Hej,
Har googlat och googlat men lyckas inte hitta ett svar som gör att jag kan komma vidare i mina tankar, så nu vänder jag mig till er här på BH...
Ska bygga en källartrappa och ny dörr in till källaren. Vi är då nere på ca 1,5 m under marknivå. Utanför dörren vill jag gjuta in ett avlopp för att ta hand om regnvatten så det inte rinner in under dörren. Har läst en hel del om spygatt och sandfälla och allt vad det heter men blir inte klok på vad jag ska ha.
Jag tänker mig att jag sätter en spygatt i plattan och leder avloppsvattnet till en dagvattenbrunn jag har några meter bort. Brunnen är ca 2,5m djup så höjderna funkar bra.
- Hur förhindrar jag att spygatten sätts igen av sand och skräp?
- Hur förhindrar jag att all sand som kommer att sköljas ner i källartrappan åker ner i spygatten och därefter lägger sig i dagvattenbrunnen? Jag vill helst slippa att rensa dagvattenbrunnen som är i det djupaste laget för att det ska vara enkelt.
- Var köper jag lättast de delar jag behöver?
- Något annat jag bör tänka på?