D Daniel 109 skrev:
Jordfelsbrytaren ska inte reagera på den typen av fel, oavsett om nollan (eller PEN som det tycks vara) är helt eller delvis av.

Nej, du får inte 400V i alla uttag.
Okej väldigt märkligt för de mätte 400 volt i samtliga eluttag någon gång under felsökningen därav att det gått 400volt över allt.

Nu har dom mätt på alla kablar och kopplat in allt igen och de hade inget att anmärka inne i vår lägenhet mer än att vissa uttag är väldigt gamla.

Innan elektrikerna förstod att det var i centralen så gick de runt o mätte överallt och kopplade ur alla säkringar, gick förbi jordfelsbrytaren osv för att försöka lokalisera felet...

S
Låter jättekonstigt. Om elektrikern mäter 400v i ett uttag ska det inte ta mer än ett par sekunder att konstatera om felet ligger innanför eller utanför din lägenhet.

Det är ju ändå bland de lättaste felsökningarna man kan göra.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Låter jättekonstigt. Om elektrikern mäter 400v i ett uttag ska det inte ta mer än ett par sekunder att konstatera om felet ligger innanför eller utanför din lägenhet.

Det är ju ändå bland de lättaste felsökningarna man kan göra.
Jo men de mätte ju inte konstant 400, 230 på alla faser sen 400 i vissa uttag, sekunder senare mätte de 230 i samma uttag.

Och ett tydligare tecken på ett nollsläpp kan man knappast få.

• Gilla
SvanteC och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker tillverkare av hushållsapparater ska ha en känga också. De typprovas med en överspänning på endast 10% vilket är fjantigt. En varistor och en säkring kostar några få kronor vid massproduktion, plus instruktioner för hur de byts (att de kan bytas). En hushållsapparat ska inte börja brinna. Det sitter nog en varistor i några apparater som har "gått sönder" här. Den är i så fall vara att klippa bort så är apparaten hel igen.

Den här grafen tror jag kommer från forumet, men jag har ingen länk.

[bild]
Att det testats mot 10% överspänning har med att göra att vi har 230V +-10% i våra uttag. inte för att skydda mot några elfel.

Den elektriker som inte hittade det där direkt, vill man inte anlita mer än möjligen för att byta en glödlampa.

Men det finns nog tyvärr rätt många som inte begriper sig på "flytande nolla".

Jag hade faktiskt förstått dig, om alla elapparater var förstörda, och att du bara fick 50%-ig ersättning. Men än så länge verkar knappast något vara konstaterat trasigt. Då förstår jag faktiskt inte varför du redan klagar.

M Mr_thai skrev:
Är det såhär det ser ut och fungerar, ska man vara nöjd att vi får de vi får eller vad ska man göra?
Ett alternativ är ju att du letar efter saker på Blocket. Med lite tur kommet du billigare undan än 50% och går plus på affären.

Sen kan man ju dock dra det här till sin spets också. Vems är anläggningen kabeln brunnit av på? Det är anläggningsinnehavarens skyldighet att hålla sånt här i ordning och även om ingen gör det så hade en enkel kontroll kunnat göras mycket tidigare och då antagligen observerat detta.

• Gilla
Mr_thai
  • Laddar…
M Mr_thai skrev:
Nu är inte jag elektriker men enligt den som var här och fixade allt så sa han att jordfelsbrytaren löste inte ut då nollan var så gott som av, den släppte igenom lite och det blev då 400v till alla uttag.
Nä, nollsläpp är tyvärr ingenting som en JFB ser. Det är svårt att skydda sig emot, utan det bästa sättet är att undvika det. Vilket leder till frågan hur de lagade detta fel. Har du en efter-bild? Varje klämma har en enkardelig ledare och en flerkardelig.

Det som hände var troligen att den flerkardeliga ledaren flutit ut och blivit platt och tappat kontakten. Samma potentiella fel finns på alla fyra plintar, och på plinten som skymtar till vänster. Detta är inte fackmannamässigt.

Brända elkablar, säkringar, korrosion, potentiell fara, behov av omedelbar elservice och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare och 9 till
  • Laddar…
Som Bo.Slitberg säger är det upplagt för detta fel då de blandat enkardelskabel med flerkardels på samma plintar.
De borde ha satt krymphylsor på flerkardelskablarna.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som hände var troligen att den flerkardeliga ledaren flutit ut och blivit platt och tappat kontakten.
Zoomar man in ser man dock att noll/PEN-ledaren är flerkardelig. Dvs. en koncentrisk ledare med blå slang.
Men det är ju illa ändå.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Mr_thai skrev:
Jag har inte sagt att jag ska byta allt bara att dom från Elgiganten samt vår elektriker sa att väldigt mycket av sakerna har tagit ordentlig med stryk, säljaren på Elgiganten sa säkert så för att sälja mer också som ni säger men kan man med säkerhet veta att alla saker som ej gått sönder nu är okej för att de inte var igång?
Min erfarenhet är att saker som utsätts för överspänning antingen går sönder eller inte. Det kan givetvis inte uteslutas att någon pryl har tagit stryk och kommer att gå sönder snart. Om du får en reducerad ersättning för allt som var inkopplat och sedan byter ut dem när de går sönder vare sig det sker om två veckor eller om tio år så tror jag att kalkylen blir lite mindre tråkig. Jag tror dock aldrig att man kommer ifrån att det blir dyrt och besvärligt när en sådan här händelse inträffar.

C cpalm skrev:
Zoomar man in ser man dock att noll/PEN-ledaren är flerkardelig. Dvs. en koncentrisk ledare med blå slang.
Men det är ju illa ändå.
Det har du rätt i. Jag blev lurad av den blå tajta slangen. Det gör glappet mer oförklarligt. Det ser ut som om ledarna ligger snett över varandra, vilket skulle kunna vara en orsak.

Farstatjej90
A AG A skrev:
Jag hade faktiskt förstått dig, om alla elapparater var förstörda, och att du bara fick 50%-ig ersättning. Men än så länge verkar knappast något vara konstaterat trasigt. Då förstår jag faktiskt inte varför du redan klagar.
Alltså det är ju helt självklart att ingen hade tyckt att det är lockande att byta allt som är inkopplat i väggen mot ersättning och åldersavdrag. Det är ju en jättestor utgift helt oplanerat även om man "får" nya saker.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.