Avanza chockhöjer "Sveriges billigaste bolån" - Landshypotek fortsatt bästa bolånebanken

6k läst  23 svar

1. S
    Anonym
    Avanza ger visst ut PB-lånet till sina kunder löpande, de gör det stötvis för att kunna hinna med handläggningen, de har gott om överskottslikviditet att låna ut.

2. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Inte enligt Avanzas egna hemsida. Där står det "Superbolånet är just nu stängt för nya ansökningar, men vi kommer att öppna upp för nya intresseanmälningar framöver.". https://www.avanza.se/private-banking-pro/private-banking/superbolanet-pb.html

Om man gör en snabbkoll på waybackmachine.com så ser man där att Wayback Machine har gjort 50 snapshots av just den sidan från och med den 30 augusti 2017.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-01-13 kl. 15.43.50.png

Och bara vid ett enda tillfälle (åtminstone vad jag kunde hitta, den 10 september) så stod det något annat. Då stod det "Vi tar emot ansökningar för Superbolånet. Kontakta oss gärna på 08-562 251 00 om du är intresserad.". Vid alla andra tillfällen har det stått: "Utlåningsutrymmet är tyvärr begränsat och för närvarande helt uppfyllt" eller "Utlåningsutrymmet för Superbolånet PB är begränsat och tyvärr slut för tillfället."

Så att hävda att detta sker "löpande" eller till och med "stötvis för att hinna med handläggningen" tycker jag är att ta i. Jag tycker snarare att det verkar ske när det passar dem själva, inte när det passar kunden. Det känns mer som en ful marknadsföringsgrej i mina ögon. Att först gå ut och erbjuda något attraktivt och sedan säga att det inte går att köpa.

• Laddar…
  3. Appendix
    Husägare · Nivå 8

Här är jag enig med dig Per. Jag gillar Avanza och har haft mitt sparande hos dem länge. Men deras bolåneprodukter känns faktiskt förvånansvärt okokurrenskraftigt.
    Med min (goda) ekonomi kan jag inte komma på tal på deas "superäntor". Men. Jag kan förhandla till mig lägre räntor än så hos Danske utan problem.

Tycler att Landshypotek är lite diskvalificerade med. Men låt gå.

Danske har haft extremt bra räntor men omvärlden verkar ställa större krav nu för att ta svenska bolånepapper som säkerhet. Vi har en väldigt låg ränta sett till omvärlden. Detta trots en bostadsmarknad där vi ser att riskerna ökar i och med de nedåtgående priserna och en lågkonjunktur som kommer närmsta året.

Edit: Jag hade turen att få 1,19% på Danske på två år.

4. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Landshypotek har också chockhöjt nu, till 1,25%, 1,35% eller 1,45% beroende på belåningsgrad.

5. P
    Medlem Nivå 5
    varför skriva chockhöjt?
    då beror ju höjningen på att Riksbanken har "chockhöjt" reporäntan, hur nu 0,25% kan vara en chockhöjning

6. martin43
    Husägare · Nivå 11
    För att vara konsekvent med artikeln. ;)
    Sedan är det väl ytterst tveksamt om höjningarna är motiverade, snarare att bankerna ökar sin marginal en aning.

7. P
    Medlem Nivå 5
    men är inte marginalen oföröndrad?

8. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Nja, bankerna lånar ju inte rakt av av riksbanken för varje dag, så jag är inte alls så säker på att det måste vara 1:1 för att marginalen ska vara konstant (men jag är absolut ingen expert). Förhoppningsvis har någon inom banksektorn hört talas om "konkurrens" också och är beredd att kanske justera marginalen en aning för ta marknadsandelar.

https://www.fi.se/sv/publicerat/statistik/bankernas-marginal-pa-bolan2/
    https://www.fi.se/contentassets/d7684aff0eed46fc9a201e98de9e1a33/pm_bolanemarginal_20160512ny2.pdf

9. G
    Medlem Nivå 6
    I slutändan känns det som att man ska vara bered att byta kontinuerligt för att hålla nere räntan... Den som har billig ränta idag behöver inte automatiskt betyda över tid också. Jag spekulerar när jag säger: ”de sänker för att få marknadsandelar, bygger upp kundstocken, höjer marginalen.. SEB gjorde det för ett par år sen, danske bank började för drygt ett år sen, få se när de börjar höja.” Jag har på 5 år gått från SEB, till Swedbank för att nu välja mellan Avanza och landshypotek

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: