Hej!

Vi har köpt ett hus och på tomten står det en friggebod där dom har isolerat med 70mm cellulosa direkt mot yttervägg och tak utan luftspalt.
Det finns även två öppna ventiler och båda sitter högt upp mittemot varandra.

Jag har läst många olika kommentarer där vissa säger att man inte behöver luftspalt när man isolerar med cellulosa och andra säger att det är ett måste oavsett isolering.

Nu till min fråga: Vi hade tänkt hålla cirka 15grader varmt i boden året om, och använda det som gäststuga ibland, med hjälp utav ett element och för att undvika risk för fukt i väggar och tak funderar jag på att även sätta in en liten avfuktare.

Vad tror ni om den idén? Kan det hjälpa eller blir det skit oavsett?

Har ingen lust att riva ut allt, men tips på andra åtgärder tas gärna emot!

B
Låter bra. 50% RF på avfuktaren. Egentligen behöver man bara vara några grader varmare än omgivningen för att inte få fuktproblem om du har avfuktare, så ett litet element kan vara helt ok att använda. Det behöver ju inte klara 15C vis stark kyla.

Du kan ju ha ett andra element som är manuellt, ifall du t.ex. tillfälligt vill värma upp till 15 för att göra något i rummet.

15c året om och dålig isolering blir liksom rätt dyrt...

Tack för svar!

Om jag förstår dig rätt så om vi sätter in en avfuktare så behöver vi inte ha så varmt där inne året om? Kan tänka mig att det blir dyrt med så lite isolering!

Vi hade tänkt ha lite madrasser och sängkläder i boden men det borde väl också klara sig ifrån fukt och mögel om avfuktaren gör ditt jobb?

Tomture61
Cellulosa isolering är bra , att sätta den dikt mot ytterpanelen är vell inte optimalt .
Ytterpanelen behöver en luftspalt på baksidan för att kunna ventilera ut ev fukt .

En luftavfuktare med kompressor skapar även lite värme (y) men är inte så effektiv när det börjar närma sig +2 gr så en extra värmekälla är nödvändig .

Ett väl fungerande självdrag skapas med en tilluftsventil så lågt som möjligt och en frånluftsventil så högt som möjligt .

Börja med att rätta till tilluftsventilens placering , inhandla en hygrometer så du kan hålla koll på luftfuktigheten .
Är fuktigheten för hög på tex hösten så kan det vara läge att införskaffa en luftavfuktare .

Redigerat:
Tack för ett till bra svar!

Tror du att jag kan ha kvar dom gamla öppna ventilerna och sätta in en tilluftsventil lågt.
Eller borde jag sätta igen den ena och byta den andra till en frånluftsventil?
Hygrometer ska jag absolut köpa! Bra tips.

Luftspalt hade ju varit det bästa men hade hoppats på att lösa problemet utan att riva ut allt och göra om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.