Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
-RB- skrev:
Om man jobbar 8 timmar om dagen är det inte seriöst att debitera alla 8 varje dag. Det finns alltid arbetsrelaterade uppgifter att göra som inte går att fakturera. Vem betalar för tiden när du hämtar ut ett par nya byxor eller en ny skruvmejsel? Eller när du tömmer fickorna inför tvätt? Eller tvättar servicebilen? Är det den kund du för tillfället jobbar åt?
För det gör du väl inte på fritiden, eller?
Det sa jag ju, jag har varierande odebiterbar tid som går åt till precis det du skrev nu, läser du ens inläggen?

Eller menar du att jag ska lägga tiotals timmar per månad på att tvätta bil, byta byxor och hämta verktyg?
Vad menar du att jag ska göra om dagarna som ska ge mig så många odebiterbara timmar?

Är det så otroligt för dig att jag klarar mig en hel månad utan att köpa nya byxor eller tvätta bilen? Verktyg beställs av förrådarn så där säger jag bara till vad som behövs.

Redigerat:
SueCia skrev:
Klart jag kan, har jag ett stort jobb som ska göras och det är fler firmor som får titta på det o länna pris så är det självmord att fakturera den tiden.

Det är inte riktigt samma sak att åka ut till en privatkund på servicejobb, kolla vad som är fel och sen hämta material.

Detta kan te sig svårt att förstå för folk som sitter på kontor utan att behöva hålla på med timredovisning.
Spännande, vilka sitter på kontor utan att hålla på med timredovisning? Är det dina chefer? Känner inga hantverkar-chefer, däremot ett gäng ingenjörer, naturvetare, jurister. Alla har timredovisning, även infört på de myndigheter jag jobbat på. Med krav på debitering, på volvo hade vi 95 % debiterbar tid (minus företagsinterna möte) annars uppföljning med chefen. Tidsredovisning ner till 15 minuter.

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
hangun skrev:
Läser många såna här inlägg där folk har åsikter om fakturor på småjobb. Jag undrar spontant, varför fixar ni inte jobbet själva om ni sen inte är beredda att betala för hjälpen? Klart hantverkare ska ha möjlighet att fakturera 8 timmar per dag om dom jobbar 8 timmar. De 10 minuter du ser är när han är hos dig. Tror du att stället där han hämtar material och eventuella specialverktyg finns runt hörnet där du bor? Han har väl en bit att åka och den resan gör han för din skull, för att du ska få hjälp med ditt problem. Väldigt enkelt att ringa efter hjälp men mycket gnäll sedan när man som hjälpbehövande ska göra rätt för sig.

Gör jobbet själv nästa gång föreslår jag så ser du vilken tid det tar med allt. Inklusive köpa rätt material och ha tag i rätt verktyg.

Alltid alltid detta gnäll på den hjälp folk får. Hoppas folk slutar som hantverkare så får ni klara er själva i framtiden! Sluta gnäll eller gör jobbet själv alltså!!
Jag är själv hantverkare så jag är kluven. Självklart ska man få betalt för den tiden det tar/bör ta. Men risken är om hen gör jobbet själv så kan de hitta mycket långa fikapauser hos grossisten eller annat. Jag har själv fått ett par sådana hantverkare när jag lejt bort jobb. Just i TS kanske man får räkna med att betala men det finns massor med hantverkare med kort minne (grossisten 2-3 gånger på en dag) eller att de gör fel och sen tror att de ska få betalt för att göra om. Ingen av sidorna är svarta eller vita.

Men jag tycker faktiskt att rörläggaren ska ha ett grundsortiment i bilen på kopplingar/pluggar. Pecis som vi elektriker har FK, Wago, Klammer och kabel.....

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
S
Lane skrev:
Spännande, vilka sitter på kontor utan att hålla på med timredovisning? Är det dina chefer? Känner inga hantverkar-chefer, däremot ett gäng ingenjörer, naturvetare, jurister. Alla har timredovisning, även infört på de myndigheter jag jobbat på. Med krav på debitering, på volvo hade vi 95 % debiterbar tid (minus företagsinterna möte) annars uppföljning med chefen. Tidsredovisning ner till 15 minuter.
Oh herregud, bara 5% odeb? Hur hann du med att byta byxor och tvätta bildskärmen???

SueCia skrev:
Oh herregud, bara 5% odeb? Hur hann du med att byta byxor och tvätta bildskärmen???
kontorsarbetare behöver nog generellt inte byta byxor, de "arbetskläder" du nöter ut i baken inköps privat på fritiden och bildskärmen tvättades inte så ofta, men man gör annat "beordrat" på arbetstid, halvårsuppföljning, enhetsmöten, bemanningsmöten. Dessa räknades bort precis som jag skrev.

