426 läst ·
9 svar
426 läst
9 svar
Avlopp läcker vid fasad, vad göra ?
Hej!
Vi har haft en firma som kollat våra avloppsrör och sett att det var en spricka precis i fasad där det läckte ut vatten. Vi kommer få offert på relining, men kommer såklart även kolla vad det kostar att fixa med att gräva och fixa. Samtidigt så är det bra att få alla rör interiört fixade också, huset är byggt 43 och inget gjort mig veterligen med det enligt husboken vi har. Så får se hur vi gör. Men oavsett det så finns ju risken såklart att vatten läckt in under grunden och då kan det ju bli sättningar och spricka. Med det sagt det finns vad jag kan se inga tecken på sättningar ö.h.t. inga sprickbildningar och så alls, så jag tror inte på att det har skett.
Men samtidigt vet jag ju inte. Bör man oavsett gräva och kolla om det är urgröpt under husgrunden ? och om man gör det och ser att det är urgröpt vad fyller man in då för att stabilisera ? Vad hade ni här i forumet som är erfarna och kloka gjort ?
Vi har haft en firma som kollat våra avloppsrör och sett att det var en spricka precis i fasad där det läckte ut vatten. Vi kommer få offert på relining, men kommer såklart även kolla vad det kostar att fixa med att gräva och fixa. Samtidigt så är det bra att få alla rör interiört fixade också, huset är byggt 43 och inget gjort mig veterligen med det enligt husboken vi har. Så får se hur vi gör. Men oavsett det så finns ju risken såklart att vatten läckt in under grunden och då kan det ju bli sättningar och spricka. Med det sagt det finns vad jag kan se inga tecken på sättningar ö.h.t. inga sprickbildningar och så alls, så jag tror inte på att det har skett.
Men samtidigt vet jag ju inte. Bör man oavsett gräva och kolla om det är urgröpt under husgrunden ? och om man gör det och ser att det är urgröpt vad fyller man in då för att stabilisera ? Vad hade ni här i forumet som är erfarna och kloka gjort ?
Om det inte finns god skäl för det skulle jag gräva och byta till riktiga plaströr. Det är en enklare och rakare metod än relining. Ofta också billigare. Men det är klart, hur mycket stök det blir med grävandet beror ju på tomtens utformning.
Att det är en spricka i röret betyder inte nödvändigtvis att det läcker ut några större mängder. Är det fall på avloppet så lär i princip allt rinna i rören och ytterst lite tränga ut genom en spricka. På andra sidan sprickan är det rimligtvis packad jord/sand som begränsar hur mycket som rinner ut. Så är det här enda anledningen att byta rör så skulle jag vänta på något värre. Sprickan har säkert funnits jättelänge utan att ha ställt till med något. Sen tycker givetvis firman som filmat rören att det är jätteallvarligt eftersom de givetvis ser en god chans att få jobbet att göra om avloppet.
Råkade själv ut för samma sak i ett hus byggt 47. Blev ett hål i marken vid husväggen då marken underminerades, en halv meter av röret hade rasat ihop. Bytt till ett rör i plast mellan huset och tomtgränsen och det har fungerat väl.
Exakt samma "symptom" här, trodde det var råttor men är troligen detta istället då.B Bitterhetsakademin skrev:
Ja, skulle också tro att det funnits länge. Så är inte superrolig, men de är ju ganska duktiga att skrämma upp för att få jobbL lbgu skrev:Att det är en spricka i röret betyder inte nödvändigtvis att det läcker ut några större mängder. Är det fall på avloppet så lär i princip allt rinna i rören och ytterst lite tränga ut genom en spricka. På andra sidan sprickan är det rimligtvis packad jord/sand som begränsar hur mycket som rinner ut. Så är det här enda anledningen att byta rör så skulle jag vänta på något värre. Sprickan har säkert funnits jättelänge utan att ha ställt till med något. Sen tycker givetvis firman som filmat rören att det är jätteallvarligt eftersom de givetvis ser en god chans att få jobbet att göra om avloppet.
Vad skulle du säga är signalen att det är "något värre"? Just nu är ju symptomen väldigt få, inget vi märkt.
Tack för tips! Tar kontakt med sådan firma och kollar vad det kostar.Claes Sörmland skrev:
Har gjort samma resa men även om det varit mycket jobb så är jag glad att jag bytte ut allt istället för relining.
Dräneringen var ihopkopplad med avloppet så det drog med sig mer saker än jag räknat med.
Sen måste man ändå bila upp brunnar m.m. och då är det ändå nästan samma jobb i slutänden.
Dräneringen var ihopkopplad med avloppet så det drog med sig mer saker än jag räknat med.
Sen måste man ändå bila upp brunnar m.m. och då är det ändå nästan samma jobb i slutänden.
När det blir stopp i avloppet på grund av att rören är skadade. Har rören klarat sig i snart 100 år så kan de säkert funka i 1 - 50 år till.M Mikael8212 skrev:
Klicka här för att svara