7 569 läst ·
82 svar
8k läst
82 svar
Autonoma fordon och vilken infrastruktur bör vi satsa på?
Känns som en trådsplitt vore på sin plats? 
Btw, klaskarlsson; är inte tryckluftsbromsar på lastbilar konstruerade så att de faktiskt slår till om trycket faller? Det går väl inte att lossa bromsarna om man inte har byggt upp trycket först? Kan ju bli nog så svettigt iofs om en 24-metare plötsligt tvärnitar i 90 knyck....
Btw, klaskarlsson; är inte tryckluftsbromsar på lastbilar konstruerade så att de faktiskt slår till om trycket faller? Det går väl inte att lossa bromsarna om man inte har byggt upp trycket först? Kan ju bli nog så svettigt iofs om en 24-metare plötsligt tvärnitar i 90 knyck....
Men så är det, inget tryck då är bromsarna låsta. Vid läckage så du inte får upp tryck då får man manuellt på varje bromsklocka skruva in en bult för att lossa bromsarna.ToRy skrev:Känns som en trådsplitt vore på sin plats?
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Självkörande bil med Windows. Helt plötsligt får man blåskärm utanför ett dagis som ligger i en kurva när man kommer med sin fullastade eldrivna Silverado och ett 3,5 tons släp bak. Eller att hela bilen låser sig för att den senaste Java-uppdateringen inte är installerad och nuvarande innehåller säkerhetshål.
Sen skriver Sweclockers att styrsystemet som används i många modeller har jättemånga säkerhetshål och har hackats av 2 ungdomar från Själevad och skickat 15 000 bilar ut i havet i protest över dålig mat i skolan.
Jag fortsätter nog med min Opel Corsa -90 samt Volvo 240 -79 ett tag till.
Angående ämnet istället:
Jag utförde några supportärenden hos en person som gillade att prata. För att kunna sova så spelade denne upp tysta MP3-filer via telefonen under hela natten. Filerna var innehållslösa men skulle innehålla "signaler" som påverkade kroppen positivt.
Det var tydligen något man kunde köpa om man hade sådana problem.
Skulle jag få betalt för att skapa tomma mp3-filer så skulle jag inte tveka.
Sen skriver Sweclockers att styrsystemet som används i många modeller har jättemånga säkerhetshål och har hackats av 2 ungdomar från Själevad och skickat 15 000 bilar ut i havet i protest över dålig mat i skolan.
Jag fortsätter nog med min Opel Corsa -90 samt Volvo 240 -79 ett tag till.
Angående ämnet istället:
Jag utförde några supportärenden hos en person som gillade att prata. För att kunna sova så spelade denne upp tysta MP3-filer via telefonen under hela natten. Filerna var innehållslösa men skulle innehålla "signaler" som påverkade kroppen positivt.
Det var tydligen något man kunde köpa om man hade sådana problem.
Skulle jag få betalt för att skapa tomma mp3-filer så skulle jag inte tveka.
Poängen är väl att om alla gick över till självkörande bilar och det fanns ett vettigt system för att samanvända dem skulle vi bara behöva 1/14 av alla bilar vi har idag -> nuvarande vägar bör räcka och bli över...klaskarlsson skrev:
klaskarlsson skrev:
Jag tror att folk anpassar sig rätt snabbt. De flesta är ju bekväma med att åka taxi eller flygplan, och då har man ju ingen kontroll.
Här är en video på en kille som litar på tekniken i sin Tesla.
[video=youtube;sXls4cdEv7c]https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c[/video]
osiris skrev:
Korrekt. Bilar idag står parkerade ungefär 96% av tiden. Om man istället gick över till transport-som-tjänst så skulle man i princip kunna avveckla de flesta parkeringar i städerna. Min prognos är dock att det skulle behövas mera vägar på vissa ställen, eftersom transportsystemet kommer att kunna nyttjas av fler (gamla, folk utan körkort, fulla, osv)
GK100 skrev:
Spökarealer? Jag hämtar iallafall inspiration från flera håll. Här är ett väldigt intressant föredrag av Tony Seba. Det kommer från Nordic Energy Summit i Oslo i mars i år. Han säger ungefär det jag säger, fast lite mer kärnfullt.
[video=youtube;Kxryv2XrnqM]https://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM[/video]
ToRy skrev:
Japp det vore bra (erkänner mig skyldig till OT:andet)
Man stannar ganska snabbt när slangen till släpet bestämmer sig för att gå sönder. Som tur var de nattetid och i utgången av en rondell. Felet låg i en sönderrostad slangklämma....ToRy skrev:Känns som en trådsplitt vore på sin plats?
Jag håller med.pelpet skrev:Sen behöver inte en autonom bil göra allt rätt. Det räcker med att de gör saker och ting bättre än mänskliga förare, i genomsnitt. För den som blir överkörd spelar det ingen roll om det var en människa eller robot som gjorde det. Det viktiga är att olyckorna minskar. Och där är vi redan nu. Googles självkörande bilar orsakar färre olyckor än mänskliga förare (men blir oftare påkörda).
