2 092 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avdrag vid försäljning av bosdadsrätt hantverkarkostnad
Jag ska sälja min lägenhet och har en enkel fråga men hittar inget entydigt svar...
Jag har köpt den för 1 000 000kr
Jag säljer den för 1 100 000
jag har precis renoverat badrummet och betalat hantverkaren 30 000kr (efter rotavdrag ) samt köpt prylar till renoveringen för 50 000kr inklusive moms.
Är in skattepliktiga vinst då:
1. 30 000kr (100 000-50000 -30000)
eller
2. 50 000kr (100 000-prylar)??
Jag tycker inte att formuleringen är helt självklar..."Du får inte ta med den del av dina förbättringsutgifter som motsvaras av skattereduktion för ROT-arbete."
även om jag misstänker att det betyder att det är fall 2 som gäller
(obs siffrorna är fiktiva.... )
Jag har köpt den för 1 000 000kr
Jag säljer den för 1 100 000
jag har precis renoverat badrummet och betalat hantverkaren 30 000kr (efter rotavdrag ) samt köpt prylar till renoveringen för 50 000kr inklusive moms.
Är in skattepliktiga vinst då:
1. 30 000kr (100 000-50000 -30000)
eller
2. 50 000kr (100 000-prylar)??
Jag tycker inte att formuleringen är helt självklar..."Du får inte ta med den del av dina förbättringsutgifter som motsvaras av skattereduktion för ROT-arbete."
även om jag misstänker att det betyder att det är fall 2 som gäller
(obs siffrorna är fiktiva.... )
jag bara klippte och klistrade från skatteverkets hemsida där det stod vad som gällde för avdrag när ROT varit inblandat.
Frågan kvarstår..
All renovering är inte avdragsgill till 100% förövrigt men det hör inte hit...
"Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp. Du får enbart göra avdrag för utgifter du själv bekostat."
Frågan kvarstår..
All renovering är inte avdragsgill till 100% förövrigt men det hör inte hit...
"Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp. Du får enbart göra avdrag för utgifter du själv bekostat."
Klicka här för att svara