Hej!
Stötte idag på ett oväntat problem när jag skulle montera min nya garageport.
skenan för motorn är för lång och slår I balken som avlastar taket. Det betyder att jag måste såga ur balken ca 10 cm upp och bredden blir som mest 25 cm för att få skenan i lod. Å då är frågan. Kan jag avlasta balken med någon form av stålprofil eller mindre regel som jag breddar balken med för att få tillbaka hållfastheten?
lite dimensioner.
garagebredd 3050
balk tvärgående 195x45
Balk längsgående 145x45 x 6st cc 550
Stolpar 120x45 cc 600
första tvärgående balk (195x45) sitter 3000 in från garageport. Sen är det 2400 till nästa och 2400 till sista.
de längsgående balkarna (145x45) och har ett överlapp med 1800mm
klimatzon 3
tror jag fått med allt som är av intresse.
tack på förhand.
Stötte idag på ett oväntat problem när jag skulle montera min nya garageport.
skenan för motorn är för lång och slår I balken som avlastar taket. Det betyder att jag måste såga ur balken ca 10 cm upp och bredden blir som mest 25 cm för att få skenan i lod. Å då är frågan. Kan jag avlasta balken med någon form av stålprofil eller mindre regel som jag breddar balken med för att få tillbaka hållfastheten?
lite dimensioner.
garagebredd 3050
balk tvärgående 195x45
Balk längsgående 145x45 x 6st cc 550
Stolpar 120x45 cc 600
första tvärgående balk (195x45) sitter 3000 in från garageport. Sen är det 2400 till nästa och 2400 till sista.
de längsgående balkarna (145x45) och har ett överlapp med 1800mm
klimatzon 3
tror jag fått med allt som är av intresse.
tack på förhand.
den går tyvärr inte fri nu å då är den monterad så långt ner det bara går framme vid garageporten.G Guson skrev:
OK, då är det löst alltså. Man jag undrar vad som slår i? Skenan ligger på en profil som ligger ovanpå sidoskenorna. Min mittskena ligger ungefär 4 cm över sidoskenornas överkant och porten sticker inte upp ovanför sidoskenorna nämnvärt.
Klicka här för att svara