10 599 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Avdragare - Vad är skillnaden förutom gripvidd (och antal armar)?
Behöver få loss en drivaxel från navlagret på en bil och försöker med avdragare för 200SEK från Jula som inte lyckas med jobbet (körs med en mutterknack med 800nm vridmoment). Man kan se att gängan far illa och den går trögt efter användning. Den verkar helt enkelt för klen. (200mm grip vidd så det är deras fetaste)
Vad skiljer en bra avdragare från en dålig eg? Ser att en del har trapetsgänga; är det bättre?
En del avdragare kostar ju 10 000SEK i samma storlek. Vad är det egentligen som gör att de kostar så grymt mycket?
Vad är era erfarenheter av avdragre?
Vad skiljer en bra avdragare från en dålig eg? Ser att en del har trapetsgänga; är det bättre?
En del avdragare kostar ju 10 000SEK i samma storlek. Vad är det egentligen som gör att de kostar så grymt mycket?
Vad är era erfarenheter av avdragre?
Använd alltid trearmad avdragare om du kan, då den fördelar kraften jämnare. Jag brukar också spreja lite litiumfett på gängorna. Avdragare används sällan och smutsen/friktionen i gängorna kan ställa till. Vidare, om du ändå ska byta lager kan du med fördel värma upp navet med gasol innan du försöker plocka ut drivaxeln.
P.S. I bilar jag har mekat med sitter drivaxeln oftast i inre lagerbanan som brukar släppa från hjullagret när man drar ut den. Sen plockar jag ut yttre lagerbanan ur navet för sig genom att lägga ett MIG-svetsband på insidan av yttre lagerbanan ungef. så här: http://www.perthstreetbikes.com/for...aring-out-aluminium-block-161515/#post2838111
P.S. I bilar jag har mekat med sitter drivaxeln oftast i inre lagerbanan som brukar släppa från hjullagret när man drar ut den. Sen plockar jag ut yttre lagerbanan ur navet för sig genom att lägga ett MIG-svetsband på insidan av yttre lagerbanan ungef. så här: http://www.perthstreetbikes.com/for...aring-out-aluminium-block-161515/#post2838111
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Billiga avdragare är gjorda i mjukost istället för stål, samt har högre gängstigning, undvik dessa ! (min sprack på första försöket).
Köpte en gedore av frustration, tyvärr har det numer satt standarden för framtida avdragare i garaget
Köpte en gedore av frustration, tyvärr har det numer satt standarden för framtida avdragare i garaget
Förutom de två tidigare bra svaren du fått vill jag tillägga, använd inte mutterknackare på en avdragare eller en bult/mutter som sitter hårt, du kan förstöra gängorna. Är det ett skruvförband kan man ersätta skadan men ett verktyg är förstört. gängstigningen har så klart betydelse, se det som en hävarm, det är skillnad på om du behöver veva ett eller tre varv för att flytta gängstaven tre millimeter. Men för att en fingängad ska hålla krävs det ett bra stål.
Spänn avdragaren för hand med verktyg, ge skallen en smäll med hammare, spänn igen osv släpper den inte då måste det bli värme som gäller. Som sista utväg använd slipmaskin på innerbanan och som Zakalwe skrev svets på ytterbanans insida.
Det förutsätter att man kan dela lagret, det brukar gå genom att med skruvmejsel slå och pilla bort kulhållaren mellan kulorna, varpå man kan plocka bort dessa en å en
Spänn avdragaren för hand med verktyg, ge skallen en smäll med hammare, spänn igen osv släpper den inte då måste det bli värme som gäller. Som sista utväg använd slipmaskin på innerbanan och som Zakalwe skrev svets på ytterbanans insida.
Det förutsätter att man kan dela lagret, det brukar gå genom att med skruvmejsel slå och pilla bort kulhållaren mellan kulorna, varpå man kan plocka bort dessa en å en
Hej
Tack för bra svar.
Började med en trearmad från Jula för 199SEK:
http://www.jula.se/trearmad-avdragare-033175
Den lyckades få bort navlagret på ena sidan efter en del krångel. Gängorna tog dock stryk (använde mutterknack på 800nm)
Sedan köpte jag denna på biltema för 499sek (200mm):
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-3-armad-203401/
Vilken skillnad det var att använda (inte så racklig som den andra modellen) den orkade utan större problem dra loss på andra sidan (kan ju iof ha suttit lösare där). Gängorna såg helt intakta ut efter användning.
Tack för bra svar.
Började med en trearmad från Jula för 199SEK:
http://www.jula.se/trearmad-avdragare-033175
Den lyckades få bort navlagret på ena sidan efter en del krångel. Gängorna tog dock stryk (använde mutterknack på 800nm)
Sedan köpte jag denna på biltema för 499sek (200mm):
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-3-armad-203401/
Vilken skillnad det var att använda (inte så racklig som den andra modellen) den orkade utan större problem dra loss på andra sidan (kan ju iof ha suttit lösare där). Gängorna såg helt intakta ut efter användning.
Redigerat:
Svar till Zakalwe
Det är ett navlager vilket innebär att man inte byter själva lagret utan hela enheten (inklusive ABS sensor) genom att lossa 3 bultar (se bild). De tre bultarna kommer man åt då man tryckt ut drivaxeln.
Det är ett navlager vilket innebär att man inte byter själva lagret utan hela enheten (inklusive ABS sensor) genom att lossa 3 bultar (se bild). De tre bultarna kommer man åt då man tryckt ut drivaxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man anse att Biltemas avdragare är bättre, än mjukost från Jula & är de tillräckligt bra för pengen som de kostar? Eller vad finns det annars för bra & prisvärda avdragare för privatperson som inte använder de dagligen? Eller är t.ex. AmPro ett än bättre val?
Tacksam för några exempel på avdragare från insatta i avdragarnas värld.
Tacksam för några exempel på avdragare från insatta i avdragarnas värld.
Kan bara säga vad jag tycker och tror. Jag tror Biltema har varit med tillräckligt länge för att inse värdet av nöjda kunder, vilket innebär någorlunda bra kvalitet. De har ju även garanti på prylarna, jag är inte rädd för att handla verktyg på biltema.
Jag tycker en avdragare ska dra rakt ut, den ska vara gjord av ett bra stål, ha någon form av lagring i spetsen och vara fingängad. Bra att ha både treben och tvåben eller en kombi, det är inte alltid det funkar med treben. Kombi har jag bara sett ledade, de är jag inte särskilt förtjust i, Biltema har en som skulle kunna fungera till småjobb.
Jag tycker en avdragare ska dra rakt ut, den ska vara gjord av ett bra stål, ha någon form av lagring i spetsen och vara fingängad. Bra att ha både treben och tvåben eller en kombi, det är inte alltid det funkar med treben. Kombi har jag bara sett ledade, de är jag inte särskilt förtjust i, Biltema har en som skulle kunna fungera till småjobb.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara