S Stefan1972 skrev:
Sen kan man ju dock dra det här till sin spets också. Vems är anläggningen kabeln brunnit av på? Det är anläggningsinnehavarens skyldighet att hålla sånt här i ordning och även om ingen gör det så hade en enkel kontroll kunnat göras mycket tidigare och då antagligen observerat detta.
Anläggningen som kabeln brunnit av på tillhör vår bostadsrättsförening, alltså Riksbyggen. Första elektrikern som kom på Riksbyggens beslut var nyexaminerad yngre, verkligen vimsig, sen bad jag min Elektriker (familj som har semester) jag använt komma och kika, då kom vi inte åt centralen så han kollade runt i ett par timmar och kom fram till att de måste vara huvudmatningen.

Jag ringde till annan Elektriker direkt 07.00 dagen efter och berättade när han kom vad min elektriker sagt kvällen innan så hans felsökning tog 10minuter när vi kommit in i centralen.

Han bjöd på felsökningen eftersom jag själv ringt och inte ska behöva betala för något som föreningen ska stå för. Vicevärden fick i uppdrag att kontakta elektriker, 4h senare ännu ingen elektriker så jag prompade på att ringa tillbaka den jag ringt till som kom direkt och löste allt på ett par tre timmar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag hade faktiskt förstått dig, om alla elapparater var förstörda, och att du bara fick 50%-ig ersättning. Men än så länge verkar knappast något vara konstaterat trasigt. Då förstår jag faktiskt inte varför du redan klagar.
Knappast något trasigt? Halva kökets vitvaror, kaffemaskin, airfryer Sonos högtalare, Laddar huvuden, tv box, router, lampor, omvandlare till Spotlights i badrum, En AC, robotdammsugare, dvd-spelare, babymonitor, watchwinder ja som sagt det är väldigt mycket som är trasigt och det är minst något i alla olika rum i lägenheten som gått sönder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M Mr_thai skrev:
Anläggningen som kabeln brunnit av på tillhör vår bostadsrättsförening, alltså Riksbyggen. Första elektrikern som kom på Riksbyggens beslut var nyexaminerad yngre, verkligen vimsig, sen bad jag min Elektriker (familj som har semester) jag använt komma och kika, då kom vi inte åt centralen så han kollade runt i ett par timmar och kom fram till att de måste vara huvudmatningen.

Jag ringde till annan Elektriker direkt 07.00 dagen efter och berättade när han kom vad min elektriker sagt kvällen innan så hans felsökning tog 10minuter när vi kommit in i centralen.

Han bjöd på felsökningen eftersom jag själv ringt och inte ska behöva betala för något som föreningen ska stå för. Vicevärden fick i uppdrag att kontakta elektriker, 4h senare ännu ingen elektriker så jag prompade på att ringa tillbaka den jag ringt till som kom direkt och löste allt på ett par tre timmar.
jag tänker ju mest på skadeanspråk. Detta hade lätt kunnat upptäckas tidigare vid en normal inspektion. Om inte anläggningsinnehavaren gör det så kan man nog antagligen rikta ersättningsanspråk även om det såklart blir en snårig väg. Många tror det (typ alla) att elanläggningar är nåt statiskt som bara sitter där år efter år och fungerar men det är inte så på långa vägar och det är som sagt anläggningsinnehavarens skyldighet att hålla anläggningen okej.
 
S Stefan1972 skrev:
jag tänker ju mest på skadeanspråk. Detta hade lätt kunnat upptäckas tidigare vid en normal inspektion. Om inte anläggningsinnehavaren gör det så kan man nog antagligen rikta ersättningsanspråk även om det såklart blir en snårig väg. Många tror det (typ alla) att elanläggningar är nåt statiskt som bara sitter där år efter år och fungerar men det är inte så på långa vägar och det är som sagt anläggningsinnehavarens skyldighet att hålla anläggningen okej.
För att du skall kunna få ersättning från föreningen så krävs det att föreningen har varit försumlig/vårdslös. Att inte besiktiga sin anläggning någonsin kan vara försumlighet, men om det var 30 år sedan sist, lär det inte gå som vårdslöshet.
 
S Stefan1972 skrev:
jag tänker ju mest på skadeanspråk. Detta hade lätt kunnat upptäckas tidigare vid en normal inspektion. Om inte anläggningsinnehavaren gör det så kan man nog antagligen rikta ersättningsanspråk även om det såklart blir en snårig väg. Många tror det (typ alla) att elanläggningar är nåt statiskt som bara sitter där år efter år och fungerar men det är inte så på långa vägar och det är som sagt anläggningsinnehavarens skyldighet att hålla anläggningen okej.
Tack tack, ja jo Riksbyggen tycker jag borde ta mer ansvar än de gjort helt klart. Nu är det ju så att vi har semester nu och kan lösa mycket här själva men det är ju inte riktigt det vi ville lägga semestern på.

Hade det varit hela köket som gått åt skogen hade jag krävt att de forslade bort allt och installerade de nya sakerna när de kom.

Nu däremot så har de gett oss ny tv-box o router då, sen kommer ju dom få stå för elektrikern.
 
