7 184 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Avlopp i gammalt hus
Ska lägga om golven i ett 1800-talshus. Standarden kommer att var för permanentboende och huset ligger på landsbyggden. De tidigare golven var oisolerade som låg direkt på jord och de nya blir ett bjälklag som kommer att ligga en bra bit över marken (lite mer än kryphöjd). Ja- det är ett fasligt grävande
Det jag har funderingar kring är avloppsrören. Det gamla avloppet (enbart köksavlopp) var nergrävt i jorden under huset och mynnade ut i en slänt en bit ifrån huset.
Olika rörisar ger olika bud om vad som är bäst. En del anser att de ska ligga nakna direkt i bjälklaget andra att ska man bygga en låda runt dem under bjälklaget och fylla/isolera lådan med lecakulor för att hantera rått- och mössproblematik? Hur ska man då hantera ev. frysproblematik?
Eftersom jag ska bygga ett helt nytt välisolerat bjälklag vill man ju ha den bästa lösningen för avloppet.
Jag har ingen lust att bygga in ett framtida problem vad är er erfarenhet om detta?
Olika rörisar ger olika bud om vad som är bäst. En del anser att de ska ligga nakna direkt i bjälklaget andra att ska man bygga en låda runt dem under bjälklaget och fylla/isolera lådan med lecakulor för att hantera rått- och mössproblematik? Hur ska man då hantera ev. frysproblematik?
Eftersom jag ska bygga ett helt nytt välisolerat bjälklag vill man ju ha den bästa lösningen för avloppet.
Jag har ingen lust att bygga in ett framtida problem vad är er erfarenhet om detta?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är ingen expert på detta, men det jag tänker på spontant är just frysproblematiken. Moderna material torde stå emot råttor och möss utan problem iaf. Däremot kan ditt nya väl isolerade bjälklag skapa ett mycket kallare klimat i krypgrunden, vilket kan leda till frysning inne i avloppet.
Ett bättre och mer nyanserat svar kanske du kan få i VA-forumet.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VA
Ett bättre och mer nyanserat svar kanske du kan få i VA-forumet.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VA
Vad skulle kunna frysa i avloppsrören, luft? :-/ Det ska ju vara fall på rören, och då blir det inget vatten stående. Golvbrunnarna ligger väl isolerade i bjälklaget hoppas jag
Vattenledningarna däremot hade en tendens att frysa, speciellt när det blåste Nordostlig vind 
Jag var ju jäkligt osmart när vattnet till köket tenderade att frysa i väggen, jag lät vattnet rinna med en liten liten stråle..........när jag kom hem från jobbet så var diskhon full i vatten istället >Haagbard skrev:
Frös det i avloppet menar du
Avlopp rätt ner genom golv och bjälklag till grunden och sen direkt längs marken (med fall såklart!). Rensluckor där det går. Fryser inte om du har rätt fall och inget stopp. Låda etc. skyddar inte från möss utan krånglar bara till det!
Vatten in från brunnen; bygg låda runt rör i grunden och fyll med leca, peta in värmekabel som är nån meter längre än den "fria" biten i grunden. Fryser inte och lecan hjälper till att hålla värmen från kabeln.
Vattenrör innomhus dras med fördel längs taklisten eftersom det som regel är varmare där än längs golvet ... plus att du då lättare ser om det droppar!
Vatten in från brunnen; bygg låda runt rör i grunden och fyll med leca, peta in värmekabel som är nån meter längre än den "fria" biten i grunden. Fryser inte och lecan hjälper till att hålla värmen från kabeln.
Vattenrör innomhus dras med fördel längs taklisten eftersom det som regel är varmare där än längs golvet ... plus att du då lättare ser om det droppar!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo, teoretiskt kan även gaserna som luft består i frysamorsan skrev:
Om du har ett gjutgärnsrör som håller -10 grader (hur kall kan just denna torpargrund bli?) och häller kallvatten genom detta så kan du mycket väl få isbildning i röret, oavsett lutning. Har du aldrig sett stora istappar på väg ut ur ett stuprör? Gjutgärnsrör och även gamla cementrör har stor massa och värmekapacitet och kan därmed snabbt kyla ned en mindre till normal mängd inte allt för varmt vatten till att bilda is inne i rören, om det vill sig illa. Tappvatten från diskmaskinen som är +50 grader är självklart inget problem.
Själv har jag stödvärme vid den kallaste tiden i min gamla fd matkällare där både inkommande vatten från brunnen kommer (håller ca 2-3 grader) samt avloppsrören av gjutgärn passerar. Utan stödvärmen har jag flera minusgrader i torpargrunden under köldknäpparna vintertid.
Alltså, som vanligt, om det är ett problem "beror på"....
- Hur kallt är det kring avloppsrören som kallast.
- Är rören väl förlagda eller isolerade t.ex. går under jord på frostfritt djup hela tiden?
- Vad har rören för materialegenskaper. Moderna plaströr har mindre massa, bättre flöde och defnitivt en lägre värmekapacitet. De torde definitivt minska risken för frysning.
- Hur är användningen av vatten? Spolas det varmt/kallt om vartannat hela tiden så funkar det säkert. Däremot t.ex. ett självspolande filter som pytsar ut små mängder iskallt vatten i ett kallt rör kan kanske utgöra ett potentiellt problem.
- Var ligger huset, hur kallt blir det (mitt gamla hus ligger i Norrbotten och vi hade -28 grader på morronen idag, med stödvärme +5 i torpargrunden).
Klicka här för att svara