2 900 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Avancerad belysningskoppling
Jag håller på att koppla in fasad- och utebelysningen till huset och garaget enligt följande:
Tändtråden kan drivas av tre parallellkopplade kretsar.
1. Rörelsedetektor med inbyggd ljusmätare och timer. Inställd på några minuter. Alltid aktiv när det är mörkt.
2. Manuellt. Impulsrelä som styrs av fem parallellkopplade, återfjädrande strömbrytare (sitter vid entre, altan, tvättstuga, garage och övervåning). Dessa har dessutom signallampa, mer om det nedan.
3. Ljusrelä, via timer. Funktionen är alltså tillslag vid skymning och ett fast frånslag, typ 22.00. Kommer då inte alls lysa runt midsommar.
1:an är för att lysa upp om man kommer hem sent eller får nattliga besök, 2:an används då man vill vara ute sent och 3:an är bra då man är bortrest.
Frågan är nu beträffande signallampan. Eftersom flera av de tre kan vara aktiva samtidigt kan det vara svårt att veta om man manuellt slagit på lampan eller ej. Därför skulle jag vilja att signallampan lyser då impulsrelät är aktivt. Detta ser jag tre lösningar på (finns förstås fler):
a. Strömmbrytarna styr ytterligare ett impulsrelä, som i sin tur styr signallamporna. Finns det risk att impulsreläna kommer ur synk (t ex kontaktstutsar)?
b. Jag kopplar in ett hjälpkontakt (eller liknande) till impulsrelät som får styra signallamporna. Var hittar jag i så fall detta?
c. Impulsrelä med 2-polig utgång. Finns detta?
d. 2-poligt arbetströmsrelä efter impulsrelät.
Vilka av dessa fyra (a-d) alternativ skulle ni förespråka?
Ett annat problem är att det inte går att släcka före timern slagit ifrån (22.00). Går detta att lösa på ett enkelt sätt? Finns det timers med "reset" ingång?
Tändtråden kan drivas av tre parallellkopplade kretsar.
1. Rörelsedetektor med inbyggd ljusmätare och timer. Inställd på några minuter. Alltid aktiv när det är mörkt.
2. Manuellt. Impulsrelä som styrs av fem parallellkopplade, återfjädrande strömbrytare (sitter vid entre, altan, tvättstuga, garage och övervåning). Dessa har dessutom signallampa, mer om det nedan.
3. Ljusrelä, via timer. Funktionen är alltså tillslag vid skymning och ett fast frånslag, typ 22.00. Kommer då inte alls lysa runt midsommar.
1:an är för att lysa upp om man kommer hem sent eller får nattliga besök, 2:an används då man vill vara ute sent och 3:an är bra då man är bortrest.
Frågan är nu beträffande signallampan. Eftersom flera av de tre kan vara aktiva samtidigt kan det vara svårt att veta om man manuellt slagit på lampan eller ej. Därför skulle jag vilja att signallampan lyser då impulsrelät är aktivt. Detta ser jag tre lösningar på (finns förstås fler):
a. Strömmbrytarna styr ytterligare ett impulsrelä, som i sin tur styr signallamporna. Finns det risk att impulsreläna kommer ur synk (t ex kontaktstutsar)?
b. Jag kopplar in ett hjälpkontakt (eller liknande) till impulsrelät som får styra signallamporna. Var hittar jag i så fall detta?
c. Impulsrelä med 2-polig utgång. Finns detta?
d. 2-poligt arbetströmsrelä efter impulsrelät.
Vilka av dessa fyra (a-d) alternativ skulle ni förespråka?
Ett annat problem är att det inte går att släcka före timern slagit ifrån (22.00). Går detta att lösa på ett enkelt sätt? Finns det timers med "reset" ingång?
2-poliga impulsrelän borde finnas.
Annars finns det ett alternativ med ett "vanligt" impulsrelä", de har ju en-polig växlande kontakt.
Om du utnyttjar den så kan du få en "bakvänd" funktion med signallampan, dvs tänd när impulsreläet inte är draget och släckt när det är draget. Det kanske inte är den funktionen som du vill ha men det är ändå en indikering på om reläet är draget eller ej.
Annars finns det ett alternativ med ett "vanligt" impulsrelä", de har ju en-polig växlande kontakt.
Om du utnyttjar den så kan du få en "bakvänd" funktion med signallampan, dvs tänd när impulsreläet inte är draget och släckt när det är draget. Det kanske inte är den funktionen som du vill ha men det är ändå en indikering på om reläet är draget eller ej.
Klicka här för att svara