Mikael_L
SueCia skrev:
:D

Ja dig kommer jag nog ignorera i resten av tråden ... :)

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Om rörmokaren inte har några grejer i bilen så kan han inte debitera 1-2 timmar + servicebil för ett besök.. där har vi säkerligen en stor anledning..

• Gilla
oliva
  • Laddar…
S
Lane skrev:
kontorsarbetare behöver nog generellt inte byta byxor, de "arbetskläder" du nöter ut i baken inköps privat på fritiden och bildskärmen tvättades inte så ofta, men man gör annat "beordrat" på arbetstid, halvårsuppföljning, enhetsmöten, bemanningsmöten. Dessa räknades bort precis som jag skrev.
Nej jag förstår det, var inte meningen att försöka göra mig lustig över dig. Det var snarare en pik till -RB- som menar på att jag har för lite odebiterbar tid.

Jag ber om ursäkt.

Mikael_L
oliva skrev:
Hej.
Det är dyrt med hantverkare, i detta fall rörmokare.
Jag undrar om rörmokare överlag åker ut och tittar på arbeten, säger "jag har inte med mig grejor" och sen åker hem efter 10min och fakturerar en timme plus "service-bil" 225kr för dessa 10min.

Dagen efter kom samma rörmokare tillbaka och lagade ett droppande rör, vilket tog 2,5h.
Firman fakturerade 1h + 4h plus 2 x servicebil á 225kr, plus material. Kostnad 3600kr inkl rotavdrag, inkl moms.

Jag tycker inte de ska fakturera 1h för att titta. Istället kunde de ju bett om ett foto, eller sagt "det kostar även om vi bara ska titta".
Först och främst vet jag alldeles för lite för att kunna helt bestämt slå fast att du blivit uppskörtad.
Rörmokaren bör ju ha rätt att debitera dig för den tid som lagts direkt på ditt projekt.
Det var kanske någon specialsak som behövdes till ditt jobb, som behövde letas reda på, beställas, hämtas osv.
Och så vet jag ju inte heller något om restid och avstånd osv..

Men nog låter det ändå mest som ett ganska vanligt scenario, med kryddade tider, priser, och allmänt slapp attityd och förakt för kunder.
Nästan alla jag känner som släppt in en rörmokare hemma kan dra varianter på samma story, och detta forum kryllar av samma vittnesbörd.

Jag har haft rörmokare en gång. Jag släpper aldrig in en igen, då kör jag hellre med utedass.
Krilleman på här på forumet, och en vän jag har som är rörmokare skulle dock gärna få komma - men bara för att dricka kaffe då - naturligtvis. :cool:

Även om min "statistik" mest kan kallas plural av anekdot, så lutar jag åt att det ligger något i allt detta.
Ingen rök utan eld typ.

Så jag tycker det verkar som att TS har fått hem en "helt vanlig" VVS'are, som inte har en enda användbar pryl i bilen, har käkat frukost och åkt till systembolaget eller till ett annat litet småjobb hos annan kund på TS bekostnad.
Däremot verkar ju materialet bara ha kostat TS en 500-1000 spänn någonstans. Så då har väl VVS-kalle betalat typ 100-200 och alltså knappt tjänat något på den biten.

Oavsett, så tror jag inte du har blivit så väldigt lurad, t.ex. inte så mycket mer än jag själv blev, åtminstone i procent räknat.

Det är såhär det ser ut, och kommer att se ut framöver ända tills det blir tuffa tider för företagen eller reell konkurrens. :(

• Gilla
Krilleman och 10 till
  • Laddar…
J
Personligen tycker jag att ett första offertbesök inte ska kosta något, om det inte är ett väldigt litet jobb som man kan ge ett ungefärligt pris på per telefon. Om första besök är både att ge offert och samtidigt kolla upp vad som ska beställas så är väl rimligt att lägga det på arbetstiden. Men inte restid. Jag tycker heller inte det är ok att en hantverkare kommer 3-4-5 timmar och sen avviker för annat jobb varje dag och debiterar restid varje dag. Detta är bara ok om nåt måste "vila" (färg som torkar etc) innan arbetet kan fortsätta. Att man lovat bort sig till 2 kunder på samma tid är inte OK, jag förväntar mig 8h/dag. Med 4h/dag så dubblas ju det jag får betala för resorna (då är rimligt att man isåfall bara betalar "ena vägen"). Jag tycker faktiskt inte heller det är ok att debitera extra tid om en senior elektriker eller vvs:are måste kallas ut till jobbet. Jag förväntar mig ju (med det timpris som tas) att den som kommer jobbar för mig hela dagen, är kompetent till jobbet, kan planera materialinköp så det görs 1-2 gånger i veckan. Sen kan saker skita sig. Men inte varje dag isåfall. Men har man högt timpris, så förväntar jag mig ändå en viss kompetens och att man inte saltar material och resor, "premien" betalar man ju i timpriset. Men detta är vad jag tycker.

