Förutsättningar:
Källarplan i nydränerad sutterängvilla. Ska inredas som boutrymme. Sulan är armerad ca 80mm, ligger på 0-8 sand.
Sulan invändigt är frilagd och allt är nu snustorrt efter en lyckad dränering men jag vill ha livrem o hängslen så jag tänker lägga:
Platon multi med uppvik o passivt ventilerat med öppna socklar, 200mm S100 cellplast, lumppapp(mot gnissel), spårad spån m golvvärme, masonit, tejpad heltäckningsmatta.
Det är 3 rum á ca 10kvm.
Problemet - betonggolvet är väldigt ojämnt.
Vi har dessutom bilat upp och dragit nytt avlopp o fyllt igen m sand o leca.
För att få golvet stabilt o jämnt nog för Platon måste vi jämna av. Flyt är uteslutet då det rör sig om dels mkt ojämn yta och dalar på upp till 30mm.
Försökte slipa av med en HTC men den klarade inte jobbet (6000 spänn down the drain)
Fråga- Blir det bra att spackla på med finbetong?
Ytan behöver ju inte vara estetiskt snygg o ev sprickor lär ju inte göra ngt...
Fråga 2 - hur länge måste den få brinna innan vi täcker med platon?
Källarplan i nydränerad sutterängvilla. Ska inredas som boutrymme. Sulan är armerad ca 80mm, ligger på 0-8 sand.
Sulan invändigt är frilagd och allt är nu snustorrt efter en lyckad dränering men jag vill ha livrem o hängslen så jag tänker lägga:
Platon multi med uppvik o passivt ventilerat med öppna socklar, 200mm S100 cellplast, lumppapp(mot gnissel), spårad spån m golvvärme, masonit, tejpad heltäckningsmatta.
Det är 3 rum á ca 10kvm.
Problemet - betonggolvet är väldigt ojämnt.
Vi har dessutom bilat upp och dragit nytt avlopp o fyllt igen m sand o leca.
För att få golvet stabilt o jämnt nog för Platon måste vi jämna av. Flyt är uteslutet då det rör sig om dels mkt ojämn yta och dalar på upp till 30mm.
Försökte slipa av med en HTC men den klarade inte jobbet (6000 spänn down the drain)
Fråga- Blir det bra att spackla på med finbetong?
Ytan behöver ju inte vara estetiskt snygg o ev sprickor lär ju inte göra ngt...
Fråga 2 - hur länge måste den få brinna innan vi täcker med platon?
Jag är ingen snickare men jag hade gjutit igen hålen. Spacklat upp de värsta dalarna och slipat ner de toppar som sticker upp med en handhållen betongslip. Det borde väl bli jämt nog, eller lutar hela golvet?
Sedan på med Platon och göra som du tänkt.
Fråga: Har du plats för så mycket (200mm) isolering i källaren?!
Om det lutar och är ojämnt kanske Nivell kan vara ett alternativ. Vet dock inte hur mycket det bygger. Eller om det är något bra.
Sedan på med Platon och göra som du tänkt.
Fråga: Har du plats för så mycket (200mm) isolering i källaren?!
Om det lutar och är ojämnt kanske Nivell kan vara ett alternativ. Vet dock inte hur mycket det bygger. Eller om det är något bra.
Ang höjd på isoleringen... nä egentligen inte. Men golvvärme kräver minst 200 för att inte riskera omvänd fuktvandring.
Jag överväger 150.m cellplast o radiator istället. Har 242cm sula t tak. Så det bli tight...
Vad hade ni gjort?
Jag överväger 150.m cellplast o radiator istället. Har 242cm sula t tak. Så det bli tight...
Vad hade ni gjort?
Jag testade nu att spackla med finbetong. För att få bort de värsta groparna och därmed få mindre åtgång på flytspackel.
Ytan blir ca 10-20mm tjock.
När kan jag flyta?
Rekommenderad RF är väl 90%. På en så tunn yta, vad kan jag räkna med i tid?
Ytan blir ca 10-20mm tjock.
När kan jag flyta?
Rekommenderad RF är väl 90%. På en så tunn yta, vad kan jag räkna med i tid?
Hej minitusen, hur gick det med detta projekt, hur löste du det till slut?M minitusen skrev:
Jag har liknande bekymmer med ojämn platta.
Klicka här för att svara