Äntligen är forumet tillbaka. Har saknat det....

Renoverar hallen i mitt 1,5planshus med källare. Vill gärna ta bort luftningsröret (110mm) som är ivägen. Det går nu rakt genom huset och upp på taket.

Hur blir det om jag sätter en luftklocka (eller vad det kallas) direkt i stammen i golvet i källaren?

Om det inte blir bra, fungerar det då om jag sätter luftningar vid diskbänk och handfat också/istället.

Många tack för ditt värefulla svar!

Stefan Davidsson

T
Man kan ev gå ner i dimension till 75mm, beroende på om du har högst 2 WC/1 bad/1kök på samma stam, vacumventilen ska sitta högst upp på systemet som det skrevs tidigare.

Benno. skrev:
Vakuumventilen skall sitta högst i systemet.  Avsikten är att när det blir undertryck (vid spolning t.ex) skall vatten i vattenlås inte sugas bort. Du får nog fundera ut en snygg inbyggnad av röret istället.
Jag har faktiskt 1 vakumventil i källaren på en av de 2 luftningarna (verkar vara 2 olika stammar som går ihop i källaren... Har fungerat bra men nu fick jag fundera lite... De jag pratade med sa att det var OK att sätta den i källaren då det fanns brunnar som låg lägre och dessa svämmas ju inte över osv..

hmm..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.