59 364 läst ·
103 svar
59k läst
103 svar
Avgrävd fiber som är lagt för grunt
Som skall utföras försiktigt. Sedan måste man ha en förläggning som tål visst våld, om det är en riktig marketing så gräver man inte av den av misstag med en vanlig spade. Jag har däremot lyckats skada teleledningen som låg i en 16mm slang strax under marken (mindre än 10cm ned). Det var mitt ansvar då den låg på min tomt.
Nu handgrävde TS ju visserligen av fibern ändåpacman42 skrev:
Men för att svara på TS,
Du borde använt www.ledningskollen.se innan du grävde för att nätägare skulle fått en chans att påvisa vart fibern låg. De kanske även visste att den låg grunt och kunnat berätta det för dig?
Chansgräver man i närheten av fibern som du gjorde får man vara väldigt försiktig.
Branschen brukar väl försöka få ner röret ca 30cmpå tomtmark, men går det inte av olika anledningar (berg, stora rötter osv) eller blir svårt/dyrt så brukar det tyvärr se ut sådär.
Finns ingen lag som säger att den måste vara förlagt på x antal cm.
Du kan ju kolla upp anslutningsavtalet ni/tidigare ägare skrivit på. Garanterar nätägaren att de förlägger den på ett visst djup? Om inte kan jag tycka att detta är ert fel och ni bör stå för det.
Ledningskollen har inte tid att fastställa djup när de är ute. Min erfarenhet iaf. Bara sträckning. Telekabeln hos mig låg 25-30 cm ner på vissa ställen på ett bete som harvas och plogas vissa år
Matade en hel växel på lokala bygggrossisten dessutom med en omsättning på över 250 milj per år!!!!
Tja, det är väl sunt förnuft, men i villkoren vid utsättning står det faktiskt bara handgrävning kort och gott.pacman42 skrev:
Nu kan man väl tycka att TS faktiskt agerat med försiktighet i och med att de har förhört sig om och fått besked om vilket djup kabeln är förlagd på.
Man skall inte använda den skittjänsten. Hela svenska folket borde bojkotta den tills de inser att det var en dålig idé att anlita Kim Jong-un för att utforma den. Något som borde vara väldigt enkelt har gjorts orimligt komplicerat. Tjänsten borde fungera så här: "Hej Ledningskollen! Jag äger fastighet XX:X, tala om för mig vilka ledningar som finns här!" sen får man en komplett förteckning över alla ledningar utsatta på en karta. VIll man ha mer exakt hjälp så säger man sedan ""Hej Ledningskollen! Jag vill att YYY kommer hit och märker ut sin kabel ZZZ på min fastighet XX:X". Det är en rimligt utformning och mer information än så skall jag som fastighetsägare inte behöva lämna ut för att få reda på vilka som inkräktar på min egendom. Jag vägrar av ren princip att fylla i deras detaljerade formulär för att redovisa mina planer. Det har de inte med att göra!H hus520 skrev:
Helt rätt så finns det ingen lag men de flesta operatörer/entreprenörer utgår från Robust fiber och är en form av kvalitetsmärkning för branschen som de genom att använda som "kvalitesvarumärke" också ska följa. https://robustfiber.se/dokument/V1_3/3.ARF_Bilaga2_Robusta_nat_v1_3.pdfK kungcoopa skrev:
Tittar på sidan 23 i länken ovan finns de generella djupen som ska användas.
Finns det ev. hinder, t.ex. större sten, berg, etc, för att komma så djupt ska extra förstärkning göras med kabelskydd, extra kanalisation, etc, men här slarvas det väldigt ofta av de som gräver pga okunskap eller rent fusk.
De skriver också "Anvisningarna beskriver de minimikrav som ska gälla när man planerar, projekterar, förlägger, dokumenterar och besiktar fibernät."
Så jag vill nog påstå att det är felaktigt förlagd fiber som bör åtgärdas av operatör, ev. så blir det garantiärende till den som utfört arbetet. Är det länge sedan fibern blev installerad?
