Hej
Undrar hur man ska ställa för att roboten ska följa begränsningskabel? Kan man ställa in så den letar upp bästa möjliga alternativ guide eller begränsning och följer den?
Då jag två olika områden och kan ej lägga guide på båda.
Undrar hur man ska ställa för att roboten ska följa begränsningskabel? Kan man ställa in så den letar upp bästa möjliga alternativ guide eller begränsning och följer den?
Då jag två olika områden och kan ej lägga guide på båda.
Nej, Husqvarna går endast på guide, det finns ingen inst där du kan be den gå med begränsningskabel tillbaka till laddaren.
Du skulle kunna lägga två guider och en en switch som skickar guide signal efter hur du satt switchen, men det blir ju ett manuellt moment när man skaffat klipparen för att den ska sköta sig själv
- Borde enkelt gå att automatisera med en timer/Arduino eller liknande 👍
Du skulle kunna lägga två guider och en en switch som skickar guide signal efter hur du satt switchen, men det blir ju ett manuellt moment när man skaffat klipparen för att den ska sköta sig själv
Medlem
· Västernorrland
· 2 087 inlägg
Du kan ställa in hur lång tid den ska leta efter guide.
Men hur ser områdena ut? Du kanske kan vara kreativ med en lång guidekabel istället?
Men hur ser områdena ut? Du kanske kan vara kreativ med en lång guidekabel istället?
Bifogar en paint skill skiss som det ser nu, nu ligger guiden (gul) som enligt bilden borde jag istället lägga guiden i den större delen av gräsmattan (lila).it-snubben skrev:
Problemet jag funderar på då det är ganska trångt mellan trappa på båda sidorna ca 30-40 cm men roboten går igenom men blir inte kablar för nära varandra då i så fall och stör ut?
blå - robothus
grön -begränsningskabel
gul - guidekabel
brun - öar
grå - trappa
lila - alternativ guide?
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 087 inlägg
Fungerar det bra som det är idag i passagen till vänster om trappen?
30-40 cm är en väldigt smal passage. Vet inte om det ens är möjligt att ha en guide mellan begränsningsslingorna där. Eller missförstår jag måtten?
Om det nu är möjligt med dragningen av din alternativa slinga så skulle jag iallafall leda om den så att den går uppåt enligt "gul" guide och vänder nedåt. En lång slinga som kan fånga upp klipparen.
30-40 cm är en väldigt smal passage. Vet inte om det ens är möjligt att ha en guide mellan begränsningsslingorna där. Eller missförstår jag måtten?
Om det nu är möjligt med dragningen av din alternativa slinga så skulle jag iallafall leda om den så att den går uppåt enligt "gul" guide och vänder nedåt. En lång slinga som kan fånga upp klipparen.
Skulle man kunna skarva guiden med en sån här, alltså kopplar ihop där de möts (gul/lila) och sen i vardera ände som jag redan gjort i övre vänsterhörn? gör samma sak på andra sidan gården eller blir det kortslutning då?M micked99 skrev:Nej, Husqvarna går endast på guide, det finns ingen inst där du kan be den gå med begränsningskabel tillbaka till laddaren.
Du skulle kunna lägga två guider och en en switch som skickar guide signal efter hur du satt switchen, men det blir ju ett manuellt moment när man skaffat klipparen för att den ska sköta sig själv- Borde enkelt gå att automatisera med en timer/Arduino eller liknande 👍
Passagen funkar då den är endast är till för det d.v.s. passera för ta sig från plan A till B.it-snubben skrev:
Krävs väl minst 1m passage om jag inte minns fel sen jag installerade min. Man sätter kabeln 20-30cm från kant och sen ska det vara 60-70cm mellan begränsningskabeln för att klipparen ska förstå.it-snubben skrev:
Så det blir för tight tror jag.
Medlem
· Västernorrland
· 2 087 inlägg
Första frågan:K Kalle_Banan skrev:Skulle man kunna skarva guiden med en sån här, alltså kopplar ihop där de möts (gul/lila) och sen i vardera ände som jag redan gjort i övre vänsterhörn? gör samma sak på andra sidan gården eller blir det kortslutning då?
Passagen funkar då den är endast är till för det d.v.s. passera för ta sig från plan A till B.
Nej du kan inte "splitta" guiden till två. I det scenariot du funderat på så skulle du lämpligast gå uppåt (som gul nu) och innan begränsningsslingan göra en u-sväng nedåt för att ansluta till lila. Dvs gul+lila i en enda lång guide, med en enda anslutning till begränsningen i slutet av lila.
Men, frågan kvarstår dock om passagen vid trappen är tillräckligt bred för guide+begränsning? Hur bred är passagen? Jag har svårt att förstå om den är 30 cm totalt, eller 30 cm på var sida om klipparen?
Det går ju att ställa ner korridorbredden, dvs hur mycket sicksack den kör för när den ska följa guiden. Men tänk på att den följer guiden på vänster sida om den, inte mitt över. Det du vill undvika är att begränsningen kommer för nära när den följer guiden. Både vid ut- och hemgång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Automower 305 vill inte vara med riktigt
Robotgräsklippare -
Automower 305 lågspänningskabel + transformator
Robotgräsklippare -
Erfarenhet av Husqvarna Automower 305E NERA?
Robotgräsklippare -
Laddstation för Automower 305 blinkar föst blått sen gult
Robotgräsklippare -
Husqvarna automower 305 startar inte
Robotgräsklippare