Hej
Har en sommarstuga som står på ett berg och och således är det fukt i min källare konstant.
Funderar nu på att komplettera ventilerna med antingen:

solpanel med varmluft som skickas in i källaren
eller att ställa in en avfuktare

Är det någon som kan ge tips vad som är bäst?

Mvh Jocke

Solpanel med varmluft är bara bluff. En sån liten panel kan kanske alstra 50 W (som en glödlampa). Som jämförelse: en kupefläkt har 20 gånger mer effekt.
Tänk på om du ventilerar så skickar du in varm uteluft som har mycket fukt i sig, in i ett svalt källarutrymme där det blir kondens. Du motverkar ditt syfte.
Mitt tips är avfuktare och stängda ventiler.

Ska försöka ge en objektiv bild av mina erfarenheter då jag använder båda. Jag har testat solarventi några år nu och skulle säga att det hjälper, det kanske inte löser allt men kommer en bra bit på vägen. Visst kommer det in fuktig luft, men den är 10-20 grader varmare än innetempen plus att det blir ciruklation. Panelen värmer luften, fläkten är bara till för cirkulationen så effekten upplever jag betdligt bättre än den lilla 12-v fläkt som snurrar. Jag har den i ett utrymme där oljetanken tidigare stod med sandgolv, utrymmet ligger utanför själva huskroppen men finns ändå en gång dit så luften smyger in i resten av huset. Innan panelen var det som du beskriver kondens i taket och väggarna syntes funktfläckar. Mellan april och oktober är nu kondensen helt borta, väggarna är torra och fina och man känner på doften att det är en förbättring. Även vintern är bättre även om det inte är perfekt ännu. Mitt problem var att kondensen fryser och spränger betongen.

Avfuktaren gör också nytta, men nackdelen är att den drar ström när den går, men den fyller en 10-litershink ungefär varannan vecka sommartid, betydligt mindre vintertid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.