Vad snackar du om? Det är en jättebra tjänst som är gratis att använda för allaO Steamboy skrev:Man skall inte använda den skittjänsten. Hela svenska folket borde bojkotta den tills de inser att det var en dålig idé att anlita Kim Jong-un för att utforma den. Något som borde vara väldigt enkelt har gjorts orimligt komplicerat. Tjänsten borde fungera så här: "Hej Ledningskollen! Jag äger fastighet XX:X, tala om för mig vilka ledningar som finns här!" sen får man en komplett förteckning över alla ledningar utsatta på en karta. VIll man ha mer exakt hjälp så säger man sedan ""Hej Ledningskollen! Jag vill att YYY kommer hit och märker ut sin kabel ZZZ på min fastighet XX:X". Det är en rimligt utformning och mer information än så skall jag som fastighetsägare inte behöva lämna ut för att få reda på vilka som inkräktar på min egendom. Jag vägrar av ren princip att fylla i deras detaljerade formulär för att redovisa mina planer. Det har de inte med att göra!
Alla SKA använda ledningskollen för att undvika att förstöra ledningar med avbrott för oftast bara dig själv som följd (när du som privatperson gör ärendet)
Beroende på vad för typ av markarbete du ska göra på din fastighet så är det intressant ur nätägarens perspektiv för att kunna vidta lämplig åtgärder för att trygga sina ledningar, därför önskar man veta det.
Alla som bojkottar att använda Ledningskollen bör betala hela reparationskalaset själv + ett påslag på fakturan om 50% som straffavgift för idiotin.
Svenska Stadsnät är numera en del av Telia så en gissning är att dom hanterar det snyggt då förläggningen är för grund.
http://svenskastadsnat.se/news/svenska-stadsnat-blir-en-del-av-telia-fran-och-med-den-1-maj-2018/
http://svenskastadsnat.se/news/svenska-stadsnat-blir-en-del-av-telia-fran-och-med-den-1-maj-2018/
Med risk för att gå lite off topic så är en annan jäkligt irriterande grej med ledningskollen att utsättningen bara är giltig en månad. Helt OK om man kunde förnya den på ett enkelt sätt, men nej, man får makulera ärendet och fylla i/rita om allt från början.K kungcoopa skrev:
Största fördelen med ledningskollen är inte att man får veta vart ledningarna ligger*, utan att de som äger ledningarna tar på sig ansvaret om man gräver av dom på grund av att dom ligger fel.
* I praktiken får man sällan veta det, utan man får i många fall en karta med ett par raka linjer där ledningen/röret _borde_ ligga...
* I praktiken får man sällan veta det, utan man får i många fall en karta med ett par raka linjer där ledningen/röret _borde_ ligga...
Ledningskollen har sällan information om var det finns ledningar. De har kvadratkilometer stora rutor där nätägare får anmäla om de har ledningar men inte exakt var de ligger. Ledningsägare av t.ex VA och el skulle aldrig gå med på att lämna ut sina samhällsviktiga nät till tredje part.O Steamboy skrev:Man skall inte använda den skittjänsten. Hela svenska folket borde bojkotta den tills de inser att det var en dålig idé att anlita Kim Jong-un för att utforma den. Något som borde vara väldigt enkelt har gjorts orimligt komplicerat. Tjänsten borde fungera så här: "Hej Ledningskollen! Jag äger fastighet XX:X, tala om för mig vilka ledningar som finns här!" sen får man en komplett förteckning över alla ledningar utsatta på en karta. VIll man ha mer exakt hjälp så säger man sedan ""Hej Ledningskollen! Jag vill att YYY kommer hit och märker ut sin kabel ZZZ på min fastighet XX:X". Det är en rimligt utformning och mer information än så skall jag som fastighetsägare inte behöva lämna ut för att få reda på vilka som inkräktar på min egendom. Jag vägrar av ren princip att fylla i deras detaljerade formulär för att redovisa mina planer. Det har de inte med att göra!
Det som händer är att frågan går vidare från ledningskollen till respektive nätägare som får svara på om deras ledningar i angiven kvadratkm ruta påverkas av det område du markerat att du vill gräva i. Ledningskollen har alltså inte någon exakt information utan är en meddelande växel mellan de som har nät och de som vill gräva.
Min fiber grävdes av vid markarbete på min tomt för några år sedan. Fibern låg ca 10 cm ner i matjorden utan märkband, och placeringen var tydligt anvisad av mig och på ledningskollen. Markentreprenören var oförsiktig och körde maskin över fibern. Fiberleverantören och entreprenören skyllde på varandra fram och tillbaka ett par månader, men till sist medgav fiberleverantören att arbetet var felaktigt utfört av deras underentreprenad och stod för kostnaden (ca 3000 kr).