Hej,

vi har haft avfallskvarn i strax över 2 år, i helgen gick rivverket sönder. Jinke har 2 "lösa" klackar i rivverket som ska röra om i avfallet. Men vibrationerna har gjort att fästhålet i klackarna sakta men säkert blivit ovalt och till slut gått av och blivit ett U, med följd att klacken lossnat. När jag tittar på klacken som är kvar så har den inte långt kvar att "leva". Men som de andra som har en kvarn här på forumet (utome en) så kan vi inte tänka oss att vara utan. Vad är vår erfarenhet. Om vi skulle köpa en ny så skulle jag tänka på följande:
Undvik bajonettfattning, svårt att få det tätt.
Helst maskin med alternerande rotation på rivverk. kan vara praktiskt då skal eller liknande kilar fast.
Kontinuerlig matning, praktiskt men "lite" farligt med barn. Men har ett antal gånger kört i för mycket mat så allt blir en stor klump som inte mals.
Om man har kontinuerlig matning så låter det massor om "hålet", själva maskinen i skåpet låter inte mycket. Så dämpning runt maskinen ser jag inte som nödvändigt.
Vi skulle idag ha satsat på en kraftigare maskin (och dyrare) om vi kunde göra om köpet.

Jag ska kontakta avfallskvarn AB och höra vad de säger om vårt trasiga rivverk.
Återkommer med mer information om reklammationen.

Fick mail från avfallskvarn AB, och de ger mig ett nytt rivverk med motor. Verkligen snabbt svar. Hoppas den nya enheten håller bättre. Vi har hela tiden varit nöjda med att ha kvarn (i stort sett luktfria sopor). Så nu när den inte funkade så blev vi klart desperata. Har inte fattat hur mycket man använder den. Nu ska vi bara få utbytesenheten och montera den.

Streber skrev:
Enligt insinkerator.nu kan man räkna som att slammängden ökar som att ni vpre en person till i hushållet. Jag har egen brunn, och har inte behövt öka min tömningar. De organiska kanske ökar nedbrytningen också?
Markbädd?
Märkt några andra nackdelar?

Hej igen,

jag har nu fått en ny kvarn av avfallskvarnar AB, tyckte inte att förra monteringen jag gjort var optimal, så jag köpte lite nya rördelar. Har nu monterat kvarnen och jag vet inte om det är rivverket eller monteringen, men jisses vad tyst den är. Visst låter det fortfarande en hel del när man maler lite hårdare saker, men inte alls som förut. Kanske var det lite spel på klackarna på förra maskinen från början. Eller så har de gjort någon annan liten förbättring på rivverket. Vilket fall så kan vi nu igen njuta av luktfria sopor. Smidig hantering av avfallskvarn AB. (Jag brukar alltid klaga, men aldrig säga något när det funkar bra. )

Jag är sugen på en.

Vad rekommenderar ni?

p.s. klart dom dyraste är dom bästa, men här gäller "lagom" pris...

emigrating skrev:
Funderade faktiskt på att ta den från USA då priset är ännu bättre ($300.00 är inte dumt) men hittade ingen information i farten om den automatiskt godtog 240V. De flesta produkter idag brukar ju fungera på typ 90-250V men dumt att köpa grisen i säcken då specs var lite smått olika också.
Har inget med kvarnar att göra iofs, men eftersom det togs upp....tänk på att när du beställer från USA tillkommer moms och tull på varorna, så det blir sällan jättebilligt.

jhenrikj skrev:
Har inget med kvarnar att göra iofs, men eftersom det togs upp....tänk på att när du beställer från USA tillkommer moms och tull på varorna, så det blir sällan jättebilligt.
Även med tull, moms och avgifter går den på runt 3100,- vilket fortfarande är ett bra pris, dock är det ju inte alltid man åker på dessa avgifter. Men, för enkelhetens skuld är England det bästa stället att köpa, iallafall, Insinkerator's Evolution kvarnar.

kamilenski skrev:
Jag är sugen på en.

Vad rekommenderar ni?

p.s. klart dom dyraste är dom bästa, men här gäller "lagom" pris...
Eget avlopp?
Är själv sugen på kvarn men det är så mycket snack om att markbädden tar stryk men jag tror jag överväger att prova själv istället för att lyssna på andra.

Suhagg skrev:
Eget avlopp?
Är själv sugen på kvarn men det är så mycket snack om att markbädden tar stryk men jag tror jag överväger att prova själv istället för att lyssna på andra.
Nix. Kommunal. Men dom kräver avfallssortering :(
Det blir lättare att spola...

kamilenski skrev:
Nix. Kommunal. Men dom kräver avfallssortering :(
Det blir lättare att spola...
Då bör du kolla att din kommun inte har förbud mot avfallskvarnar först. Tyvärr är det alldeles för många som fortfarande har det.

Ang. vilken så kan jag rekommendera Insinkerator's Evolution 200 vilken kostar 7995,- på insinkerator.nu eller runt 3500,- från england. Ni kan klara er med en model mindre också, det beror ju helt på era matvanor, men om ni inte är rädda att importera från EU så...

1. Vad har kommunen med avloppet att göra? Det är organisk material man spolar!?
2. Varför skulle man vara rädd att importera från England? Luras dom?

kamilenski skrev:
1. Vad har kommunen med avloppet att göra? Det är organisk material man spolar!?
Det är ju deras avlopp :)

Tror inte att det slår tvärstopp i reningsverket för du skaffar en kvarn.
Tala inte om det för någon bara.

kamilenski skrev:
2. Varför skulle man vara rädd att importera från England? Luras dom?
1. Jodå, jag håller med. Men allt för många kommuner menar att slammängden ökar avsevärt och ställer till med problem i reningsverken då deras system inte är dimensionerat riktigt. Iallafall, som Suhagg sa - tala inte om för någon så går det finfint :)

2. Haha, inte något mer än andra. Det jag menade var att sålänge du inte tillhör den [stora] skaran folk som är "rädda" för internet och/eller EU handel beställer du helt enkelt en Evo200 från UK. Priserna brukar ligga på mellan £280 - 320. Ser dock att det finns en som säljer dem på eBay för £260.00 nu, med frakt genom DHL eller Parcelforce bör den gå på totalt ~£285.00 och med PayPals garantier är det ju egentligen ingenting att fundera på. Ska själv beställa några stycken av denna säljaren för installation i hyresfastighet.

Suhagg skrev:
Det är ju deras avlopp :)

Tror inte att det slår tvärstopp i reningsverket för du skaffar en kvarn.
Tala inte om det för någon bara.
Ok. Nu hänger jag med!

Såg precis att det finns en demokörd (2 mnd) Evolution 100 på blocket för 3500,-
Hittade också en Evolution 200 för 5995,-, enligt kontakt med denne säljare är det nya gråimport maskiner, dock med samma 6-års garanti etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.