Verkligheten styrs väl av marknaden, sålänge det är brist på el och vvs så är det ju enklare att debitera många timmar med högt timpris. Och det är väl bara att acceptera.

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
S
JohanLun skrev:
Personligen tycker jag att ett första offertbesök inte ska kosta något, om det inte är ett väldigt litet jobb som man kan ge ett ungefärligt pris på per telefon. Om första besök är både att ge offert och samtidigt kolla upp vad som ska beställas så är väl rimligt att lägga det på arbetstiden. Men inte restid. Jag tycker heller inte det är ok att en hantverkare kommer 3-4-5 timmar och sen avviker för annat jobb varje dag och debiterar restid varje dag. Detta är bara ok om nåt måste "vila" (färg som torkar etc) innan arbetet kan fortsätta. Att man lovat bort sig till 2 kunder på samma tid är inte OK, jag förväntar mig 8h/dag. Med 4h/dag så dubblas ju det jag får betala för resorna (då är rimligt att man isåfall bara betalar "ena vägen"). Jag tycker faktiskt inte heller det är ok att debitera extra tid om en senior elektriker eller vvs:are måste kallas ut till jobbet. Jag förväntar mig ju (med det timpris som tas) att den som kommer jobbar för mig hela dagen, är kompetent till jobbet, kan planera materialinköp så det görs 1-2 gånger i veckan. Sen kan saker skita sig. Men inte varje dag isåfall. Men har man högt timpris, så förväntar jag mig ändå en viss kompetens och att man inte saltar material och resor, "premien" betalar man ju i timpriset. Men detta är vad jag tycker.

Verkligheten styrs väl av marknaden, sålänge det är brist på el och vvs så är det ju enklare att debitera många timmar med högt timpris. Och det är väl bara att acceptera.
Jag håller med helt och hållet ifall besöket enbart handlar om att lämna en offert, då ska ingen som helst felsökning ingå.

Varför ska man inte få fakturera restiden ifall man får fakturera arbetstiden? Du erkänner att hantverkaren utfört ett arbete hos dig i form av kontroll/felsökning, men du erkänner inte att han haft en restid för att komma till dig?

Jag håller helt med, jag löser det alltid så att om jag har ett större jobb som jag är fast på ett par dagar eller mer, och en annan kund ringer mig i brådskande ärende så kollar jag med kund 1 om det är lugnt att jag avviker, förklarar att han såklart inte behöver betala något extra och att all tid som går åt för att utföra jobb till kund 2 kommer gå på kund 2, det innefattar ihopstädning hos kund 1, packa i verktyg och restid. Detta brukar aldrig vara några problem, ofta får ju kund 1 lite gratis tid då kund 2 får betala per påbörjad halvtimme.

Här håller jag också med, kunden ska inte betala utbildning för en färsking, jag har vart i situationen MÅNGA gånger under mina första år, jag har alltid skrivit odeb - Utbildning på såna jobb, detta klargör jag för kunden när jag erkänner att jag gått bet, det händer inte så ofta nu för tiden dock, som tur är!

Just materialinköp slipper våra kunder betala för över huvud taget då vi har en förrådare som sköter allt sånt åt oss, vi säger bara vad vi ska ha, han beställer hem sen finns det alltid på vårt lager dagen efter.

Du blandar ihop saker, vissa firmor bakar in kostnaden för bilen i timpriset, med något högre timpris istället, vissa firmor lyfter ur bilpriset ur timpriset, oavsett vad så krävs bilen för att hantverkaren ska kunna jobba och den kostar pengar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J
SueCia skrev:
Varför ska man inte få fakturera restiden ifall man får fakturera arbetstiden? Du erkänner att hantverkaren utfört ett arbete hos dig i form av kontroll/felsökning, men du erkänner inte att han haft en restid för att komma till dig?
Nja, det är ju en svår avvägning, offertbesöket borde resan ingå, men om man på stående fot accepterar offerten och det övergår till arbete i form av kontroll av materialbehov så var han ju redan på plats, det var i princip en del i offertförfarandet. Om man plötsligt ska betala denna resan så hade det ju vart bättre hantverkarn åkt hem och kommit åter när han kunnat arbeta en hel dag (men om han kommer på morgonen och stannar hela dagen känns det mer ok att fakturera resan). Men det är ju hårklyverier. Vill hantverkaren få förtroende så beter han sig så som du beskriver, om det går åt extra tid och resor för att hans planering eller kompetens brister så bjuder han på det, då tycker jag att det är värt att betala ett "premiumpris" per timme. Om man vet att varje sekund och mer därtill debiteras så förväntar jag mig en lägre timpenning. Har man bara 5% odeb tid per månad så känns det som man kan misstänka att om det inte är en supermänniska så får man betala för sådant som inte är 100% förknippat med "mitt" arbete.

