Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag som snickare, blir lite skrämd över vilka förväntningar, några människor har.
Förväntar ni er även att jag ska fara runt med ett 50-tal löpmeter av alla virkesdimensioner i min bil?

De flesta rörmokare/hantverkare använder sig av skåpbilar...inte långtradare.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Jag tycker inte man kan jämföra en snickare som ska lägga x antal löpmeter med en rörmokare som ska fixa ett läckage... Jag skulle lacka rätt rejält på en rörmokare som ska fixa en standardgrej och inte ha de grejerna med sig. Nu gör jag rörmokaren jobb själv så har inte det problemet som tur är

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
1. Kunden ringer och ber en komma och titta på ett jobb.
2. Man åker ut till kunden och inser att man inte har rätt rördelar
3. Åker till grossisten och inhandlar material.
4. Åker ut till kund för installation.

Klart man ska ha betalt för denna tiden. Annars får man inte ihop det. Komma ut och titta på jobb tar massa tid, beroende på avstånd och trafik såklart.

Att man sedan har ett "standardlager" i bilen är inget som kunden kan kräva. Vad är standard enligt er?
Dessutom kanske man får ett foto från kunden som visar vad som ska göras, men har kunden skjutmått eller mäter dom med tumstock? Kan vara lätt att mäta fel på 10- och 12mm rör för en som är ovan.
Dessutom finns det fortfarande många rör enligt den gamla dimensionsstandarden.

Själv jobbar man enbart mot företag, rätt skönt för då slipper man sådan här problematik.

Lättast är att vara VÄLDIGT klar med hur fakturering skall se när man pratar med firman i fråga.

oliva, vad var det för rör som läckte?
Hade varit lättare att bedöma rimligheten i om hantvekaren skulle kunnat ha med sig rätt saker från början.
Kommer du ringa samma vvs firma nästa gång ett rör läcker?

kimpano skrev:
1.Klart man ska ha betalt för denna tiden. Annars får man inte ihop det. Komma ut och titta på jobb tar massa tid, beroende på avstånd och trafik såklart.
Det är väl det här som är problemet. I de allra flesta branscher är det du beskriver sälj- och marknadsföringstid som man inte får betalt för.

• Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Överhettad marknad, känner du någon som äger en rörtång har du jobb. Vaddå marknadsföring?

Fotografen skrev:
Överhettad marknad, känner du någon som äger en rörtång har du jobb. Vaddå marknadsföring?
Precis så jag menar.

S
oliva skrev:
Ja, om hela jobbet hade utförts vid samma tillfälle hade de gått åt färre timmar eftersom han tog betalt för 1h när han jobbade i 10min och de ovan skriver att man tar betalat för en servicebil per 8h. Själv sa han att det blev samma pris oavsett tiden så han visste inte själv hur firman fakturerar. Han skriver bara upp tiden.
Synd att du är så otrevlig. Det går inte lyssna på dig och ta dig på allvar.
Att du tycker det är jobbigt att höra sanningen betyder inte att jag är otrevlig för att jag ger dig den. Jag sa inte det jag sa för att vara taskig, jag sa det för att jag tycker så.

Det är över huvud taget inget konstigt att du fick betala 1H när han var hos dig i 10 min, i den timmen ingår telefonbokning med dig, resa till dig, felsökning, resa från dig till grossist/lager. Du måste väl fatta att hantverkare måste ha lön även för den tiden dom inte är på arbetsplatsen, det är sinnessjukt att du förväntar dig att hantverkare ska jobba gratis så fort dom lämnar din bostad, eller på vägen till din bostad.

Det skulle innebära att ju längre bort kunden bor desto större förlust gör hantverkaren. Tänk dig vad sjukt det skulle vara om du bara fick betalt för tiden du aktivt använder ditt tangentbord, skulle bli jobbigt om du fick en uppgift där du måste tänka till lite och därmed inte är lika aktiv med tangentbordet.