...
Om man bara hade autonoma fordon skulle man också kunna köra i full hastighet genom korsningar. Det räcker med att fordonen kommunicerar med varandra och gör lite hastighetsanpassningar.
Fast gissa vilka rubriker det kommer att bli när den första dödsolyckan med en självkörande bil inträffar oavsett hur mycket skadestatistiken dalat.
Att köra full fart genom korsningar kräver nog en viss tillvänjning också, känns nog inget vidare i början när bilen tar sikte på en liten lucka i 100 km/h.
Men det finns ju en enorm besparingspotential i effektivare användning av vägnätet. Förutom att lösa trafikproblem i korsningar så går det ju att minska antalet filer. Eftersom alla fordon kör lika fort, avstånden kan hållas minimala och en samordnad planering kan ske så kan man ju i princip ersätta en trefilig motorväg med ett par asfalterade hjulspår. (Kanske med omkörningsfiler i kraftiga uppförslut och liknande då.) Alla rondeller, trafikljus etc. blir överflödiga. Nackdelen är ju att för att det ska fungera fullt ut så måste alla gamla fordon bort.
(För övrigt har jag själv orsakat en bugg som i vissa fall kunde få ett 80-tons fordon att börja rulla av sig själv vid uppstart.)
Fast det där med full fart genom korsningar är ju en bra teori men det går ju inte genomföra förrän ALLA bilar är självkörande och kommunicerar med varandra genom ETT standardiserat protokoll. När tror ni det kommer inträffa...
Och då är ändå utväxling av information en av de saker som datorer faktiskt är bra påMikael_L skrev:
Den tekniska utmaningen ligger i allt det som inte är mekaniskt med bilkörning, t.ex. förmågan att se skillnad på ett lekande barn och en soptunna. Räcker med att studera hur en robotdammsugare arbetar så inser man att ett genombrott för självkörande bilar i en icke-kontrollerad trafikmiljö ligger rysligt långt fram i tiden. Google och co. är nog mest intresserade av sånt här för att det skapar rätt hajp kring deras varumärke. Ungefär som Amazons "forskning" kring att leverera varor med drönare.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag tänkte lite på tidigare jämförelse med taxi och att man inte har kontroll där. En skillnad är ju att en taxichaufför går att kommunicera med (oftast). Tycker du att läget känns obehagligt kan du säga till. Att säga till en dator är desto svårare då den har fasta protokoll och parametrar att följa. Jag har lite svårt att t.ex se en automatisk bil med "söndagsläge" där den bara åker omkring lite oplanerat i lägre hastighet så du får tid att titta på husområden eller samla skvaller om grannarna.
Systemet torde väl vara extremt beroende av perfekta GPS-kartor. I annat fall kommer nog bilen få svårt att skilja på E4:a och infarten till Skanskas bergtäkt som ligger parallellt, eller skillnaden mellan en enskild grusväg och skogsväg till avverkningsplats.
Sen ska ju bilarna ta hänsyn till vinterväglag också och där skiljer det stort i bromssträckan på en vit vinterväg, saltad omfrusen väg och oskottad väg. Hur gör förresten en automagisk bil som kört fast? Skickar ett SMS till Falck och du som ägare får en räkning på 1500:- för något du kunde löst på 5 minuter?
Arbetsfordon kommer inte vara särskilt automatiska så hur gör en självgående bil när en traktor med 20 meter last ligger i 40 km/h efter en 110-väg?
Till sist funderar jag på "liv-hanteringen" vid sidan av vägen. Jag kan tänka mig en handfull scenarior som måste hanteras på olika sätt men som för en värmekamera kommer ses som detsamma. En hund/katt/barn vid sidan av vägen får man ha stenhård koll på. En vuxen människa som är ute och promenerar kan man lita lite mer på. En kohage vid vägen eller en älg, hur skiljer man på det? Förstnämnda står bara där och tuggar medan sistnämnda har en egen agenda. Ryttare på häst? Hästar har en tendens till att välja sina rädslor för stunden och kan ena gången bara fnysa åt en timmerbil som dundrar förbi för att sen hamna i panik för att en treåring på trehjuling passerar kraken.
Känns lite som att projektet till en början kommer vara stadsexklusivt medan landsbyggdsbor får jobba med ratten på egen hand.
(En liten fotnot är också frågan om släpvagnar. Elbilar över huvud taget är värdelösa när det kommer till släp och med automagiska bilar lär vi nog inte kunna köpa kyl och frys på Elgiganten utan att blanda in Schenker)
Många funderingar...
Systemet torde väl vara extremt beroende av perfekta GPS-kartor. I annat fall kommer nog bilen få svårt att skilja på E4:a och infarten till Skanskas bergtäkt som ligger parallellt, eller skillnaden mellan en enskild grusväg och skogsväg till avverkningsplats.
