15 071 läst ·
132 svar
15k läst
132 svar
Avgift för att titta
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
En undran till vissa som kommenterat.
Tar ni betalt för att lämna offert också?
Det är skillnad på servicejobb och entreprenadjobb, även små sådana.
Tar ni betalt för att lämna offert också?
Det är skillnad på servicejobb och entreprenadjobb, även små sådana.
Redigerat:
Det som är stötande är framför allt att han tagit betalt för "servicebil". Själva idén med servicebil är att den ska vara full av standardkomponenter och -verktyg. Det är därför man betalar för den.
Också att de fakturerat 1+4 timmar för ett jobb som i praktiken tagit 2,5 timmar. Jo, jag vet att hantverkare nuförtiden också tar fullt timpris för att skriva fakturor. Men fakturaskrivandet borde han hunnit med på de extra 50 minuterna som debiterats för det första besöket.
Också att de fakturerat 1+4 timmar för ett jobb som i praktiken tagit 2,5 timmar. Jo, jag vet att hantverkare nuförtiden också tar fullt timpris för att skriva fakturor. Men fakturaskrivandet borde han hunnit med på de extra 50 minuterna som debiterats för det första besöket.
Ja det känns lite märkligt detta med servicebil, det är väl ändå tanken att det ska finnas lite grejer i den, vad ska man annars med en skåpbil till? kan man ju lika väl haft en låda i bakluckan på sin vanliga bil.
Om man är hantverkare och har jobbat som det ett tag så borde man ju ha hyfsat koll på vilka saker som är frekvent återkommande så man vet vad man ska ha i bilen, det är ju iaf vad jag ser som ett "standardsortiment" som man bör ha med sig, lika så de verktyg som vanligtvis åtgår har man egna och de som är mer sällan verktyg hyr man.
Om man är hantverkare och har jobbat som det ett tag så borde man ju ha hyfsat koll på vilka saker som är frekvent återkommande så man vet vad man ska ha i bilen, det är ju iaf vad jag ser som ett "standardsortiment" som man bör ha med sig, lika så de verktyg som vanligtvis åtgår har man egna och de som är mer sällan verktyg hyr man.
Jag ser inget konstigt i det hela.
Han debiterar kunden en bilkostnad samt 1h för felsökning.
Vanligtvis debiteras påbörjade timmar och inte någon minut debitering (frågan är om han räknar restiden från företaget i denna tiden).
Bilkostnaden verkar vara en fast avgift och det är inget konstigt att ta betalt för det, kanske restid och eventuell P-avgift och faktisk kostnad för bilen ingår i det priset och är framtaget efter kostnader i snitt även om ni inte har P-avgift.
Som sagt lite svårt att svara med knapphändiga uppgifter och man inte vet vad som omfattas av vad men oavsett hur restid räknas så stämmer det med största sannolikhet.
Dag 2 ser jag heller inget konstigt med och han har säkert varit uppbunden i kundens ärende i 4h även om han endast varit 2,5h hos kund + bilkostnad.
Han debiterar kunden en bilkostnad samt 1h för felsökning.
Vanligtvis debiteras påbörjade timmar och inte någon minut debitering (frågan är om han räknar restiden från företaget i denna tiden).
Bilkostnaden verkar vara en fast avgift och det är inget konstigt att ta betalt för det, kanske restid och eventuell P-avgift och faktisk kostnad för bilen ingår i det priset och är framtaget efter kostnader i snitt även om ni inte har P-avgift.
Som sagt lite svårt att svara med knapphändiga uppgifter och man inte vet vad som omfattas av vad men oavsett hur restid räknas så stämmer det med största sannolikhet.
Dag 2 ser jag heller inget konstigt med och han har säkert varit uppbunden i kundens ärende i 4h även om han endast varit 2,5h hos kund + bilkostnad.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Motivera, tycker du elektriker ska ha samma taxa som städare? Eller snickare? Varför?Mikael_L skrev:
Elektriker har mycket mer utgifter än vad snickare har till att börja med. Snickare kommer riktigt långt på bara sina basverktyg, sen hyr dom in maskiner när det behövs, maskiner som kunden betalar hela hyran för.
Elektriker står för sina egna instrument, verktyg och måste räkna hem dessa någon gång.
Utöver det ska ju självklart lönen för elektriker / rörmokare vara högre än för snickare, inget konstigt med det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Det här håller jag med om, på TS låter det som att det är ett standardjobb, skarva ett rör bör rörmokare ha alla delar till i bilen ifall han tänker räkna med den kostnaden i sin debitering. Men vi vet ju inte om det är standardjobb, om det t.ex är någonting modellspecifikt som behövdes.andersmc skrev:Det som är stötande är framför allt att han tagit betalt för "servicebil". Själva idén med servicebil är att den ska vara full av standardkomponenter och -verktyg. Det är därför man betalar för den.
Som sagt, TS ifrågasätter hantverkarens rätt att ta betalt för all tid han arbetar åt henne, det går inte att enbart lyssna till hennes version då den verkar ganska vinklad.
Nyfiken, varför ska lönen för en elektriker och rörmokare vara högre än en snickare ? Varför är de så självklart ?SueCia skrev:Motivera, tycker du elektriker ska ha samma taxa som städare? Eller snickare? Varför?
Elektriker har mycket mer utgifter än vad snickare har till att börja med. Snickare kommer riktigt långt på bara sina basverktyg, sen hyr dom in maskiner när det behövs, maskiner som kunden betalar hela hyran för.
