21 070 läst ·
46 svar
21k läst
46 svar
Avfuktare till liten tvättstuga (torka tvätt)
Precis. Det borde finnas någon variant utan behållare, då borde den kunna bli riktigt slimmad. Med tanke på att vår tvättstuga är så pass liten är varje cm i bredd och längd i relation till effekt viktiga val...
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag tror det är lite psykologiskt att man vill se om den funkar och hur mycket vatten den får ut ur luften, åtminstone i en inledningsfas. Om man inte ser att det blir lite vatten finns det ju ingen anledning att ha den inkopplad.
Vi har Mitsubishi MJ-E16VX, den funkar kanon både i tvättstugan (ca 12m2) och i badrummet (ca 5m2).
När barnen har varit ute och lekt i snöslasket och overallerna är "genomblöta" så hänger vi dom på galge över badkaret och tar upp avfuktaren från tvättstugan å startar den.
När barnen har varit ute och lekt i snöslasket och overallerna är "genomblöta" så hänger vi dom på galge över badkaret och tar upp avfuktaren från tvättstugan å startar den.
Produkter som diskuteras: "fläkta"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 241 inlägg
Ja. Den har lite olika program för luftströmmens riktning, varav ett är att den behåller inställt läge. Det viktiga är dock att den avfuktar inkommande luft (fryser/tinar/dränerar)PochM skrev:
Luften behöver inte blåsa direkt på tvätten, det räcker att luften cirkulerar runt i rummet. Det går visserligen pyttelite snabbare om avfuktaren blåser den torra luften på den blöta tvätten.
Våran har tre svepande inställningar och en fast, den fasta ställer man manuellt riktningen på.
Nu under vintern (torra perioden) så räcker det med att luften cirkulerar runt i rummet. Störst nytta av en avfuktare har man under den så kallare rötmånadstiden (halva juli till halva september)
Våran har tre svepande inställningar och en fast, den fasta ställer man manuellt riktningen på.
Nu under vintern (torra perioden) så räcker det med att luften cirkulerar runt i rummet. Störst nytta av en avfuktare har man under den så kallare rötmånadstiden (halva juli till halva september)
Har man småbarn så är ju en torktumlare nära nog ett måste då det går så snabbt och ungarnas kläder som inte behöver strykas blir så mjuka och härliga. Har man en liten tvättstuga så tar ju den hängda tvätten väldigt mycket plats och tumlaren kan stå på tvättmaskinen.PochM skrev:
Missförstå mig rätt här.... vi har både och..... Luftavfuktaren är suverän för ömtåliga kläder.
Vi har precis som Nimajneb både avfuktare och torktumlare. Torktumlaren är en kondenstumlare av värmepumpstyp, den torkar tvätten i relativt låg temperatur, man behöver inte skilja på om det är en eller två prickar i tumlarsymbolen på textilerna, många textilier som är märkta att dom inte ska tumlas kan tumlas iaf.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men vänta nu!
Jag har aldrig haft en avfuktare, så jag vet ju inte.
Men i tvättstugan suger man väl ut ca 25% av husets luftvolym varannan timme om man har "normal" ventilation i huset. (1/4 i badrummet, 1/4 i extratoaletten, 1/4 i tvättstugan och 1/4 i köket)
Den luft man då torkar med avfuktaren försvinner ju direkt ut ur huset, så vad är vinsten med att avfukta den innan den sugs ut? Det är något jag inte förstår här.
Men jag tycker att det torkar bra i tvättstugan ändå
Men i tvättstugan suger man väl ut ca 25% av husets luftvolym varannan timme om man har "normal" ventilation i huset. (1/4 i badrummet, 1/4 i extratoaletten, 1/4 i tvättstugan och 1/4 i köket)
Den luft man då torkar med avfuktaren försvinner ju direkt ut ur huset, så vad är vinsten med att avfukta den innan den sugs ut? Det är något jag inte förstår här.
Men jag tycker att det torkar bra i tvättstugan ändå
KnockOnWood skrev:Men vänta nu!
Men jag tycker att det torkar bra i tvättstugan ändå![]()
vi har mekanisk frånluft i tvättstugan, trots detta kör vi med avfuktare på vintern p.g.a. Att tvätten torkar fortare, och att vi inte behöver köra elradiatorn lika hårt
Det bästa är såklart att strypa/stänga utluften i tvättstugan när avfuktaren är igång, men även utan denna åtgärd så hjälper avfuktaren att torka tvätten. Dock ej lika mycket precis som du beskriver.KnockOnWood skrev:Men vänta nu!
Men jag tycker att det torkar bra i tvättstugan ändå![]()
Sen ser ventilationen ut olika i olika hus. Var och hur fort luften byts ut har varierat med tiden.