Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren skrev:
I stort sett alla ingenjörer som gått 10p fysik kan ju mer än en elektriker dock
Haha.
Jo för man lär sig ju elektrikeryrket på 10 p fysik.
Hur många centraler bygger/byter man? Hur många meter kabel spikas det upp? Hur många meter kabelstege monteras det? Hur många villainstallationer gör man? Hur många datainstallationer gör man? Hur mycket grejjar man med motorskydd/frekvensstyrningar? Trappkopplingar? LED-insallationer?

Vore kul att veta.

EyEr0n skrev:
Haha.
Jo för man lär sig ju elektrikeryrket på 10 p fysik.
Hur många centraler bygger/byter man? Hur många meter kabel spikas det upp? Hur många meter kabelstege monteras det? Hur många villainstallationer gör man? Hur många datainstallationer gör man? Hur mycket grejjar man med motorskydd/frekvensstyrningar? Trappkopplingar? LED-insallationer?

Vore kul att veta.
Med lite ingenjörsmässighet så är det praktiska en barnlek...

AndersMalmgren skrev:
Med lite ingenjörsmässighet så är det praktiska en barnlek...
Felix ille cui labor ludus est... :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J
EyEr0n skrev:
Samt när det gäller odebiterbar tid, man gör ju i princip alltid något pga en kund, städar ur bilen, hämtar nån hyrmaskin, tar fram offert osv då är det väl rimligt att den kunden betalar det? Varför skall det jobbas gratis?
Jo, men samtidigt, det är ju därför man tror att om man väljer en bra firma, med bra rutiner etc så betalar man TIMPRISET, för det jobb som utförs. Om hantverkaren sen städar sin bil invändigt med putsduk och vinylglans så man kan käka från instrumentpanelen eller blåser av på 3 minuter med högtrycket är inte kundens problem. Om bilen är risig och hela tiden trasslar så kan ju inte kunden stå för det. Om hantverkarn städar kontorets toalett eller ej, eller sitter och petimojar med en dator eller ej på kontoret, det tycker jag är ointressant, jag vill inte betala för det om det inte har direkt koppling till det jobb han gör hos mig.

Om hantverkarn ska debitera 8h per dag och säg 700kr/h så blir det 100.000 papp i månaden. Visst kan vi bolla med moms, arbetsgivaravgift hit och dit, men kvarstår, det är betydligt mer än vad hantverkarn har i lön. Om alla kringkostnader och kringarbeten ska göras av hantverkarn och han debiterar 100% av sin arbetstid så kunde ju allt gå till lön. Och så är det väl ändå inte. Man har kontorspersonal, kontor, datasystem etc som går på lönen.

Om firman är så kasst organiserad så hantverkarn får lägga massor av tid på arbeten som inte sker hos kund / för kund, utan går och bökar på firman, men toaletter, trasslande skrivare, tvätt av bilar och ska debitera det på någons stackars kund så tycker iallafall jag det är fel. Tack och lov tror jag inte det går till så.

Sen får man vara lite pragmatiskt och förlåtande åt båda håll, alla vi som människor svarar ofta i telefon när frugan/kompisen/dagis etc ringer. De flesta lägger inte 1h av kundens eller arbetsgivarens tid på sådant. Nån gång ringer jag en hantverkare som svarar på min fråga på 5 minuter, troligen på någon annans tid då det är bökigare att bokföra detta på min tid, en annan gång ringer det när han står hos mig.

Är det ingen som reagerar på att hantverkare här vittnar om att arbetsgivaren kräver att de måste ha 100% debiterbar tid? Om så är fallet är det ju självklart att de saltar räkningarna! Klart att det egna jobbet är viktigare än att någon sketen kund tycker att h*n blivit överdebiterad.

Nu har jag liten insikt i hur det är att vara anställd i branscher där timtid faktureras, men för mig låter detta system helt absurt! Det är väl inte kundernas fel ifall firman inte har 100% beläggning för alla anställda, inte heller är det de anställdas fel...ändå ska varje anställd kunna redovisa 100% debiterbar tid...jag är chockad...eller har jag bara missförstått hela grejen?

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Är det ingen som reagerar på att hantverkare här vittnar om att arbetsgivaren kräver att de måste ha 100% debiterbar tid? Om så är fallet är det ju självklart att de saltar räkningarna! Klart att det egna jobbet är viktigare än att någon sketen kund tycker att h*n blivit överdebiterad.