Du blandar ihop saker, vissa firmor bakar in kostnaden för bilen i timpriset, med något högre timpris istället, vissa firmor lyfter ur bilpriset ur timpriset, oavsett vad så krävs bilen för att hantverkaren ska kunna jobba och den kostar pengar.
Det jag menade var, betalar man ett ovanligt högt timpris, så är det rimligt att material och resor täcks av tillägget, men inte att den stora förtjänsten tas hem här. Betalar man ett lågt timpris har jag förståelse för att hantverkaren vill tjäna lite mer på det andra.

Tack för era svar.

Innan jag ens startade denna tråden tog jag med mig fakturan och åkte till firman och pratade med chefen XXX på Norderåsens VVS ( i Östersund) men han skällde ut mig och tyckte jag var en besvärlig kund som han inte vill ha nåt att göra med. Ingen kund tidigare har haft synpunkter på att de åker ut och kollar på grejor och fakturerar för detta. Det var ingen "felsökning" eftersom röret var fullt synligt och vi pekade på vad felet är och att det droppar i en "skarv". Rörmokaren i fråga sa att han inte hade med sig någon såg så han kunde inte åtgärda det. Därefter åkte han hem. Vi frågade om det kommer kosta när han kom i onödan men han sa att det blir samma pris oavsett, vilket inte är sant. Jag frågade chefen om det hade blivit billigare om vi tagit offert, eller om de tar betalt för offerter men han sa att då lägger man på lite extra.

Materialet på fakturan är: altech koppling 50-65, 2st á 385kr, =770kr, plus 50x2,0 pp-ht rör, 122kr, plus förbrukn.material 50kr.

Peter2400 skrev:
oliva, vad var det för rör som läckte?
Hade varit lättare att bedöma rimligheten i om hantvekaren skulle kunnat ha med sig rätt saker från början.Kommer du ringa samma vvs firma nästa gång ett rör läcker?
Det var ett avloppsrör från ett handfat, men inte från toan. Nej, vi kommer inte anlita samma firma igen eftersom vi tycker det är för dyrt. Utan rotavdrag är alltså priset för att laga ett droppande rör 4340kr! Hade de varit snälla och plockat bort det första besöket så hade vi anlitat dem igen. Vi har betalat hela fakturan förutom 500kr men om vi inte betalar kommer de dra oss till tingsrätten sa chefen.

fredrik1234 skrev:
Drömvärld?
Men det behövs privatpersoner som ifrågasätter detta så att branschen utvecklas. Det betyder inte att man säger "jag tycker inte att du ska ha betalt för de timmar du lagt ned" utan att man säger "jag tycker att du verkar arbeta ineffektivt och det vill inte jag ta kostnaden för".
Ja, tydligen är jag den enda som ifrågasätter detta att man fakturerar för en servicebil fast man inte har något i den som är användbart. De borde även utveckla sina rutiner genom att begära in filmer, foton etc, eller åtminstone förklara att de tar betalt för ett besök på 10min och att de med 100% sannolikhet inte kommer kunna åtgärda felet idag.

Matstj skrev:
Har aldrig varit med om att en handverkare eller en firma tar betalat för att åka ut och titta på ett jobb. Det här verkar vara lurenderi.
Att titta på ett jobb är inte samna sak som felsökning och det ska inte debiteras för att köoaren o säljaren har inte ingått avtal om jobbet.
Det kan 10 min o det kan ta ett par timmar. Det brukar man inte ta betalt för.
Snickare tar inte betalt när de åker ut och tittar och därför blev vi förvånade över att rörmokare gör det. Undra vad som hade hänt om vi hade sagt vid det första besöket att vi inte vill att han gör jobbet, hade vi då fått en faktura då på 1h plus servicebil?

Till trådskaparen, jag som jobbar inom metallindustrin (svets&montage) måste även jag ha 8 debiterbara timmar per dag. Nu har vi visserligen mestadels stora industrier som kunder men oavsett vilket så får kunden betala för att vi kommer och kollar på jobbet, hämtar material, kör för att köpa lunch och om vi hinner, rengör verktyg & tvättar bilen.
Verkligheten är hård.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
kimpano
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden men reagerar på att du skriver att det tog 10 minuter för att "titta" på jobbet. Det verkar ju har varit en felsökning?
Dessutom tror jag inte rörläggare har lärt sig att beama sig fram och tillbaka till kunderna än. Det finns inga jobb som bara tar 10 minuter inkl. bilkörning, framplockning och ev. inköp.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.