Jag har en Örebro Golvindustri gm-10 golvslip där en kondensator gett upp. Motorn har både 3-fas och 1-fasdrift, där 1-fasdriften har separata start- och driftlägen. Det finns två kondensatorer, en på 190-250 µF och den som gett upp där texten för kapacitansen tyvärr skavts bort men verkar börja på 10. Den trasiga är gissningsvis driftkondensatorn och den på 190-250 startkondensatorn. Om jag fick gissa skulle jag tro att det står 100 µF på burken, men när jag frågar en AI om vad som kan vara rimligt verkar de alla vara överens om att 100 µF verkar orimligt högt. Nån som har en Öreborare och kan hjälpa mig kolla eller som har kunskap inom området?

• Kondensator från Jensen Capacitors, text skadad, troligen driftkondensator till golvslip Örebro Golvindustri gm-10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Örebro Golvindustri gm-10 golvslip med exponerade kondensatorer och ledningar, en person pekar på en av kondensatorerna.
    Skapa konto
  • Etikett på Örebro Golvindustri gm-10 golvslip med specifikationer för motor och drift, inklusive VEB Elektromotorenwerke Thurm DDR/GDR.
    Skapa konto
Det står tydligt 100µ i vad jag antar är modellnummer (2655R100µZ1)

S sjoelund skrev:
Det står tydligt 100µ i vad jag antar är modellnummer (2655R100µZ1)
Jo, jag håller med om att det vore olyckligt att ha 100µ i ett artikelnummer om specen inte var 100, men man vet ju aldrig.

M Manio skrev:
Jag har en Örebro Golvindustri gm-10 golvslip där en kondensator gett upp. Motorn har både 3-fas och 1-fasdrift, där 1-fasdriften har separata start- och driftlägen. Det finns två kondensatorer, en på 190-250 µF och den som gett upp där texten för kapacitansen tyvärr skavts bort men verkar börja på 10. Den trasiga är gissningsvis driftkondensatorn och den på 190-250 startkondensatorn. Om jag fick gissa skulle jag tro att det står 100 µF på burken, men när jag frågar en AI om vad som kan vara rimligt verkar de alla vara överens om att 100 µF verkar orimligt högt. Nån som har en Öreborare och kan hjälpa mig kolla eller som har kunskap inom området?
Utgår man från motorskylten är snarare den större avsedd för drift och den mindre som extra parallell vid start i så fall. Det är nog en bra ide att du skaffar båda nya. Är motorn ok i övrigt så är ju allt frid och fröjd då.

GK100 GK100 skrev:
Utgår man från motorskylten är snarare den större avsedd för drift och den mindre som extra parallell vid start i så fall. Det är nog en bra ide att du skaffar båda nya. Är motorn ok i övrigt så är ju allt frid och fröjd då.
Aha. Ja, det verkar ju linjera bättre med att den är 100.

Om någon skulle googla på detta i framtiden kan de kanske vara hjälpta av att jag återkopplar att Dunelund Coherent Audio (som köpt upp Jensen Capacitors) har varit vänliga nog att bekräfta att det rör sig om en "100uF 260 VAC 50 Hz Capacitor, Double metalized mylar with a papir dielectricum that has been vacuum impregnated with wax"

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Kolla conrad.se
nuvarande kondingar är mindre.

ollen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.