Nu har jag liten insikt i hur det är att vara anställd i branscher där timtid faktureras, men för mig låter detta system helt absurt! Det är väl inte kundernas fel ifall firman inte har 100% beläggning för alla anställda, inte heller är det de anställdas fel...ändå ska varje anställd kunna redovisa 100% debiterbar tid...jag är chockad...eller har jag bara missförstått hela grejen?
De flesta jobb som baserar sig på att den anställde fakturerar en kund så vill arbetsgivaren att man ska fakturera åtta timmar. Det är likadant i tex min bransch

edit: Fast det gör det såklart inte om att hosa upp kunderna

Så om ett jobb bara tar 6 h att utföra så hittar man alltså på 2 h extra, för att blidka arbetsgivaren?

AndersMalmgren skrev:
De flesta jobb som baserar sig på att den anställde fakturerar en kund så vill arbetsgivaren att man ska fakturera åtta timmar. Det är likadant i tex min bransch

edit: Fast det gör det såklart inte om att hosa upp kunderna
Om jag tar in IT konsulter (vilket det händer ofta) då är det hel dagar eller halv dagar som gäller. Kommer jag på att de har varit på jobbet 6 timmar och fakturerat 8, då pratar jag med deras chef. Så får det inte gå till. Praktisk har jag inte sett ett sånt fall.

Vem tar sådana korta jobb? Jag kör 6 månaders avtal minimum, 3 i undantagsfall.

Hursomhelst så är det mer resultatorienterat i den branschen

Mikael_L
EyEr0n skrev:
Standardgrejjor var det ja.
Enligt vem?

Det är klart rörisen och elektrikern har lite grejjer i bilen, men om det fattas 1 av 5 eller 19 av 20 grejjer spelar det ju ingen roll. Då får man åka till gross ändå.

Om kunden över telefon kan tala om exakt vilka saker som man skall ha med sig så är ingen lyckligare än hantverkaren. Nu är det ju sällans så är fallet, då hade ju kunden inte ringt ifrån första början.

Samt när det gäller odebiterbar tid, man gör ju i princip alltid något pga en kund, städar ur bilen, hämtar nån hyrmaskin, tar fram offert osv då är det väl rimligt att den kunden betalar det? Varför skall det jobbas gratis?
Och vad försvarar du för något?

Du tycker det verkar jättebra. Om du fått en avloppsrörsbit till ett handfat fixat för bara 4300:- så hade du alltså hoppat av glädje för att det blev så billigt.
Åkt och köpt dyraste whisky-flaskan och gett till rörmokaren för att underhålla den goda relationen du inte vill missa?

Är det så du tycker?

• Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L skrev:
Men du då ...
Varför försvarar du denne VVSare så otroligt hårt?
Var kan du läsa att TS har tokfel, och rörmokaren är en ängel som råkat illa ut?
Jag försvarar honom eftersom den enda version vi har fått höra är en extremt vinklad version från en arg kund. Därför att personer som du, med ett hantverkarförakt av sällan skådat slag, spyr hat över en kille du aldrig träffat, medans du slaviskt håller med TS då det passar din åsikt.

Kunden har beställt en felsökning över telefon, det är faktum, om hon sen inte villa ha hjälp att lösa problemet skulle hon ha sagt till direkt.

Du får hata hantverkare bäst du vill, men kom ihåg att när du drar alla hantverkare över en kam så är du inte ett dugg bättre än personer som drar alla av en etnicitet över samma kam.

Mikael_L
Hehe, jag är hantverkare nuförtiden, elektriker närmare bestämt. :)

edit:
Och jag skulle skämmas huvudet av mig om kunden fick en räkning på 4000 pix för att jag bytt en kort bit avloppsrör hos denne.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hehe, jag är hantverkare nuförtiden, elektriker närmare bestämt. :)
Elektriker är inte hantverkare dom är montörer 😀

Mikael_L
Polos skrev:
Elektriker är inte hantverkare dom är montörer ��
Sant. :)

Men ibland har jag nöjet att spika kulo, det skiljer ut hantverkaren mot klantverkaren.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Paxman skrev:
Så om ett jobb bara tar 6 h att utföra så hittar man alltså på 2 h extra, för att blidka arbetsgivaren?
Nej,nej. Då maler man vidare i sina arbetsordrar och skriver 2h på nästa jobb/kund som ligger på tur. Man släpar ju alltid ett antal dagar efter så någon "övrig tid" är sällsynt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.