Hejsan
Jag skall försöka rensa bort en gammal förlust i aktien Active Biotec.

Jag skall försöka kvitta förlusten genom att sälja fond AVANZA AUTO 6.
Fonden ser ut som bifogat i Avanza.
Jag vill ju försöka få det så att förlusten på AKTIEN "uppvägs" av vinsten på FONDEN
Men jag förstår inte hur jag skall beräkna / få fram hur stor vinsten är är på FONDANDELARNA.
Jag förstår inte vad jag skall använda för INGÅNGSVÄRDE på fondandelarna.
Jag fattar inte hur jag skall tolka Avanzas redovisning av fondandelarna.
PÅ DET BIFOGAD FINNS EN UPPGIFT --- SEDAN KÖP 9713 KR
PÅ ANNAT STÄLLE STÅR DET :
UTVECKLING SEDAN KÖP 11 843 KR / 32,82 %

Jag har rådfrågat Avanza, men inget svar hitintills
se bifogat
Här kanske finns någon med tips

Jag vet ju vad förlusten blir på att sälja Active Biotec. Det är ju bara att sälja.
Men jag vill ju gärna vetta hur många AVANZA AUTO 6 jag skall sälja för att försäljningarna skall jämna ut varandra.

Tacksam för tips
Hälsar
Axelman
 
  • Avanza Auto 6 fondöversikt visar 1 dag +1,05%, kursdag 8 nov, sedan köp +9 713 kr och +32,76%, värde 39 359 kr.
Ossian K Olsson
axelman axelman skrev:
Hejsan
Jag skall försöka rensa bort en gammal förlust i aktien Active Biotec.

Jag skall försöka kvitta förlusten genom att sälja fond AVANZA AUTO 6.
Fonden ser ut som bifogat i Avanza.
Jag vill ju försöka få det så att förlusten på AKTIEN "uppvägs" av vinsten på FONDEN
Men jag förstår inte hur jag skall beräkna / få fram hur stor vinsten är är på FONDANDELARNA.
Jag förstår inte vad jag skall använda för INGÅNGSVÄRDE på fondandelarna.
Jag fattar inte hur jag skall tolka Avanzas redovisning av fondandelarna.
PÅ DET BIFOGAD FINNS EN UPPGIFT --- SEDAN KÖP 9713 KR
PÅ ANNAT STÄLLE STÅR DET :
UTVECKLING SEDAN KÖP 11 843 KR / 32,82 %

Jag har rådfrågat Avanza, men inget svar hitintills
se bifogat
Här kanske finns någon med tips

Jag vet ju vad förlusten blir på att sälja Active Biotec. Det är ju bara att sälja.
Men jag vill ju gärna vetta hur många AVANZA AUTO 6 jag skall sälja för att försäljningarna skall jämna ut varandra.

Tacksam för tips
Hälsar
Axelman
Bara en kontrollfråga då, du har de i ett vanligt aktiekonto och inte i ett ISK?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Som jag tolkade det köpte du andelarna för 29 646:- De har nu ökat med 32,76% eller 9712:- till idag 39 359:-

Vad "UTVECKLING SEDAN KÖP 11 843 KR / 32,82 %" kommer ifrån vet jag inte.

Din totala värdeökning enligt bilden är 9 712:- du får dividera detta med det antal andelar du har för att få fram värdeökning per andel för att räkna ut hur många andelar du ska sälja för att realisera rätt vinst.
 
Gissningsvis är 9713kr vinsten. Medans 11843kr är totala utvecklingen utan avdrag för avgifter osv.
9713kr är isåfall underlaget som ska skattas.

Så exempelvis säljer du hälften så ska du skatta 30% på 9713/2 = 1457kr.

Svårt att veta exakt hur mycket du behöver sälja utan att veta förlusten på den andra fonden.

Sen är aktie-/fondkonto rätt underlägset ISK för tillfället, dessutom finns det förslag att förbättra ISK ytterligare. Jag hade sålt allt och tagit skatte-smällen innan den växer ytterligare, sen sätt in det i en ISK istället. Har du dessutom förluster du kan kvitta så är det ju "bra".
 
A
Det kan vara räknat med eller utan fondavgifter, för olika datum, etc.

Du behöver nog bara hamna ungefär rätt.

Om du förlorat X kronor på Active Biotech så behöver du sälja Y procent av ditt innehav i fonden, där Y = (X/9713)*100.

Eller, om du vet hur många fondandelar du har, så ska du, om antalet andelar är Z, sälja cirka Z*X/9713 av dessa.
 
GregerRil GregerRil skrev:
Jag hade sålt allt och tagit skatte-smällen innan den växer ytterligare, sen sätt in det i en ISK istället.
Då ingen vet hur regelverket och marknadsutvecklingen ser ut några tiotal år in i framtiden vet jag inte om det rådet helt självklart är det rätta för alla.
 
H
axelman axelman skrev:
Hejsan
Jag skall försöka rensa bort en gammal förlust i aktien Active Biotec.

Jag skall försöka kvitta förlusten genom att sälja fond AVANZA AUTO 6.
Fonden ser ut som bifogat i Avanza.
Jag vill ju försöka få det så att förlusten på AKTIEN "uppvägs" av vinsten på FONDEN
Men jag förstår inte hur jag skall beräkna / få fram hur stor vinsten är är på FONDANDELARNA.
Jag förstår inte vad jag skall använda för INGÅNGSVÄRDE på fondandelarna.
Jag fattar inte hur jag skall tolka Avanzas redovisning av fondandelarna.
PÅ DET BIFOGAD FINNS EN UPPGIFT --- SEDAN KÖP 9713 KR
PÅ ANNAT STÄLLE STÅR DET :
UTVECKLING SEDAN KÖP 11 843 KR / 32,82 %

Jag har rådfrågat Avanza, men inget svar hitintills
se bifogat
Här kanske finns någon med tips

Jag vet ju vad förlusten blir på att sälja Active Biotec. Det är ju bara att sälja.
Men jag vill ju gärna vetta hur många AVANZA AUTO 6 jag skall sälja för att försäljningarna skall jämna ut varandra.

Tacksam för tips
Hälsar
Axelman
Har du köpt allt på en gång eller köpt då och då? Förmodligen har du också fått del av utdelning av aktierna som har lagt i aktiefonden. Avanza bör kunna ge dig svar på detta.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Bara en kontrollfråga då, du har de i ett vanligt aktiekonto och inte i ett ISK?
Ej ISK
/a
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.