Har aldrig varit med om att en handverkare eller en firma tar betalat för att åka ut och titta på ett jobb.
Det här verkar vara lurenderi.
Att titra på ett jobb är inte samna sak sim felsökning och det sja inte debiteras för att köoaren o säljaren har inte gått avtal om jobbet.
Det kan 10 min o det kan ta ett par timmar. Det brukar man inte ta betalt för.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Mikael_L
kimpano skrev:
Själv jobbar man enbart mot företag, rätt skönt för då slipper man sådan här problematik.
Rätt skönt för oss konsumenter också. ;)

• Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Matstj skrev:
Har aldrig varit med om att en handverkare eller en firma tar betalat för att åka ut och titta på ett jobb.
Att titra på ett jobb är inte samna sak sim felsökning och det sja inte debiteras för att köoaren o säljaren har inte gått avtal om jobbet.
Jag tycker inte vi har riktigt tillräckligt med information för att helt säkert säga att det är koll på jobbet eller om det kan kallas felsökning.

Det förändrar dock inte det faktum att någon har lyckats få ytterligare en besviken kund, och rörmokarskrået i sig fått ytterligare en del hantverkarförakt mot sig.

S
Matstj skrev:
Säg att allt det här tog hantverkaren 40 minuter, ska det vara 40 odebiterbara minuter för hantverkaren? Vart ska han få sin lön ifrån? Är du kontorsnisse måntro?

Att åka ut med kund o titta på ett jobb av större omfattning tar man ibland inte betalt för, men ett litet jobb på som i det här fallet 5 timmar, ska hantverkaren jobba gratis 20% av tiden? Tänk om han har 4 st såna jobb samma dag, ska han då jobba gratis 50% av den dagen?

Ju mer jag försöker förstå hur du tänker, desto mer börjar jag fundera på om du bara är ett forumtroll.

Mikael_L
SueCia skrev:
Säg att allt det här tog hantverkaren 40 minuter, ska det vara 40 odebiterbara minuter för hantverkaren? Vart ska han få sin lön ifrån? Är du kontorsnisse måntro?

Att åka ut med kund o titta på ett jobb av större omfattning tar man ibland inte betalt för, men ett litet jobb på som i det här fallet 5 timmar, ska hantverkaren jobba gratis 20% av tiden? Tänk om han har 4 st såna jobb samma dag, ska han då jobba gratis 50% av den dagen?

Ju mer jag försöker förstå hur du tänker, desto mer börjar jag fundera på om du bara är ett forumtroll.
Då måste jag ju förklara för dig att detta är inräknat i timpenningen.
Det är därför rörmokeritjänsten har dubbel timpenning mot t.ex. snickaren och städaren.
Det är för att det i regel rör sig om många småjobb som omöjliggör att debitera 8 timmar varje dag. Det räcker att få ihop 4-5 debiterbara timmar/dag för att få det att gå runt.

För du tror väl inte att rörmokaren tjänar 80.000:- i månaden, eller ...

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
S
Mikael_L skrev:
Då måste jag ju förklara för dig att detta är inräknat i timpenningen.
Det är därför rörmokeritjänsten har dubbel timpenning mot t.ex. snickaren och städaren.
Det är för att det i regel rör sig om många småjobb som omöjliggör att debitera 8 timmar varje dag. Det räcker att få ihop 4-5 debiterbara timmar/dag för att få det att gå runt.

För du tror väl inte att rörmokaren tjänar 80.000:- i månaden, eller ...
Så fungerar det inte alls, vart får du allt ifrån? :) Snacka om verklighetsfrånvänd.

Jag är elektriker och måste ha 8 timmar debiterbar tid varje dag, rörmokarna jag jobbar med till o från måste ha 8 timmar debiterbar tid varje dag.

Du inser väl att om det fungerade som du tror att det gör, så skulle rörmokare tacka nej till jobb som är för långt borta, eller till felsökningsjobb då dom nästan alltid kräver att man byter någon del, och den delen kanske man inte har i bilen.

Mikael_L
Ja i så fall är alla som betalar mer än 400:-/timme för en elektriker eller rörmokare helt enkelt lurade.
:confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.