Någon som känner till vad som gäller vid försäljning av medlemsfastighet i samfällighetsförening? Kan man göra avdrag för fastighetens del av samfällighetens kostnader för nybyggnad, tillbyggnad eller ombyggnad samt förbättrande reparationer och underhåll av gemensamhetsanläggningen?
Vad innebär detta i praktiken? Hur många år tillbaka i tiden får man gå? Hur går jag tillväga för att få reda på samfällighetens kostnader? Begär ut dokumentation av styrelsen?
Det är väl samma regler som om du själv hade haft kostnaderna på din egen fastighet, samma tidsram. Det är bara att ditt avdrag enbart får avse den andel av gemensamhetsanläggningen som du äger som en del av din fastighet.
Kostnaderna torde vara redovisade i årsredovisningen som du har fått på varje stämma.
Men hur många avdragsgilla utgifter finns det i praktiken? Det mesta faller väl utanför?
Kostnaderna torde vara redovisade i årsredovisningen som du har fått på varje stämma.
Men hur många avdragsgilla utgifter finns det i praktiken? Det mesta faller väl utanför?
Är det 5 år som gäller då? Förstår jag dig rätt att det måste vara förbättringar? Det kan nog vara en del ändå eftersom gemensamhetsanläggningens olika delar har uppgraderats till en högre standard än den ursprungliga. Fiberoptik har installerats, elledningar har gått från enfas till trefas, fjärrvärme har installerats för att nämna några exempel.
I de fallen ska ju medel ha uttaxerats inte för drift utan för utförande. Därmed kan du ju utgå från debiteringslängden från varje år och dra av beloppen för utförande som har uttaxerats för din fastighet.S Stellan Svealand skrev:Är det 5 år som gäller då? Förstår jag dig rätt att det måste vara förbättringar? Det kan nog vara en del ändå eftersom gemensamhetsanläggningens olika delar har uppgraderats till en högre standard än den ursprungliga. Fiberoptik har installerats, elledningar har gått från enfas till trefas, fjärrvärme har installerats för att nämna några exempel.
Aktuellt för många är väl då kostnader för installation av elbilsladdning på parkeringar och i samfällda garage ?Claes Sörmland skrev:
Om jag förstår det rätt, så gäller hela min boendetid för avdrag för ny-, till- eller ombyggnad på gemensamhetsanläggningen (utförande, ej drift). Däremot för förbättrande reparationer och underhåll gäller 5 år bakåt i tiden.
Har jag uppfattat detta rätt?
Har jag uppfattat detta rätt?
Så förstår jag det också. Se rättsvägledningen här:S Stellan Svealand skrev:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2730.html?q#h-Forbattringsutgifter
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Avdrag på vinstskatt vid försäljning av hus.
Köpa & Sälja hus -
Får jag göra avdrag för altan samt ändring i planlösning källare vid husförsäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Försäljningsavdrag vid osålt hus
Köpa & Sälja hus -
Avdragsgiltig vid försäljning?
Juridik