2 222 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Avfuktare krypgrund
Ni som satt in sorptionsavfuktare i krypgrunden själva, vad rekommenderar ni?
Någon man ska undvika? Någon som lovprisas?
Tar också tacksamt emot rekommendation på hur stor/stark man behöver ha. Vi har ca 75kvm krypgrund med en snitthöjd på 1m.
Tack!
Någon man ska undvika? Någon som lovprisas?
Tar också tacksamt emot rekommendation på hur stor/stark man behöver ha. Vi har ca 75kvm krypgrund med en snitthöjd på 1m.
Tack!
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
intressant! Jag lyssnar gärna mer.Jonatan79 skrev:
Vi köpte huset för 5 år sedan och fick (som man alltid får med krypgrund) anmärkning på besiktningen att det var lite förhöjd fuktighet i krypgrunden. Spindelkokonger osv. Ingen mögel eller påväxt.
Sen har vi bara luffat på i fem år och jag har väl resonerat som så att huset funkat i de 50 år det funnits innan vi köpte det utan att allt rasat pga fukt i krypgrunden så vi har inte brytt oss nämnvärt. Köpte dock en trådlös hygrometer och satte i krypgrunden för att hålla koll.
Nu var det dags för ny kontroll då IF (som vi har hemförsäkringen hos) gör det var femte år. Samma anmärkning och en sedvanlig offert från Anticimex kom på posten.
Men berätta gärna mer varför du anser det vara bättre utan! Nyfiken!
De där besiktningarna och sedvanliga offerter är inget annat än ocker. Först försöka göra husägaren orolig (avfuktaren hjälper oavsett inte mot spindlar) och därefter försöka sälja på dom en helt onödig och dyr avfuktare. Som du skriver, huset har stått där i över 50 år och inget problem har uppstått. Det är ta mig tusan rent jäkla ocker som Anticimex driver med.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
jo, så känns det onekligen, men kan det vara så att för 50 år sen så läckte det mer värme ner från huset som hjälpte till att hålla fukten borta? Och nu är det nättre isolerat och då lever krypgrunden mer sitt eget liv?GoC skrev:
De där besiktningarna och sedvanliga offerter är inget annat än ocker. Först försöka göra husägaren orolig (avfuktaren hjälper oavsett inte mot spindlar) och därefter försöka sälja på dom en helt onödig och dyr avfuktare. Som du skriver, huset har stått där i över 50 år och inget problem har uppstått. Det är ta mig tusan rent jäkla ocker som Anticimex driver med.
men jag håller med. Känns som att det är en åtgärd mest för försäkringsbolaget och mäklare inför försäljning
Är väl ytterst ovanligt att någon river upp bjälklaget och isolerar om det, vill påstå att det är en ganska dyr och ineffektiv åtgärd för att sänka uppvärmningskostnader.B byggare bobs bror skrev:jo, så känns det onekligen, men kan det vara så att för 50 år sen så läckte det mer värme ner från huset som hjälpte till att hålla fukten borta? Och nu är det nättre isolerat och då lever krypgrunden mer sitt eget liv?
men jag håller med. Känns som att det är en åtgärd mest för försäkringsbolaget och mäklare inför försäljning
Det är det svenska trygghetsknarkandet som ligger bakom det där, och så klart vill Anticimex kränga dyra installationer som sällan behövs.
Har du ett problemhus så är det det redan från början.
Om ni inte har mögel eller påväxt så har ni ju inget problem - även om luftfuktighet är hög vissa delar av året . Som tidigare frågats- vad låg tempen på?
hus rasar inte pga av mögel eftersom det inte förstör konstruktion . Röta i träet däremot förstör hållfastheten .
jag hade skippat avfuktare om ni inte har ovanstående problem idag och inspekterat grunden 1-2 ggr / år
hus rasar inte pga av mögel eftersom det inte förstör konstruktion . Röta i träet däremot förstör hållfastheten .
jag hade skippat avfuktare om ni inte har ovanstående problem idag och inspekterat grunden 1-2 ggr / år
Jag satte in en ace tec för 17 år sen och den bara jobbar på byter filter 1 gång om året annars sköter den sig självB byggare bobs bror skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden