optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Detta måste vara årets understatement. Offshoring har ju pågått hur länge som helst redan. Till sådan grad att man sett var gränsen går och börjat ta hem jobben närmare verksamheten igen.

Om jag sitter på min arbetsgivares kontor i Kista eller i hemmakontoret avgör *inte* min konkurrenskraft på arbetsmarknaden.

Korrekt mix av lokal och offshore-personal ger bäst pris/prestanda. I min verksamhet har vi pysslat med detta så länge att jag har svårt att se vad skillnaden skulle bli givet lite mer hemarbete. Personlig kompetens, kommunikationsförmåga, tidszon osv är det som avgör - inte var jag sitter.

I vilken bransch tänker du att detta ska vara väldigt avgörande?

Den slutsats man *kan* dra är dock att *jag* kan åka till indien och sköta mitt jobb, men det är förstås något helt annat.
Jag skulle tro att detta är mer vanligt i storstäder på vissa företag.
Finns nog en hel del fler arbetsplatser där man nu lär sig detta.

optimum optimum skrev:
Jag skulle tro att detta är mer vanligt i storstäder på vissa företag.
Finns nog en hel del fler arbetsplatser där man nu lär sig detta.
Jah ser ingen koppling till storstäder mer än att det finns fler storföretag där inom IT. Men dessa skulle ju egentligen kunna lokaliserad i mindre städer, nationell offshoring. Detta har pågått 20 år eller mer där jag jobbat.

optimum
P Pin skrev:
Jah ser ingen koppling till storstäder mer än att det finns fler storföretag där inom IT. Men dessa skulle ju egentligen kunna lokaliserad i mindre städer, nationell offshoring. Detta har pågått 20 år eller mer där jag jobbat.
Du kan ha rätt. Dåligt insatt i hur det ser ut. I företaget jag jobbar finns inger sådant.
Men jag skulle tro att vi kommer se en ökad grad av sådant.
Jag vet att ett gäng inom IT för ERP system placerade sin utveckling i Indien.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du kan ha rätt. Dåligt insatt i hur det ser ut. I företaget jag jobbar finns inger sådant.
Men jag skulle tro att vi kommer se en ökad grad av sådant.
Jag vet att ett gäng inom IT för ERP system placerade sin utveckling i Indien.
Vanligt med principen 80/20 offshore/onshore
Det kommer nog sprida sig till fler branscher

• Gilla
optimum
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom så blir det mycket lätt fler timmar och mindre vila. Jag har längre arbetsdagar nu än om jag räknar in pendeltiden i arbetstiden tidigare. Dessutom är arbetstiden mycket mindre effektiv eftersom man alltid blir störd av kollegor som tidigare tog frågorna vid kaffeautomaten. Och möjligheten att få koll på verksamheten genom att lyssna in på vad andra gör är helt borta. Det går åt många fler timmar och ändå så ger allt extra jobb ett sämre resultat.

Nej, det är verkligen ingen förmån att jobba hemifrån.
Nja, för min del har jag alltid jobbat mer än heltid. Men jag brukar jobba på kontoret dagtid och sedan sätta mig några timmar på kvällen hemma. Nu blir all tid hemma vilket inte är speciellt roligt.

Motsatt från dig känner jag att jag får mer gjort när jag sitter hemma. Det är en tröskel för kollegorna att störa mig mitt i arbetet för att fråga något som de egentligen kanske klarar själva, så de små avbrotten har minskat. De hinner tänka igenom frågorna ett tag vilket gör att de flesta uteblir, och när de väl kommer är de oftast mer konkreta och tydliga.

Håller däremot med om att jag saknar "kontorsskvallret". Man blir lite isolerad när enbart officiell företagsinformation når fram. Som tur är är jag inne på kontoret ibland och då får man passa på att uppdatera sig. Och det mesta är trots allt onödig information om vem som lämnade en osköljd matlåda med fisk i diskmaskinen (märker dock att jag t.o.m. saknar sådan information numera).

Så för min arbetsprestation har det mestadels varit positivt. Det är bara frågan hur länge man orkar innan man blir fullständigt tokig :)

Ni har säker rätt i att det finns en koppling till större företag och därmed en indirekt koppling till storstäder.

I IT/Telecomsvängen har vi ju suttit i detta länge och jag tycker det är bra. Alla är inte bra på att få offshoring att fungera bra så jag ser det som något jag kan göra till en konkurrensfördel. Vi jobbar aktivt för att det ska fungera bra och bli bättre och det kräver lite eftertanke och erfarenhet - man lär sig vad som funkar och inte....

• Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det gör jag även på kontoret. Just nu har jag tagit mig en lite längre lunchrast för att jag har fått stressrelaterade hälsoproblem av att arbeta hemifrån. Från och med idag så tvingar jag mig själv att ta raster.
Du skojar. Du är så stressad så du har fått hälsoproblem. Idag jobbar du eftersom du har tagit förlängd lunch. Idag gick du in på byggahus 10:42 och sen har du varit inne 24 registrerade tillfällen. Utför du överhuvudtaget något arbete?

• Gilla
Kajalena och 1 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Jag har räknat lite... jag sparar närmare 5000 kr per månad på att vara tvungen att jobba hemma.
Det inkluderar driftskostnad för bil, trängselskatt, parkering och lunch.
Det finns ju andra fördelar också:
https://gp.strandcomics.se/striper/gp/lunch/2020-09-21

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du skojar. Du är så stressad så du har fått hälsoproblem. Idag jobbar du eftersom du har tagit förlängd lunch. Idag gick du in på byggahus 10:42 och sen har du varit inne 24 registrerade tillfällen. Utför du överhuvudtaget något arbete?
Jodå, det hinner jag med. Som MathiasS skrev - micropauser. Det beror helt på vad man jobbar med. Jag sitter i princip hela tiden i Teams-möten eller Teams-samtal. Det är mellan dessa jag går in på Byggahus för att få ett avbrott innan nästa aktivitet. För att rensa huvudet så att säga.

Nu på slutet har jag fått problem med migränattacker på aftonen, vilket faktiskt börjar vara ett stort problem för mig. Av just denna orsak har jag idag tagit ut längre raster (där jag haft lite luckor) igår och idag för att hinna varva ned.

Mötena börjar ofta kl 07.00 och slutar runt 20.00 numera (en dag denna veckan höll de på till 23.00). Däremot så brukar det finnas ett par luckor mitt på dagen. Det är dessa luckor som jag nu tagit ut som ledig tid istället för att svara på mail eller vad jag nu tidigare lyckats fylla dem med. Bägge dessa dagar har jag lyckats få in en promenad i dessa luckor i schemat. Jag får se hur det fungerar att göra så, men jag har klarat mig från migrän två dagar i rad i alla fall. Men det kan ju vara en tillfällighet också.

Igår testade jag på detta, från och med idag så har jag bestämt att jag måste få in en rast eller två under dagen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
T tobbbias skrev:
Enligt Deutsche Bank så vill de att det ska bli 5 % extra skatt för hemarbetare. Så akta dig för att visa för staten att du jobbar hemma... :rofl::crysmile:
[länk]
Deutch Bank är väl en av Europas sämsta banker, Googla "Deutche Bank review" och läs hur kunder behandlas. Inte konstig att de framför sådana idiotier. Förhoppningsvis snart i konkurs.

pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, det hinner jag med. Som MathiasS skrev - micropauser. Det beror helt på vad man jobbar med. Jag sitter i princip hela tiden i Teams-möten eller Teams-samtal. Det är mellan dessa jag går in på Byggahus för att få ett avbrott innan nästa aktivitet. För att rensa huvudet så att säga.

Nu på slutet har jag fått problem med migränattacker på aftonen, vilket faktiskt börjar vara ett stort problem för mig. Av just denna orsak har jag idag tagit ut längre raster (där jag haft lite luckor) igår och idag för att hinna varva ned.

Mötena börjar ofta kl 07.00 och slutar runt 20.00 numera (en dag denna veckan höll de på till 23.00). Däremot så brukar det finnas ett par luckor mitt på dagen. Det är dessa luckor som jag nu tagit ut som ledig tid istället för att svara på mail eller vad jag nu tidigare lyckats fylla dem med. Bägge dessa dagar har jag lyckats få in en promenad i dessa luckor i schemat. Jag får se hur det fungerar att göra så, men jag har klarat mig från migrän två dagar i rad i alla fall. Men det kan ju vara en tillfällighet också.

Igår testade jag på detta, från och med idag så har jag bestämt att jag måste få in en rast eller två under dagen.
Jag märker också att de dagar jag slarvar med pauser och inga promenader blir jag lättare tung i huvudet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
@
Magnus Filip skrev:
Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet.

Väl hemma har jag fått flytta om barnens rum och annat för att få till ett kontorsrum där jag kan sitta ostört med arbetsgivarens dator, skrivare m.m.

Arbetsgivaren står inte för någon kostnad.

Vad gäller för deklarationen nästa år?

Kan man dra av för att jag använder cirka 11% av husets yta till jobbets kontor? Jag kan ju inte använda rummet till något annat. Har även uppvärmningskostad för rummet.

Jag har försökt att ta reda på genom att läsa på, men jag hittar inget.

Finns någon kunnig person här som vet? Tack!
Det brukar kallas "det omöjliga avdraget". Avdrag för hemarbete bör du inte räkna med! Om du "behöver" uppgradera din internet uppkoppling för att ungarna ska kunna spela online-spel och din sambo se på Netflix - samtidigt som du ska arbeta - är det då egentligen arbetet som gör att du behöver uppgradera :thinking: NÄ, räkna inte med några avdrag för att du arbetat hemifrån. Den som inte vill betala för strömmen kan ju alltid åka in på kontoret på kvällen och ladda datorn där. Passa då också på att fylla termosen med jobb-kaffet :p

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag märker också att de dagar jag slarvar med pauser och inga promenader blir jag lättare tung i huvudet.
Samt att man börjar gå in på Byggahus för att hjärnan inte fungerar. Genom att få ett byte av kontext så piggnar man till lite.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Min arbetsgivare har infört ett jobbahemmifrånbidrag på 7500 kr per anställd som kan användas för att köpa kontorsmöbler, it utrustning eller annat för att uppgradera sitt hemmakontor. Arbetstagaren äger sin utrustning och står för underhållskostnader själv. Bidraget förmånsbeskattas naturligtvis.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B Bobbyn skrev:
Min arbetsgivare har infört ett jobbahemmifrånbidrag på 7500 kr per anställd som kan användas för att köpa kontorsmöbler, it utrustning eller annat för att uppgradera sitt hemmakontor. Arbetstagaren äger sin utrustning och står för underhållskostnader själv. Bidraget förmånsbeskattas naturligtvis.
Vårt bidrag är inte förmånsbeskattat eftersom företaget äger utrustningen, men det är på halva beloppet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.