Hej,
Då min VVSare missade en massa framdragning av vatten o avlopp på mitt hus så har jag kickat ut honom o vill ge mig på VVSen själv.
Skulle dock behöva lite vägledning.
Då jag har ett installationsskikt på 45mm, kan jag inte dra 50mm spillvatten från handfat i tvättstugan. Dock ser jag att det finns 40mm spillvattenledningar, kan jag köra dessa i väggen o sen släppa ut det genom vägg ovanför golvbrunn?

H Harey skrev:
Hej,
Då min VVSare missade en massa framdragning av vatten o avlopp på mitt hus så har jag kickat ut honom o vill ge mig på VVSen själv.
Skulle dock behöva lite vägledning.
Då jag har ett installationsskikt på 45mm, kan jag inte dra 50mm spillvatten från handfat i tvättstugan. Dock ser jag att det finns 40mm spillvattenledningar, kan jag köra dessa i väggen o sen släppa ut det genom vägg ovanför golvbrunn?
Rent genrellt kan du troligen dra 40mm rör, men varför drar du inte ett vanligt synligt rör om avloppen går ut genom golvet ? Mindre risker, särkilt om du är ovan, billigare och lättare.

Man brukar väl ha minst 95mm för att dra rören , du måste ju få plats med böjarna också tex så även om ett 40mm rör får plats: Kan du få plats med en böj ?

Här finns en tråd där man dragit rör till kommod i väggen tex
https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppsroer-ur-vaegg-till-kommod.198340/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.