Du har nog missförstått saken gällande det du nämner om Riksbyggen, de är enbart er BRF´s förvaltare. Riksbyggen äger inte er förening och har inget ansvar för byggnaderna. Allt ansvar ligger på er BRF som är fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dvs. ansvaret för det här felet ligger på dig själv och dina grannar.

Som jag ser det så är det enda felet riksbyggen har gjort här att de tog in en inkompetent elektriker för felsökning. Men själva felet, "shit happens".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har nog missförstått saken gällande det du nämner om Riksbyggen, de är enbart er BRF´s förvaltare. Riksbyggen äger inte er förening och har inget ansvar för byggnaderna. Allt ansvar ligger på er BRF som är fastighetsägaren.
Ja okej så Riksbyggen är ej ansvariga för det men vår Brf är det med andra ord bör jag ställa lite mer krav på Brf då. Dels inspektion av elcentralerna sen om jag har några anspråk så är det dom jag ska vända mig till
 
När det gäller routern gissar jag att den spänningsmatas via en omvandlare. Då bör inte överspänningen passerat den. Så den och andra prylar som inte matas med nätspänning bör det räcka att byta nätdelar till. Det gäller visserligen mycket annat också, men då är det ju lite svårare att byta nätdel.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dvs. ansvaret för det här felet ligger på dig själv och dina grannar.

Som jag ser det så är det enda felet riksbyggen har gjort här att de tog in en inkompetent elektriker för felsökning. Men själva felet, "shit happens".
Köper att vi betalar avgift till vår Brf för att den ska skötas och i detta fall är det ju konstaterat att felet i fråga ligger på vår Brf eftersom felet var nere i centralen och ej i min lägenhet?

Shit happens som du säger absolut, tur att det inte blev värre än det blev, hade vi åkt hemifrån som vi tänkt från början och de bytt säkringarna så hade de börjat brinna istället.

Summa summarum, jag ska va nöjd med halvtaskig ersättning med vetskapen att resten av elektroniken som fortfarande "funkar" kan ha tagit stryk och kan dö när som helst.

Funkar sakerna fortfarande om någon månad är de inget fel på dom... Skönt då kan jag börja sälja av sakerna och byta ut vartöver utan att känna någon ågren över att sälja något som kanske går sönder.
 
H hempularen skrev:
För att du skall kunna få ersättning från föreningen så krävs det att föreningen har varit försumlig/vårdslös. Att inte besiktiga sin anläggning någonsin kan vara försumlighet, men om det var 30 år sedan sist, lär det inte gå som vårdslöshet.
Fast frågan är ju hur det skulle hanteras rättsligt? Skulle tro att många bränder och annat helt enkelt beror på att ingen gör nåt eller lyfter på locket till centraler och annat. Man är ju liksom skyldig att göra nåt men jag har aldrig sett nåt om att det betyder nåt. Att nån har åtalats eller nåt......Att inte göra nåt om skyldighet föreligger borde ju betyda nånting tycker man.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker tillverkare av hushållsapparater ska ha en känga också. De typprovas med en överspänning på endast 10% vilket är fjantigt. En varistor och en säkring kostar några få kronor vid massproduktion, plus instruktioner för hur de byts (att de kan bytas). En hushållsapparat ska inte börja brinna. Det sitter nog en varistor i några apparater som har "gått sönder" här. Den är i så fall vara att klippa bort så är apparaten hel igen.

Den här grafen tror jag kommer från forumet, men jag har ingen länk.

[bild]
På 80 talet, idag med prispres och massproduktion spara man in på minsta komponent, gör de 10 miljon TV och spara 1 kr på en komponent blir de ju lite pengar... (Om det inte är en feature de kan marknadsföra och ta extra betalt för)
 
Elektronik har en förmåga att ”dö” närsomhelst utan att varit med om sånt här…….
 
F
Tyvärr är det nog få som är villiga att betala försäkringspremien för att få nya prylar som ersättning för nu fungerande men kanske i framtiden trasig elektronik.

Hur länge ska produkten få fungera innan man kan hävda att det var strömspiken som var orsaken? 1 vecka? Tre månader?

Förstår frustrationen men samtidigt är det inte svårt att räkna ut att den försäkringsprodukt du efterfrågar skulle bli oerhört dyr.
 
Vi råkade ut för en "en strömspik" i vårt fritidshus i Jämtland för ett par år sedan. Det blev ett fel i elnätet i samband med arbete. Om jag minns rätt så lyckades någon koppla in 80 000 V istället för 20 000 V högt upp i nätet. Det slog framförallt ut elmätarna, 2 - 3000 elmätare förstördes, hela södra jämtland drabbades, och vi blev utan el. Tur i oturen var att elnätsbolaget just hade påbörjat utbyte av alla mätare för de nya "smarta funktionerna" så de hade så många mätare på lagerhyllan. Men det tog ju ett tag ändå...

Nåväl 3 månader efter den smällen pajade TVn. Jag svor, kändes uppenbart att det var strömspiken som orsakat felet.

Men nu arbetade jag som TV reparatör i min ungdom, så jag gav mig på att reparera, har aldrig öppnat en platt TV. Hittade felet i form av en glappande lödning på kraftförsörjningskortet. Det kan man nog inte skylla på elbolaget....
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.