Byggahus.se

Avfuktare och/eller sug i undergrund?

1. R
    Bannad · 66 inlägg

Rignin

Bannad
    Under en del av huset där man kan åla men inte krypa, har det varit fukt så golv och balkar bytts. Finns en rör-krök för luft i bortre änden, en avfuktare och en luftkanal upp till en väggventil där montören satte in en rör-fläkt som suger 170 kubik per timma, men inte vippan som ska stänga så det inte blåser in istället.

Sugen har en större diameter än utsläppet från avfuktaren så den kan suga in uteluft och avfuktad luft. Vi håller gärna golvet varmt där. Om man bara suger kommer det ev. in fuktig sommarluft men kan fungera på torrare vinterluft med risk att det blir kallare.

Det finns lite markradon också som vi provar hur det ökar eller minskar med olika varianter.

Som det verkar är bara avfuktare bäst tillsvidare och vippan är väl viktig emot kallras?

2. Zork
    Hobbyelektriker · Nacka · 62 inlägg

Zork

Hobbyelektriker
    Vilken typ av avfuktare har ni installerat? Jag har fått lära mig att en sorptionsavfuktare är att föredra i krypgrunder eller där temperaturen är låg. Vanliga avfuktare jobbar dåligt i låga temperaturer.
    Ventilation av radon har jag ingen synpunkt på men utifrån att torka en grund kan man fundera på om det är bra att ha ett insläppa in "ute"-luft. Luft utifrån kan i många fall inehålla mycket fukt som man inte vill ha in i husgrunden. Vissa förodar istället att man tätar grunden och sätter in en sorptionsavfuktare.
    Med fördel slangansluts avfuktaren för att leda bort vatten, då man lätt kan glömma att krypa in och tömma en vattenuppsamlaren i maskinen, utan tömning stannar avfuktaren.

Här är en länk till en sida där de beskriver lite mer om avfuktare:

http://www.lfs-web.se/sorptionsavfuktare.htm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.