar på gumminippeln
Den gröna pilen pekar på ett svagt ljusgrått område, detta är rörmanschetten ?
Då man petar på detta område lite lätt med nageln så känns det något mer styvt än gumminippeln.
Om man utgår från denna teori kan det då vara ok ?

rör.jpg
Skapa konto

Ja men den ska gjutas in och sen ska det tätskiktas över den och manschett ska dit och har det gjorts så ska man inte kunna se gumminippeln. Vad jag kan se av bilden så ser det inte rätt ut, tyvärr. Gumminippeln ska ju vara under tätskiktet, iaf i detta fall.

du kan inte dra ur det vita röret och kolla lite närmare?

• Gilla
jerwes
  • Laddar…
Krilleman
Ännu bättre vore väl om rörisen dragit upp 50mm röret 10cm ovan golvet innan fuktspärren applicerades...

Det är lätt att vara efterklok!

Är det i ett badrum?

Ja det är i ett badrum.

Som glad amatör som vet jag inte om det är i detta rör ni menar att jag ska dra ?
Dvs där den röda pilen angriper greppar jag tag och drar uppåt ? Vad vill jag kika på där ?

rör2.jpg
Skapa konto

Det ser ut som lagret med "fix" är fler cm tjockt. I så fall så är det inte fix. Ev. kan det vara spackel (flytspackel?). I så fall är detta fel, tätskiktet skall ligga på ovansidan av spacklet. Och det skall finnas en rörmanschett som drar upp tätskiktet på röret. Här ligger kopplingen under den nivå där tätskiktet skall ligga. Frågan är om det överhuvudtgate finns något tätskikt i golvet. Det borde synas i det där hålet runt röret.

Jo jag såg när han applicerade tätskiktet. Det var något han rollade på väggar och golv. Dock tittade jag aldrig närmare runt själva avloppet :S. Det stämmer att detta spackel bygger upp en del. ca 3-4cm skulle jag tro.

Jo men rollade han före eller efter spacklingen?

Hur ser det ut vid golvbrunnen? Lägg upp en bild där man helst ser kanten från klinkers ned till klämringen, och även någon cm förbi klämringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.