Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Hej! Nu har vi renoverat klart ett hus på landet byggt 1767 och tillbyggt så numera är det herrgårdsstil. Velar mellan avenbokhäck eller syrenhäck. Vad passar bäst tycker ni? Våra hantverkare har byggt en lång kallstensmur (ca 100 meter) mot landsvägen som kommer att möta häcken. Sedan kommer stora höga smidesgrindar och vitputsade Grindstolpar möta Häcken. Hjälp mig välja snälla ni
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Avenbok är bra för att den går att hålla tunn och ändå skyddar bra mot insyn, men en syrenhäck blir ju tjock. Spelar det någon roll för er?
Syrenblommor är ju otroligt vackra och sprider så härlig doft, samt ger en lantlig känsla, så har du plats för en syrenhäck så välj det.
Syrenblommor är ju otroligt vackra och sprider så härlig doft, samt ger en lantlig känsla, så har du plats för en syrenhäck så välj det.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Tack för all respons. Jättebra att höra hur andra tycker och tänker.
Avenbok är inte lika lantligt som syrén men mycket lättare att hålla efter. Om du planterar syrén bör det vara minst en meter in från muren för när häcken vuxit till sig vill du gå på insidan av muren och ansa häcken. Dessutom bör det finnas plats för en smal gräsklippare eller annan maskin för att ta ned alla rotskott som kommet att sticka upp. De kommer att komma upp också på utsidan av muren.
När jag köpte en gammal gård på Öland fanns det en hundraårig syrenhäck, fyra meter bred och ca fyra meter hög. Jag grävde bort det mesta och planterade sedan en del lite längre ut från det blivande huset. Den sextio meter långa häcken är nu trettio år gammal . Så småningom lade vi en stenmur utanför liknande din. Det är viktigt att kunna gå på insidan av muren för att nå att tukta häcken som man vill.
När jag köpte en gammal gård på Öland fanns det en hundraårig syrenhäck, fyra meter bred och ca fyra meter hög. Jag grävde bort det mesta och planterade sedan en del lite längre ut från det blivande huset. Den sextio meter långa häcken är nu trettio år gammal . Så småningom lade vi en stenmur utanför liknande din. Det är viktigt att kunna gå på insidan av muren för att nå att tukta häcken som man vill.
Klicka här för att svara