Sen ska ju bilarna ta hänsyn till vinterväglag också och där skiljer det stort i bromssträckan på en vit vinterväg, saltad omfrusen väg och oskottad väg. Hur gör förresten en automagisk bil som kört fast? Skickar ett SMS till Falck och du som ägare får en räkning på 1500:- för något du kunde löst på 5 minuter?
Arbetsfordon kommer inte vara särskilt automatiska så hur gör en självgående bil när en traktor med 20 meter last ligger i 40 km/h efter en 110-väg?
Till sist funderar jag på "liv-hanteringen" vid sidan av vägen. Jag kan tänka mig en handfull scenarior som måste hanteras på olika sätt men som för en värmekamera kommer ses som detsamma. En hund/katt/barn vid sidan av vägen får man ha stenhård koll på. En vuxen människa som är ute och promenerar kan man lita lite mer på. En kohage vid vägen eller en älg, hur skiljer man på det? Förstnämnda står bara där och tuggar medan sistnämnda har en egen agenda. Ryttare på häst? Hästar har en tendens till att välja sina rädslor för stunden och kan ena gången bara fnysa åt en timmerbil som dundrar förbi för att sen hamna i panik för att en treåring på trehjuling passerar kraken.
Känns lite som att projektet till en början kommer vara stadsexklusivt medan landsbyggdsbor får jobba med ratten på egen hand.
(En liten fotnot är också frågan om släpvagnar. Elbilar över huvud taget är värdelösa när det kommer till släp och med automagiska bilar lär vi nog inte kunna köpa kyl och frys på Elgiganten utan att blanda in Schenker)
Många funderingar...
några intressanta frågor, men också några som inte alls blir något problem.
Bra gps-kartor underlättar såklart en hel del, men egentligen finns redan väldig detaljerade kartor i Lantmäteriets register, NVDB, men även Google Maps,som som samlar in mycket data mha GPS koordinater som deras användare skickar tillbaka, ar bra nogrannhet. GPS upplösningen är inte alltid den bästa och förblir så ett bra tag framöver, men man kan lära en bil att man inte teleporterar sig från E4:an till Skanskas infart utan vidare, så är man på E4:an och kör man 110, då stannar man på E4:an. Sedan kan man med textigenkänning läsa av trafikskyltar.
Att se vilket väglag man har borde vara säkrare med sensorer än med vara egna ögon, så där borde bilen bli mycket säkrare, och att bromsa för människor eller djur som gör oväntade rörelser testas för fullt med gott resultat.
Att köra vanliga bilar i blandtrafik med autonoma bilar är inte heller något problem, för när en bil inte kan kommunicera med en autonom bil får man utgå ifrån att det är en vanlig bil och behandla den med den respekt den behöver. Det skulle också lösa problemet med olika kommunikationsprotokoll mellan bilarna.
Bra gps-kartor underlättar såklart en hel del, men egentligen finns redan väldig detaljerade kartor i Lantmäteriets register, NVDB, men även Google Maps,som som samlar in mycket data mha GPS koordinater som deras användare skickar tillbaka, ar bra nogrannhet. GPS upplösningen är inte alltid den bästa och förblir så ett bra tag framöver, men man kan lära en bil att man inte teleporterar sig från E4:an till Skanskas infart utan vidare, så är man på E4:an och kör man 110, då stannar man på E4:an. Sedan kan man med textigenkänning läsa av trafikskyltar.
Att se vilket väglag man har borde vara säkrare med sensorer än med vara egna ögon, så där borde bilen bli mycket säkrare, och att bromsa för människor eller djur som gör oväntade rörelser testas för fullt med gott resultat.
Att köra vanliga bilar i blandtrafik med autonoma bilar är inte heller något problem, för när en bil inte kan kommunicera med en autonom bil får man utgå ifrån att det är en vanlig bil och behandla den med den respekt den behöver. Det skulle också lösa problemet med olika kommunikationsprotokoll mellan bilarna.
Jag tror inte att en bil endast kan eller bör lita på en vägdatabas. Även Nationella VägDataBasen (NVDB) - som det för övrigt är Trafikverket som ansvarar för, inte Lantmäteriet - tar lång tid att ajourhålla. Det kan ta veckor, ja månader, från det att en väg är färdigbyggd tills att den hamnar i NVDB. Och alla tillfälliga trafikomläggningar vid vägbyggen etc. finns ju inte med alls.
Nej, en automatiserad bil får nog jobba hårt med kameror för att bestämma hur den ska köra.
Nej, en automatiserad bil får nog jobba hårt med kameror för att bestämma hur den ska köra.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Varför skulle elbilar vara sämre på släp? För att det gör att redan befintliga räckviddsproblem värre? Eller bara för att det historiskt inte funnits några bra dragbilar på el?Squall Leonhart skrev:
Model X tycks åtminstone mig vara en rätt kompetent bil för att dra släp. Och om man sneglar på järnväg finns flera fördelar med elmotorer för att dra tungt med om man bara kan få fram tillräcklig energi.