Har några gånger sett att roboten har haft "hittar inte guidekabel" och har även hänt den fastnat vid en begränsingskabel, vilket jag misstänker har samma grundorsak.
Begränsingskablarna lyser grönt. Även om jag skiftar dem. När jag byter guidekabeln till ena sidan blir det grönt, gör det på andra sidan blinkar det blått. Detta förstår jag inte eftersom det inte är något fel på begränsingskabeln.
Jag har har även provat att köra "hitta guidestation" med guidekabeln, och då hittar den utan problem på hela slingan.
Så frågan är, kan det vara ett litet brott nånstans som ger intermitenta problem eller något vajsing, hur felsöker man det lämpligast?
Begränsingskablarna lyser grönt. Även om jag skiftar dem. När jag byter guidekabeln till ena sidan blir det grönt, gör det på andra sidan blinkar det blått. Detta förstår jag inte eftersom det inte är något fel på begränsingskabeln.
Jag har har även provat att köra "hitta guidestation" med guidekabeln, och då hittar den utan problem på hela slingan.
Så frågan är, kan det vara ett litet brott nånstans som ger intermitenta problem eller något vajsing, hur felsöker man det lämpligast?
Basstationen blinkar blått när resistansen på begränsningstråden blir för hög.
Skissa upp hur trådarna är dragna.
Troligen är ena begränsningstråden betydligt kortare än den andra samt att guidetråden också är ganska lång.
Skissa upp hur trådarna är dragna.
Troligen är ena begränsningstråden betydligt kortare än den andra samt att guidetråden också är ganska lång.
Dålig skarv eller skada på guidetråden.
Har du en multimeter så kan du mäta resistansen mellan de olika trådarna:
Höger - Vänster
Höger - Guide
Vänster - Guide
Samt med en lös tråd:
Höger - T-koppling
Vänsrer - T-koppling
Guide - T-koooling
Har du en multimeter så kan du mäta resistansen mellan de olika trådarna:
Höger - Vänster
Höger - Guide