Elektriker står för sina egna instrument, verktyg och måste räkna hem dessa någon gång.
Utöver det ska ju självklart lönen för elektriker / rörmokare vara högre än för snickare, inget konstigt med det.
Det märks ju att det är rätt låg kunskap om verkligheten bland deltagarna här:wow:
Om vi börjar med rör-sortimentet så är det runt 40.000 delar som ingår i RSK-listan, varav man brukar anse runt 5.000 som de "mest använda". Tror ni rörisen ska ha dessa i bilen???
Om vi bara tar en så enkel sak som en klämringskoppling för de vanligaste dimensionerna (10/12/15/16/22) så är vi snabbt uppe i minst ett 20-tal varianter.
Och avseende bilen, har ni tänkt att personen ifråga skulle åka buss/t-bana eller vad. Skulle denne kanske även resa på egen bekostnad?? Hur tänker ni?? Verktyg?
Men det är klart, denne kan väl bara ta betalt för den arbetstid hen sitter i bilen + 45:-/mil som är standard milersättning + trängseltullar (i Sthlm) + parkering så kan vi väl se om det blev billigare. Eller ska detta bakas in i timpriset? Gissa om det blir högre då!
Avseende timkostnad så är det mer eller mindre standard att räkna på 65-70% beläggning.
Om en elektriker borde ha mer än en snickare eller röris kan vi tjafsa länge om. Personligen ser jag mer till den enskildes hantverkskompetens och en RIKTIG snickare borde ha mest betalt av dem.
Om vi börjar med rör-sortimentet så är det runt 40.000 delar som ingår i RSK-listan, varav man brukar anse runt 5.000 som de "mest använda". Tror ni rörisen ska ha dessa i bilen???
Om vi bara tar en så enkel sak som en klämringskoppling för de vanligaste dimensionerna (10/12/15/16/22) så är vi snabbt uppe i minst ett 20-tal varianter.
Och avseende bilen, har ni tänkt att personen ifråga skulle åka buss/t-bana eller vad. Skulle denne kanske även resa på egen bekostnad?? Hur tänker ni?? Verktyg?
Men det är klart, denne kan väl bara ta betalt för den arbetstid hen sitter i bilen + 45:-/mil som är standard milersättning + trängseltullar (i Sthlm) + parkering så kan vi väl se om det blev billigare. Eller ska detta bakas in i timpriset? Gissa om det blir högre då!
Avseende timkostnad så är det mer eller mindre standard att räkna på 65-70% beläggning.
Om en elektriker borde ha mer än en snickare eller röris kan vi tjafsa länge om. Personligen ser jag mer till den enskildes hantverkskompetens och en RIKTIG snickare borde ha mest betalt av dem.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
När det gäller servicebil så finns där i regel gäng- bockningsverktyg, svets och håltagningsutrustning mm så om entreprenören skall utföra ett jobb så krävs nog bilen. 220 kr/tim för den är inte ovanligt. Och, jag tror inte ha.n har en särskild bil för att fara och titta på jobbet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
För att snickare har inte samma krav på utbildningar och behörighet, det är ju också så att gemene man (husägare) skulle utan problem kunna bli snickare, medan de flesta som tror att dom kan elektrikeryrket på sin höjd klarar av att dra fk, sätta apparater, trappkoppla och eventuellt koppla en enklare elcentralbuspojken skrev:
Vet att det finns snickare som kommer ta illa upp nu men då får det vara så.
Allt beror ju på vilken marknad man siktar in sig på, att koppla lite rör hemma hos privatpersoner lär det inte behövas 5000st olika artiklar i bilen, är det ens rimligt att grossisten har dessa 40 000 artiklar lagerförda?lat skrev:
Det vanliga hemmafixet klarar man ju sig på det sortiment Biltema har och det är inga 5000 olika artiklar de har i sitt vss sortiment.
Det måste ju för övrigt vara ett aber att hålla reda på alla dessa 5000 artiklar man behöver som VVSare.
Men man hör så mycket märkliga argument hela tiden, varför ens ha en servicebil om man knappt har nått i den.
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att inte fler företag klagar på de fakturor som ställs ut, när vi säljer grejer till större företag inom industrin så får jag en reklamation i mailkorgen om det är en artikel för lite i ett 500 pack som har inget värde alls, men hantverkare verkar som de får igenom lite vad som.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
I stort sett alla ingenjörer som gått 10p fysik kan ju mer än en elektriker dockSueCia skrev:För att snickare har inte samma krav på utbildningar och behörighet, det är ju också så att gemene man (husägare) skulle utan problem kunna bli snickare, medan de flesta som tror att dom kan elektrikeryrket på sin höjd klarar av att dra fk, sätta apparater, trappkoppla och eventuellt koppla en enklare elcentral
Vet att det finns snickare som kommer ta illa upp nu men då får det vara så.
Men det är inga problem, ring till nån "hemmafixar-röris" nästa gång som kommer med kommunala färdmedel och utan verktygPumba skrev:
Skulle inte falla mig in att anlita någon till nått jag kan göra själv, har nog redan de verktyg han skulle behöva verkar ju för övrigt inte vara så mycket som behövs eftersom servicebilen är tom.lat skrev:
Att det är som det är med hantverkare beror ju helt enkelt på att ingen protesterar och det inte finns någon konkurrens om jobben.