Hej,

Vi har byggt om vår bastu (som vi aldrig använde) till ett torkrum för tvätten. Problemet är att tvätten torkar så långsamt (är bara 21 C där) att den börjar lukta litegrann.

Vad rekommenderas? Jag tänker mig antingen en avfuktare eller ett element som kunde startas automatiskt på fukt (eller manuellt med knapptryck) o stängas automatiskt med timer eller då fukten understiget ett visst värde för att pss få tvätten torr snabbare o slippa lukt.

Tacksam för svar,
Peter

Avfuktare definitivt. Värme funkar bara att torka med om man samtidigt säkerställer rejäl luftväxling. Annars får man liksom bara varmare, men lika fuktig tvätt.

Jag har kört en Woods DS28 i tvättstugan i fem år nu. Vilken skillnad mot när jag bara torkade med rumsvärmen. Dessutom kör den ju runt luften en del med fläkten och har dessutom dammfilter vilket är någon nackdel där tvätt hanteras. Oj, vad skit den suger i sig på ett år.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Med rätt ventilation är det inga problem att torka tvätt vid 21ºC. Så frågan är inte element eller avfuktare. Frågan är förbättrad ventilation eller avfuktare. Och jag rekommenderar avfuktare. Jag har använt en billig variant som jag har för mig att jag köpte på clas ohlson. Den gör jobbet galant.

De avfuktare ni pratar om; går de endast då det behövs eller står de på hela tiden?

Och vad behöver man för kapacitet? Rummet i fråga är bara ca 4-5 kvm skulle jag tro

Jag är inte på plats så att jag kan kolla fabrikat på den jag köpte. Den kostade runt 1500 har jag för mig och det var den billigaste kondensavfuktare jag kunde hitta som fanns i lager. Den har en inbyggd fuktmätare och man ställer in i den vilken luftfuktighet den skall hålla. Kommer luftfuktigheten under denna så slår den ifrån. Fast jag brukar ändå bara starta den när jag hängt tvätt och stänga av den när tvätten torkat. Den står i en tvättstuga som är på runt 5 m².

Claes Sörmland
P pol0119 skrev:
De avfuktare ni pratar om; går de endast då det behövs eller står de på hela tiden?

Och vad behöver man för kapacitet? Rummet i fråga är bara ca 4-5 kvm skulle jag tro
Ja det finns gott om varianter som känner av luftens fuktighet och när tvätten torkar så faller den och avfuktaren stänger ned. Jag har kört två olika Mitsubishi för tvättorkning i källaren och är mycket nöjd. Denna är väldigt bra, har tvättorkningsprogram men rätt dyr:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133436

Många gillar Woods men jag har ingen erfarenhet.

Vad gäller kapacitet så gör inget om den är överdimensionerad för ditt lilla rum, då får du högre luftflöde och snabbare torkning av tvätten. Det kan vara bra om du hänger upp mycket tvätt på en gång.

Tusen tack allihopa! Så snällt av er o kul att kunna få så snabb o bra hjälp! Ska surfa runt bland avfuktare o köpa mig en!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.